Bukefalos 28 år!

"Dopingfri" muggsalva, ej Skillingaryd

ako

Trådstartare
Pållan har haft lite mugg av och till under höst och vinter. Det är inte mkt alls, bara kanske 3-4 små skorpor i varje framkarled, men ack, så svårt att bli av med. Har fått Celeston (en kortisonsalva) utskrivet av vet, och det tar visserligen bort muggen, men den kommer tillbaka ett par veckor efter att jag slutat smörja. Har gjort så att jag har smort 3-4 dagar ett par ggr per månad, men dels känns det ju inte bra att hålla på med kortisom i det oändliga, och dels börjar ju tävlingssäsongen framöver och jag vill ju INTE "göra en Ludger :angel: ...

Så, vad har ni för knep på lager? Har hittills aldrig, trots snart 20 år med egna hästar, haft någon pålle med annat än mycket tillfällig mugg, så mina huskurer äro begränsade.

Tack för tips,
Anna-Karin
 
Sv: "Dopingfri" muggsalva, ej Skillingaryd

honung ska hjälpa, se bara till att det är rent och torrt först, sedan alsolsprit, låt torka och så lite honung på det..
 
Sv: "Dopingfri" muggsalva, ej Skillingaryd

Fodertran/ torskleverolja att dutta på krustorna sedan trillar de lätt av, iaf på min pålla
Nin
 
Sv: "Dopingfri" muggsalva, ej Skillingaryd

Salicylvaselin som finns att köpa på apoteket är absolut överlägset alla andra metoder...!!! Speciellt om det är rasp som ju sitter upp på benet lite (men även i karleden ibland...) Det är otroligt bra! Du behöver bara smörja in ett par gånger så börjar det att trilla av. Pilla inte för mkt på en gång bara så att det är småsår under. Men om man sätter på lite under natten ett par dagar på rad så brukar man väldigt snabbt få rätt på det.

Det finns olika styrkor på tuberna. Det brukar räcka med den som har orange text. Den är 2% tror jag (kan dock komma ihåg helt fel) Men det är helt hundra iallafall att det ska vara orange text på tuben, då blir det rätt. Apotekspersonalen vet vilken styrka det är om du säger det.

En liten varning bara som gäller sommaren. Smöj inte med salvan då om det är väldigt varmt och soligt ute. Kan ge brännmärken om inte salvan är insmord ordentligt. På vintern däremot så kan man låta ett lite tjockare lager sitta kvar på natten om det skulle behövas.

Salvan anv omr är just till hårda krustor mm

Men som sagt den är helst överlägsen alla andra preparat som jag har provat.
 
Sv: "Dopingfri" muggsalva, ej Skillingaryd

Nin skrev:
Fodertran/ torskleverolja att dutta på krustorna sedan trillar de lätt av, iaf på min pålla
Nin


Torskleverolja funkade på min pålle iallafall :)!
 
Sv: "Dopingfri" muggsalva, ej Skillingaryd

Japp...torskleverolja har jag hört ska vara kanon mot mugg.
 
Sv: "Dopingfri" muggsalva, ej Skillingaryd

Saigon skrev:
Salicylvaselin


Skulle tro det är tävlingskarens på det och i så fall sannolikt 96 timmar. Helena
 
Sv: "Dopingfri" muggsalva, ej Skillingaryd

Saigon skrev:
Salicylvaselin


Skulle tro det är tävlingskarens på det och i så fall sannolikt 96 timmar. Helena
 
Sv: "Dopingfri" muggsalva, ej Skillingaryd

Pressad vitlök i oliv olja säger en del funkar.
Själv använder jag mjällschampot Seboree tror jag det stavas från Apoteket.
Man schamponerar in och låter sitta ett par minuter sen sköljer noga, ev torkar torrt.
Brukar försvinna på ett par gånger. (Mugg alltså)
 
Sv: "Dopingfri" muggsalva, ej Skillingaryd

>Lånar knapp. TACK så jättemkt allihopa för era tips!!! Tror jag börjar testa torskleverolja, eftersom det dels är "naturligt" och dels flera har goda erfarenheter av det:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp