Dräktig 1,5 åring?

Eem

Trådstartare
Jag har uppfattat det som att ston blir könsmogna vid 1-1.5 års ålder. Hästen var ungefär 9 månader när hon stod med en jämnårig hingst. Han flyttades när man såg att han blev intresserad.
Hon är nu bukig och kantig och blir allt större. Skall kollas av veterinär snarast. Men..

Är det ens möjligt att hon är dräktig? Finns det annars en rimlig förklaring till en bukig mage som blir allt större?
Och om hon nu är dräktig, kommer hon klara fölning som andra ston?
 
Ja, det är möjligt att hon är dräktig.
Stona börjar ofta brunsta på våren som ettåringar och kan i många fall bli dräktiga redan då.
Och det finns en hel del exempel på ston som blivit dräktiga med hingstföl från ca 8 månaders ålder (ämnet har diskuterats här flera gånger och många tror inte på det, men...) så det är absolut teoretiskt möjligt, även om det kan kännas som maximal otur.

Jag har själv haft ett ettårssto som blev tjuvbetäckt och fölade som tvååring. Hon var nog ganska exakt 12 månader när hingsten var på besök i hagen. (jag kände att det luktade brunst i hagen men kunde inte lokalisera vilket sto som doftade, så jag ville spruta allihop - 3-4 st. Min veterinär var dock säker på att jag inte behövde spruta ettåringarna, så "tack för den fölungen"....) Det var dock en vuxen hingst, godkänd välfungerande avelshingst, som var den skyldige den gången.
Hon klarade fölningen bra och sen var det underbart att se att hennes mamma (nybliven mormor) lotsade henne i moderskapet och typ talade om för henne hur hon skulle göra. :love: Precis som vilken tonårsmamma/tonårsmormor skulle göra...
 
Och om hon nu är dräktig, kommer hon klara fölning som andra ston?
Jag hade ett sto som fölat som 2-åring.
Det blev en bra tävlingshäst av avkomman fast att det var en ponnykorsning.

Det som däremot inte blev bra var hur det påverkade mamman.

Hon "stannade i växten" och förblev delvis kroppsligt outvecklad. Det ledde till att hon inte blev den framgångsrika tävlingshäst som det var menat, utan sattes i avel. Bra avelssto var hon. Men hon hade säkert kunnat ha en bra en bra tävlingskarriär om hon inte fölat. Dräktigheten "förstörde henne".
 
Ja, som flera andra svarat, det är absolut möjligt att hon är dräktig. Jag har själv ett sto som fölade på våren som tvååring (inte hos mig dock). Hon är väldigt liten i växten nu som vuxen, misstänker att hon skulle blivit större om hon inte fölat så ung.
Om ditt sto nu är dräktig så är det nog superviktigt att hon får i sig tillräckligt med näring, både nu och sedan när fölet diar. Hon ska ju klara både sin egen tillväxt och fölet/mjölken. Annars finns det nog en risk att hon stannar i tillväxten och satsar all näring på fölet.
 
Får man hingstföl skall de avvänjas senast som 6månader för att inte riskera att de blir föl nätkommande år.
jag har hört talas om hingstföl som betäckt sina mammor som 8 månader gamla.:crazy:

Är stoet dräktg skulle jag genast skicka in en abortspruta för en 1 åring ska inte behöva genomgå en fölning. De är inte mogna alls och de kan sluta mkt illa.
 
Min häst var inte fyllda två år när en annan i stallet ville släppa ihop sin ettårshingst med mitt sto. Jag blåvägrade, men eftersom stallägaren var minst sagt konflikträdd och vi ändå hade veterinären ute i ett annat ärende passade jag på att fråga honom om vad han ansåg om det. Veterinären avrådde definitivt till det, den andra hästägarens argument hade varit att båda hästarna var så unga att det inte skulle hända något, men enligt veterinären var det fullt troligt att både stoet och hingsten skulle vara könsmogna. Så visst, möjligheten finns.
 
Får man hingstföl skall de avvänjas senast som 6månader för att inte riskera att de blir föl nätkommande år.
jag har hört talas om hingstföl som betäckt sina mammor som 8 månader gamla.:crazy:

Är stoet dräktg skulle jag genast skicka in en abortspruta för en 1 åring ska inte behöva genomgå en fölning. De är inte mogna alls och de kan sluta mkt illa.
Detta var bland det dummaste jag hört. Ett föl, oavsett hingst eller sto ska TIDIGAST vänjas av vid 6 månaders ålder. Att göra det tidigare bara för att det är en hingst är ren dumhet.
 
Detta var bland det dummaste jag hört. Ett föl, oavsett hingst eller sto ska TIDIGAST vänjas av vid 6 månaders ålder. Att göra det tidigare bara för att det är en hingst är ren dumhet.
Tidpunkt för avvänjning diskuteras typ varje höst på avelssidan här. Och det finns olika åsikter i ämnet, helt klart. Och olika förutsättningar. Klart är dock texten på jordbruksverkets sida, med djurskyddslagen som stöd:
"Du ska inte vänja av ditt föl innan det är fem månader gammalt."
 

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 043
Senast: Moa092
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 640
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: smulan87
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 144
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp