Dräktiga ston 2017/2018

Nu är de dags för mig att återanslutas hit. Väntar föl e Mr Vain på vårt maidensto född 00. I torsdags började mjölken gå över till vitt. Är fortfarande en viss nyans av ljusgult kvar men byter allt mer. Dock endast mjölkfärgat i en spene. Bäckenbanden släppte för en vecka sedan. Juver fyller sig väldigt långsamt. Vi vakar med spänning.
 
En väns sto är beräknad att föla 6/6 , stoets 4 föl , vårat första.
Juver satt o har fyllt ut det ännu mer de senaste dagarna, ej släppt bäckenbanden nämnvärt, men igår provade vi mjölken i en refraktometer för första gången o fick värde 24 på den. Den är fortfarande vattnig men väldig klibbig.

Vad tror ni , är det dags snart om man ska tro reffen?
 
En väns sto är beräknad att föla 6/6 , stoets 4 föl , vårat första.
Juver satt o har fyllt ut det ännu mer de senaste dagarna, ej släppt bäckenbanden nämnvärt, men igår provade vi mjölken i en refraktometer för första gången o fick värde 24 på den. Den är fortfarande vattnig men väldig klibbig.

Vad tror ni , är det dags snart om man ska tro reffen?

Inte innan mjölken är vit med höga värden
 
Dygn 340 och det händer ju inte jättemkt alltså. Magen har sänkt sig lite och hon har limpor framför juvret som syns på helkroppsbilden något. Den här damen lär gå över en hel del!




32953101_10156107386021223_1812938427587362816_n.jpg


33045028_10156107386176223_300135501510213632_n.jpg
 
325 dygn här. Hon är nästan helt fylld i juvren, baken har sjunkit in, vulvan är slappare och magen har sjunkit. Jag tror hon fölar på dygn 338 eller där ikring då de inte känns om att hon är riktigt redo ännu.
 
Mitt sto är på 330 idag . Enligt förra ägaren var inte juvert klart och mjölken var inte vit sist hon fölade. (Första fölet) Känns klar annars dock inte juvert. Så hon är på bevakning. Ska bli intressant att se om den ändrar färg denna gången
 
313 dagen idag. Stor som ett hus fortfarande men är nog mycket ödemet som fortfarande spökar. Känns fin för övrigt.

Släpps ihop med nya hagkompisen på onsdag. De har stått brevid varandra i en vecka då och hon gnäggar efter henne så fort hon försvinner.

Hade hon kunnat gå själv hade hon fått göra det men nu är det som det är.
 
Jahapp, stoet står i hagen med en rejält svullen has :meh: På framsidan, troligtvis sparkskada från ammastoet till fölungen. Får gråa hår på den där hästen! Hon blir helt hysterisk och springer tills hon löddrar med ungen om hon står själv, men kan inte gå med det andra stoet då den stjäl fölungen, kan inte gå med hingsten (for obvious reasons) och är helt knäpp så fort fyraåringen kommer nära. Är. Så. Jävla. Trött. På. Henne :banghead:

Skada på högdräktig fyraåring, fy fan så kul. Tur att veterinären skall komma och titta på hingsten ändå :arghh:
 
Jahapp, stoet står i hagen med en rejält svullen has :meh: På framsidan, troligtvis sparkskada från ammastoet till fölungen. Får gråa hår på den där hästen! Hon blir helt hysterisk och springer tills hon löddrar med ungen om hon står själv, men kan inte gå med det andra stoet då den stjäl fölungen, kan inte gå med hingsten (for obvious reasons) och är helt knäpp så fort fyraåringen kommer nära. Är. Så. Jävla. Trött. På. Henne :banghead:

Skada på högdräktig fyraåring, fy fan så kul. Tur att veterinären skall komma och titta på hingsten ändå :arghh:
Usch jag hade ju samma med mitt ungsto, var duktigt less på det. Boxvila, hur tar hon det? Tråkigt men kanske en nödvändighet
 
Usch jag hade ju samma med mitt ungsto, var duktigt less på det. Boxvila, hur tar hon det? Tråkigt men kanske en nödvändighet

Skittråkigt :down: Det får nog bli sjukhage, som tur är så är hon den lugna typen. Hoppas bara djursjukhusbilen som har ultraljud kan komma snart, då vi nu har två med tjocka haser/sparkskador :meh: Och så får vi be till gud att det bara är svullnad och inget som kräver boxvila/sjukhage sen när hon har fölat.
 
Skittråkigt :down: Det får nog bli sjukhage, som tur är så är hon den lugna typen. Hoppas bara djursjukhusbilen som har ultraljud kan komma snart, då vi nu har två med tjocka haser/sparkskador :meh: Och så får vi be till gud att det bara är svullnad och inget som kräver boxvila/sjukhage sen när hon har fölat.
Håller tummarna!
 
284 dygn och idag tog vi hem dem till gården då kompisen fölar om 2,5 vecka cirka. Givetvis har den dumma märren dragit av sig samma sko på vänster fram som för en vecka sen. Jag blir galen på henne. Tjock som ett hus är hon och hon behöver verkligen den där skon. Jag fick en akuttid förra veckan men hovis lär ju vara lagom glad nu...
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 857
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 146
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 273
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp