Bukefalos 28 år!

Dressyrsadel till kort häst

Sv: Dressyrsadel till kort häst

Jag har funderat på att prova en svängd gjord. Faktum är att hästen har lite "gubbmage" och det finns ingen chans att gjorden ligger kvar så långt bak som den skulle behöva ligga om sadeln låg där jag ville.

Gjorden hamnar inte på något sätt för nära armbågen, men stropparna och gjordläget är inte helt i fas.

Om man funderar på att prova en sådan gjord, vilken är bra? Vill helst inte lägga allt för mycket pengar då jag inte vet om det hjälper.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Har du bytt sadel då?

Som andra skrivit passar en M&N knappast din häst som du beskrivit den?
Den troligen för djup för rak och för lång...

Då gör inte gjorden någon skillnad tyvärr. En bekant har en häst som nu har ont i ryggen, det är en häst som har rygg liknande den du beskriver. Pga dåliga rådgivare red hon med en M&N länge och det är en trolig anledning till bekymren nu. :crazy: Vad den ska ha vet jag inte, den rids inte nu, och ny sadel ska provas ut när ryggen är bättre, tömkörs nu. Så tyvärr kan jag inte tipsa, mer än att du fått lite förslag i tråden redan, värda att prova kanske?

Det finns ju beg sadlar, lite billligare blir det i alla fall.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Jag känner med dig.

Jag har samma problem med min häst, hon har kort rygg, jag mätte den enl Amerigos rekommendationer och hon var 1 cm kortare än det dem beskrev som "väldigt" kort rygg.:crazy:
Hon har inte direkt någon manke, och är lite klot rund till formen. Tjockare än din.

Först tror jag att det är så att stora hästar, som min, också ett halvblod, automatiskt blir lite rundare med korta ryggar för allt måste ju få plats, tarmar osv.

Sedan blir problemet med sadel som åker fram, dels för att ryggen är för kort, och sedan är de är lite bukiga.

Min har dessutom kraftiga bogblad, och mycket aktion vilket gör det ytterst svårt att hitta en vettig sadel.

Jag vågar inte heller ge mig på att köpa och prova ut en Amerigo eller Childeric. Det är mycket pengar om även den sadeln inte skulle fungera.

Jag har provat lite olika sadlar och ca ett tiotal sadelgjordar i olika modeller men inte hittat något som känns riktigt bra.

OM jag skulle lägga sadeln där sadelläget ser bäst ut, så skulle jag behöva spänna sadelgjorden mitt över buken...

Just nu har jag en Albion Style, den åker tyvärr fram lite, men har varit bäst hittills. Som hoppsadel har jag haft en Wintec och bytt koppjärn i för att prova mig fram, och den har knappt åkt fram alls.

Jag har även sådan där antiglipadd, men den verkar inte hjälpa nämnvärt mycket. Ska bli spännande att se vad du hittar för sadel.:)
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Först tror jag att det är så att stora hästar, som min, också ett halvblod, automatiskt blir lite rundare med korta ryggar för allt måste ju få plats, tarmar osv.

Det måste få plats på alla hästar:idea: :p

Jag förstår att det blir ett stort problem, när det är svårt att hitta sadlar, jag avskyr själv att leta sadel.:crazy: Men å andra sidan kunde jag ganska lätt nu byta in min sadel och bara lägga lite emellan, när jag visste vad jag ville ha. Det går inte alltid, men är inte omöjligt.

Den sadel jag har nu är samma tumstorlek, men avsevärt kortare än den andra. (Men den var inte för lång, heller)

Det viktiga för ts är att inte leta djup sadel, en överbyggd häst behöver flatare säte har jag lärt mej. det får man leva med, tyvärr, om man inte trivs med det. Det är också viktigt om hästen är överbyggd men rak eller överbyggd och svängd.

Det är verkligen pest med sadlar när allt ska stämma:(
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

det måste inte vara så, även djupa sadlar kan passa en överbyggd rygg. det beror på hur bom och säte är uppbyggd.

ts; globus och chetak har svängda gjordar till ett rimligt pris.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

det måste inte vara så, även djupa sadlar kan passa en överbyggd rygg. det beror på hur bom och säte är uppbyggd.

Säger vem? Det är så som jag har förstått det hela (men ingen av oss är väl experter) inte lämpligt för att en djup sadel blir annorlunda uppbyggd bak.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Provade massor av sadler till mitt sto som nog ser ut ungefär som du beskriver. Till henne har jag en Albion Legend k2, ligger kanon på henne! Den har främsta sadelgjordsstroppen långt fram (men jag kan ändra den till normal om jag vill) och det gör att jag slipper att sadeln kanar fram.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Nej, har fortfarande samma sadel.

Hästen har tidigare haft en del problem med ryggen. För tillfället känns den bättre både att rida och när man känner på ryggen än på länge. Slutsatsen är att sadeln inte kan vara helt katastrof.

Dock har jag fortfarande känslan att den heller inte är ideal. Men det är ju inte bara att köpa en ny. Har tittat lite i butiker nära mig och sadelutbudet var mycket begränsat. Man kan ju inte direkt bara köpa en på nätet utan att prova...
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Det viktiga för ts är att inte leta djup sadel, en överbyggd häst behöver flatare säte har jag lärt mej. det får man leva med, tyvärr, om man inte trivs med det. Det är också viktigt om hästen är överbyggd men rak eller överbyggd och svängd.

Känslan man får är att man nästan skulle vilja lägga någon typ av flatbacksadel på. Många dressyrsadlar (inklusive min) känns så otroligt klumpiga. Stora jädra kilbossor som sticker långt ut. Hoppsadlar känns mycket nättare och på något sätt har jag känslan av att de är lättare att få att passa.

Personligen hade jag gärna kunnat tänka mig en dressyrsadel i flatbacktyp. Varken lite flatare säte, eller mindre knästöd stör mig, snarare tvärt om. Problemet är väl att det inte finns så många sådana sadlar och de som finns är jättedyra.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Jag provade en islandshäst sadel, dressyr och flatback på mitt halvblod.

Nu gillade inte jag den sadeln, men den låg bra på hästen. Morris and Nolan tror jag den var ifrån.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Ja precis, troligen är det något sånt som passar och vill du ha sån är det ju desto bättre. :idea: Jag tror du har helt rätt där.
Jag vet tyvärr inte så mycket om vilka märken som har den typen av dressyrsadel, mera "hoppsadellik" i sätet o utan dessa kilbossor som din troligen inte ska ha.

Det är ju amerigo, och jaguar men de är en aning längre dock inte långa och med rundbossor, samt några till som har mera cc-modeller som kan passa överbyggda, men de är dyra, jag vet. :(

Kanske att någon sadelmakare kan tipsa dej och att du sedan beställer hem på prov, en del återförsäljare har ju servicen att man får låna hem för en mindre summa som man sen får tillbaka i stort sett hela, om man inte köper.
S**elm*g*s***t har det ju tex och många olika sadlar i olika priser.
M&N är ju lättsålda tror jag så du kan lämna in din och få pengar till köpet också ev.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Nu har jag varit hos sadelprovaren. Det blev en M&N. Årsm 2006. Undrar om vi har samma sadelprovare. PM:a mig. Provaren tipsade oxo om att prova Albion K2 om jag ville. Men jag trivdes väldigt bra i M&N så jag avstod K2: an. Ångrar att jag inte gjorde det nu. Jag har nämligen samma problem som du. Sadeln långt bak, gjorden längre fram. Sadeln kanar järna fram om man inte drar åt gjorden ordentigt från början.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Min dam ser lite ut som din och har extremt kort sadelläge, var hos utprovaren och testade en massa olika modeller och det som till slut passade både mig och hästen var en Jeremy Rudge Dressage MF i storlek 16,5. Den är lite framåtskuren i kåpan och den främre sadelgjordsstroppen sitter så långt fram den kan (i linje med ortspetsen). Det blev optimalt eftersom hon har lång manke och sadeln då hamnar ganska långt bak. För raka kåpor hamnade för långt bak på magen och inte så bekvämt vare sig för mig eller hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 019
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 633
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 343
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 558
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp