Dräktiga ston 2017/2018

Det var rejält stor skillnad! På mina ston har det toppat och sen sakta sjunkigt och sen ökat igen, men inte riktigt SÅ stora svängningar
Ja jag vet ju att det kan svänga lite, men det här kändes skumt.
Har legat på 18 sedan jag började kolla för två veckor sedan.
18 igår vid 22 tiden
23 igår vid 23 tiden
30 i morse
15 ikväll vid 22

Har inte läckt någon mjölk. Fyllt ut ännu lite till men lämnar fortfarande lite att önska. Men det är ju hennes första föl så hon får nog inte så stora juver.
Varit besvärad och irriterad i hagen hela dagen och inte riktigt kommit till ro. Men verkade piggare och gladare i kväll.
Rödare och slappare i vulvan och bäckenbanden börjar vara släppta ända ner.

Mitt förra sto var enligt skolboken. Reffen i topp och vaxproppar, då blev det föl morgonen efter.
Najomi däremot verkar ju retas regält med mig. Hoppas hon inte ska hålla på så här i flera veckor nu bara 😝
 
Jaha, jag fortsätter väl skriva här i hopp om lite input från er andra 🙃

Reffen visade kalla fall 23 igen nu i morse. Känns ju lite mer hoppfullt än igår kväll.

Ska jag räkna detta som en vaxpropp? Den är ju inte mjölkvit utan fortfarande lite blaskig. Men lyser jag på den så kan man ana en gul färg. Hård och "vaxig" i konsistensen.
Den försvann dock när hon rullade sig i hagen.
IMG_6460.JPG
 
Det var väl förra året någon fick föl på dygn 385 typ, har jag för mig.

Jag fick en förra året på 382 dygn - det enda jag lärde mig av de många och ffa låååånga vaknätterna är att absolut inget är säkert! Hon hade i princip inga tecken och verkligen inget juver fram till timmen innan hon fölade... O_o Sen körde hon hela skolboken (utom vaxproppar) på en timme ;)
 
Jaha, jag fortsätter väl skriva här i hopp om lite input från er andra 🙃

Reffen visade kalla fall 23 igen nu i morse. Känns ju lite mer hoppfullt än igår kväll.

Ska jag räkna detta som en vaxpropp? Den är ju inte mjölkvit utan fortfarande lite blaskig. Men lyser jag på den så kan man ana en gul färg. Hård och "vaxig" i konsistensen.
Den försvann dock när hon rullade sig i hagen.

Tycker inte det ser ut som en vaxpropp, det ser för mig ut som en sockerkristall.
 
Tycker inte det ser ut som en vaxpropp, det ser för mig ut som en sockerkristall.
Kristaller har hon haft i över två veckor. Men den här var annorlunda. Inte så sockrig som sockerkristaller utan helt slät och som gummiaktig.
Har ju inte sett en vaxpropp på 8 år och dom jag har sett har alla varit stora och vita, så därför blir jag osäker.
 
Dygn 312 för nr. 2 hos oss. Tills för en vecka sedan gick hon tillsammans med sin yngre bror, men hon började tycka han var lite väl jobbig, så nu har han fått flytta ur hagen och stoet vi seminerar i år fick flytta in. Jag gissar att hon går över någon vecka precis som mamman brukade göra. Har nästan inte satt något juver ännu.
 
Kristaller har hon haft i över två veckor. Men den här var annorlunda. Inte så sockrig som sockerkristaller utan helt slät och som gummiaktig.
Har ju inte sett en vaxpropp på 8 år och dom jag har sett har alla varit stora och vita, så därför blir jag osäker.

Det syns ju alltid bättre in person vad det är, så att säga :) Är det en vaxpropp lär du ha din fölis inom 24 timmar, så man behöver ju inte vänta länge för att se om man trodde rätt :up:
 
Det syns ju alltid bättre in person vad det är, så att säga :) Är det en vaxpropp lär du ha din fölis inom 24 timmar, så man behöver ju inte vänta länge för att se om man trodde rätt :up:
Ja, visst är det så 😊
Önskar det kunde vara en röd och en grön märkning på dom så man vet säkert :D

Ikväll droppar det lite mer än det gjort innan. Kommer direkt en ny droppe om jag tar bort den som är. Och vulvan har blivit längre slappare och ännu mörkare röd...
Sparkar nån gång ibland mot magen och är skitsur på sin lilla kompis. Högg tom mot henne fast än jag stod emellan!
Reffen visar 21 och hon äter för fullt. Har ätit dålig några dagar nu.
 
Morgonens juver 😎
Mer utfyllt och hon har legat ner i natt, första gången på i alla fall en vecka. Och ätit upp allt hö plus att hon fortsatte äta nu när jag morgonfodrade. Har knappt ätit en halv ikeapåse per natt senaste dagarna! Och all skit i ett hörn, hon brukar vara duktig på att sprida ut det över hela boxen.
Verkade oförskämt pigg till skillnad mot hur hon har varit under helgen.
Lite bitmärken på magen.

IMG_6500.JPG
 
Någon som använt en babyvaktapp för fölvakning? Får inte kameran vi beställt att funka som den ska så nu börjar jag bli desperat 😫
Kom på att det borde funka med en app...
 
Yes, vi använde d-linkkameran med tillhörande app från barnrummet och satte upp i stallet. Fixade anslutningen med hjälp av en 4G-router
Gjorde en enkel variant där man har två telefoner som man kopplats samman via en app. Ena telefonen blir sändaren och sitter i boxen och den andra telefonen som jag bär med mig blir mottagaren.
Tyvärr har vi lite dålig internetuppkoppling i stallet men funkar ändå hyfsat. Bättre än inget i alla fall.
Ingen som har en sån Fölvakt man sätter i grimman att hyra ut?!

Damen i fråga har ätit konstant idag! Tidigare dagar har hon ätit typ en skottkärra hösilage på tre dagar ute och nästan inget inne. Men nu har hon redan tömt allt hö som jag körde in i morse.
Ett bra tecken hoppas jag! 😁
 
Den dagliga kvällsuppdateringen, om inte annat för mig själv :cool:

Mjölken fortfarande vattning men proppar/kristaller (blir inte klok på vad det är) på båda spenarna nu, mjölstänk på insidan av bakbenen och reffen slog i taket och visade inte en blå strimma så långt ögat kunde nå! :D

Om bara kameran kunde funka oxå...:banghead:
 
Funderingar så här på kvällen. Vid felläge ex bakåtslaget huvud . Tar man hål på hinnorna ? Verkar halt och svårt annars ? Kvävs inte fölet om man trycker in det då ( Om hinnorna är sönder) Har ofta sett att hinnorna är sönder när hovarna kommit ut ( stoet skrapat mot väggen eller så ) har sluppit felläge men det kan ju hända . Hittade inget om just detta . Ni har kanske varit med om något och vill berätta
 
Den dagliga kvällsuppdateringen, om inte annat för mig själv :cool:

Mjölken fortfarande vattning men proppar/kristaller (blir inte klok på vad det är) på båda spenarna nu, mjölstänk på insidan av bakbenen och reffen slog i taket och visade inte en blå strimma så långt ögat kunde nå! :D

Om bara kameran kunde funka oxå...:banghead:
Blir det något??
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
54 210
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 288
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp