Sadelhjälp!

Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur ska man tänka, är det någon här som är bra på modeller? Det är en connemara på 147 cm i mkh. Sadeln han har nu är en Santa Cruz Celine, 17", extra wide. Jag upplever att han har liten/normal manke och väldigt rak rygg. Finns det någon dressyrmodell från Santa Cruz som motsvarar Celine? Eller kan ni tipsa om annat jag kan titta efter? Vill hålla mig till en relativt låg budget eftersom vi inte äger ponnyn, men dottern vill satsa på dressyr så det är ändå värt några tusen :)
Hur pass rak är han? För jag har en väldigt rak häst som är bred och inte har mycket manken och santa cruz celine blev för svängd för min så fick sälja den. Tyvärr. Så jag funderar på om den verkligen är toppen på breda raka hästar, för min är ju verkligen exakt sån 😳 jag har fått tips om eddix sadlarna. Men dom är ju inte direkt billiga.
 
Många ridskolor tillåter ju inte egen utrustning alls så det är väl inte så konstigt att det kommer upp här😊
Precis, hos oss får man inte ha egen utrustning till hästarna, vilket jag tycker är bra. Undantaget är att de som tävlar externt oftast har eget, lite mer fancy, träns till "sin" häst och det provas då ut tillsammans med ridskolechefen. Dressyrsadlar finns redan till de flesta hästarna.
 
Många ridskolor tillåter ju inte egen utrustning alls så det är väl inte så konstigt att det kommer upp här😊

Precis, hos oss får man inte ha egen utrustning till hästarna, vilket jag tycker är bra. Undantaget är att de som tävlar externt oftast har eget, lite mer fancy, träns till "sin" häst och det provas då ut tillsammans med ridskolechefen. Dressyrsadlar finns redan till de flesta hästarna.
Jag vet vad vi får och inte får ha tack. Det är en liten ridskola och jag har god kontakt med ägaren.
 
Hur pass rak är han? För jag har en väldigt rak häst som är bred och inte har mycket manken och santa cruz celine blev för svängd för min så fick sälja den. Tyvärr. Så jag funderar på om den verkligen är toppen på breda raka hästar, för min är ju verkligen exakt sån 😳 jag har fått tips om eddix sadlarna. Men dom är ju inte direkt billiga.
Alltså, jag tycker nästan att Celine är för svängd för honom i korrekt arbete. Så väldigt rak. När han bara står i hagen ser det ut så här.
Screenshot_20230822_052915_Gallery.jpg
 
Det får stå för dig om du känner dig idiotförklarad. 🤷‍♀️
Man kan välja hur man formulerar sig ;).
Så klart är det värt att lyfta att man måste se till att en sadel passar. Vilket jag upplever att ts vill och skrev denna tråd för att få något slags startpunkt för att hitta en stig i djungeln.
Att det skulle vara dumt att be om tips på modeller innan man ringer en sadelprovare förstår jag inte.

Jag har en märkesoberoende sadelprovare där jag gärna om jag kan får låna med mig sadlar hon hjälper till att prova.
Det kan lösas genom att hyra sadlar för provning, låna av kompisar osv. Då är tips om modeller att försöka hitta guld värt. Sedan om någon av de lånade sadlarna passar riktigt bra vet jag vad jag letar efter.

Att anta att någon bara ska kasta på något utan tillåtelse av ridskolecehefen eller att någon kunnig kollat är att ha lite tunnelseende och dra slutsatser utan insyn i eller har frågat hur kommunikationen på ridkskolan gått till.
Och tyvärr upplevdes dina inlägg som att dugjust drog en massa slutsatser, av mig.
 
Att anta att någon bara ska kasta på något utan tillåtelse av ridskolecehefen eller att någon kunnig kollat är att ha lite tunnelseende och dra slutsatser utan insyn i eller har frågat hur kommunikationen på ridkskolan gått till.
Och tyvärr upplevdes dina inlägg som att dugjust drog en massa slutsatser, av mig.
Tyvärr ett fenomen som upplevs lite då och då, visst kan vi alla (mig själv inkl.) råka göra förhastade slutsatser, men tyvärr upplever jag en viss kultur på buke med att såna slutsatser dras och man på något vis läser in "det värsta" i det folk skriver, vilket blir tråkigt tycker jag, så håller med.
 
Tyvärr ett fenomen som upplevs lite då och då, visst kan vi alla (mig själv inkl.) råka göra förhastade slutsatser, men tyvärr upplever jag en viss kultur på buke med att såna slutsatser dras och man på något vis läser in "det värsta" i det folk skriver, vilket blir tråkigt tycker jag, så håller med.
*off topic*
Jag känner väl att det inte är bukespecifikt förvisso. Och att vi ändå har bättre klimat än en del andra ställen. Men trist oavsett.

On topic
Förhoppningsvis kan jag få en koll av min sadel som jag bytt koppjärn på redan på måndag. Tror det blev bra nu, men lite osäker så tur att jag har chans till koll inom kort.
Ja, jag rider i annan passande sadel så länge, men sen är inte optimal i sitsen för mig i längden..😇
 
Man kan välja hur man formulerar sig ;).
Så klart är det värt att lyfta att man måste se till att en sadel passar. Vilket jag upplever att ts vill och skrev denna tråd för att få något slags startpunkt för att hitta en stig i djungeln.
Att det skulle vara dumt att be om tips på modeller innan man ringer en sadelprovare förstår jag inte.

Jag har en märkesoberoende sadelprovare där jag gärna om jag kan får låna med mig sadlar hon hjälper till att prova.
Det kan lösas genom att hyra sadlar för provning, låna av kompisar osv. Då är tips om modeller att försöka hitta guld värt. Sedan om någon av de lånade sadlarna passar riktigt bra vet jag vad jag letar efter.

Att anta att någon bara ska kasta på något utan tillåtelse av ridskolecehefen eller att någon kunnig kollat är att ha lite tunnelseende och dra slutsatser utan insyn i eller har frågat hur kommunikationen på ridkskolan gått till.
Och tyvärr upplevdes dina inlägg som att dugjust drog en massa slutsatser, av mig.
Exakt man kan välja hur man formulerar sig. Att formulera sig som ts gjorde och bla skriva att sadeln inte ska ligga på dagligen kan uppfattas som passformen därför inte är speciellt viktig. Dessutom är det många som tror det bara går att köpa vilken sadel som helst och lägga på vilken häst och ponny som helst. Du som säger dig vara sadelutprovare borde vara extra medveten om hur viktigt det är för ridskolehästar att ha en passande sadel oavsett hur ofta den ligger på.
 
Exakt man kan välja hur man formulerar sig. Att formulera sig som ts gjorde och bla skriva att sadeln inte ska ligga på dagligen kan uppfattas som passformen därför inte är speciellt viktig. Dessutom är det många som tror det bara går att köpa vilken sadel som helst och lägga på vilken häst och ponny som helst. Du som säger dig vara sadelutprovare borde vara extra medveten om hur viktigt det är för ridskolehästar att ha en passande sadel oavsett hur ofta den ligger på.
Läs ordentligt, var står det är JAG är sadelprovare ovan?
Det står att jag TAR HJÄLP av en märkesoberoende sadelprovare. Tänker inte fortsätta diskutera med dig faktiskt om du inte ens kan läsa det du svarar på.
 
Och bättre bild från sidan.
20230826_114538.jpg

Har svarat på en Tekna A-line bomvidd 33 i original men omvärmd till 34. Känns som det kan vara något efter googlande. Men så svårt det är med alla modeller och bomvidder, varför finns det ingen standard för? Ange kanalen i cm och vidden i grader, så mycket enklare det hade varit för alla!
 
Och bättre bild från sidan.
Visa bifogad fil 126709

Har svarat på en Tekna A-line bomvidd 33 i original men omvärmd till 34. Känns som det kan vara något efter googlande. Men så svårt det är med alla modeller och bomvidder, varför finns det ingen standard för? Ange kanalen i cm och vidden i grader, så mycket enklare det hade varit för alla!
Du tycker inte heller att +2, c -3, eller M och 33 eller stl 1 är hjälpsamt och informativt alltså? :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 346
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 374
Senast: caballus
·
Utrustning Min häst har lyft sin manke, så att min hoppsadel nu kommer väldigt nära manken. Hästen verkar mycket nöjd med sadeln och jag sitter bra...
Svar
13
· Visningar
2 157
Senast: Houdinie
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 627
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp