Bukefalos 28 år!

Dressyr + hopp eller dressyr + allround ?

Krans

Trådstartare
Vad skulle ni satsa på i sadelväg ? Allround- sadeln börjar ha sett sina bästa dagar och borde bytas ut. Frågan är bara till vad : en ny allround eller en ny hopp- sadel ? Har en superskön relativt ny dressyrsadel.Hur tänker ni ?
 
Hoppsadel :)

Jag har haft en allround att hoppa i, funkar helt ok. Men ja jag vill hellre ha en hoppsadel. Sitter bättre och får bättre stöd.

Inbillar mej även att både begagnatmarknaden och andrahandsvärdet är betydligt bättre på en hoppsadel än en allround.
 
Vad planerar du göra med sadeln?
Eftersom du redan har en bra dressyrsadel, tror jag att du får ut det mesta utav en hoppsadel om du vill hoppa kontinuerligt :) Detta säger jag med erfarenhet av hur jag känt med min dressyr och allroundsadel. Hade hellre haft en hopp än allround i vissa stunder. Dock har min allroundsadel varit lämplig just som allt-i-ett sadel, och som uterittssadel eller vid jaktridning. Planerar du att aktivt hoppa är hoppsadeln definitivt att föredra.
 
Vad skulle ni satsa på i sadelväg ? Allround- sadeln börjar ha sett sina bästa dagar och borde bytas ut. Frågan är bara till vad : en ny allround eller en ny hopp- sadel ? Har en superskön relativt ny dressyrsadel.Hur tänker ni ?
Hoppsadel, eftersom du redan har en dressyr. Om du alls ska hoppa, alltså.
 
Absolut en hoppsadel!
Beror såklart på vad du gör med hästen, men eftersom du verkar vilja ha en till sadel än dressyrsadeln så utgår jag från att du rider en del i lätt sits osv som är mer lämpligt i en hoppsadel än en dressyrsadel.
Enda tillfället jag tycker en allroundsadel är riktigt vettig är om man inte har råd/möjlighet/lust att ha två sadlar, och rider både hoppning och dressyr på lite lägre nivå. Eller mest skogsmullar och sådär. Men dressyr- och hoppsadlar är ju utformade för att ge mest stöd i just dressyr och hoppning, medans allroundsadeln är lite mittemellan. Duger hyfsat åt både och men är inte ultimat för nåt av det, liksom :)
 
Vad skulle ni satsa på i sadelväg ? Allround- sadeln börjar ha sett sina bästa dagar och borde bytas ut. Frågan är bara till vad : en ny allround eller en ny hopp- sadel ? Har en superskön relativt ny dressyrsadel.Hur tänker ni ?
Vad använder du allroundsadeln till i dagsläget??

Hoppar du mycket så kanske du ska ha en hoppsadel men använder du sadeln mest bara till långa skogsritter, då bör du satsa på en bekväm sadel i allroundutförande, eller om din dressyrsadel inte låser fast dig för mycket, kanske du inte ens behöver två sadlar?

Jag har en dressyrsadel med rätt öppen sits som inte är så djup. Den funkar till allt, inklusive hoppning på lägre hinder. Jag inser att jag inte har använt hoppsadeln på ett halvår.

En begränsning för allroundsadeln är att de är mycket svårare att hitta nuförtiden, både nya och begagnade.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
996
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 998
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 803
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp