Bukefalos 28 år!

Dressyrsadel till kort häst

Domenico

Trådstartare
Jag har en häst med KORT rygg, ja hela hästen är kort från öron till svans. Hästen har också en normalstor halvblodsmanke som är relativt lång (åtminstone relativt resten av ryggen) och är dessutom något överbyggd. Hästen är väl inte direkt tjock, men har lite "gubbmage".

Jag har fn en Morris och Nolan 17" 32 i bom. Jag tycker att den ligger hyfsat om man hade bortsett från det faktum att den glider framåt. I mellanåt känner jag att jag på min korta häst hamnar väldigt nära öronen! Det blir inte direkt bättre av att stallet ligger på ett berg och därmed alla ridturer inleds med en nerförsbacke.

Innan alla börjar skrika så är den utprovad av en sadelutprovare som bla rekomenderas av en del kliniker även om jag själv måste säga att jag är något skeptisk.

Jag har vid ett tillfälle varit och provat amerigo-sadlar som så många rekommenderar. Utprovaren menade att hästen skulle en CC DJ (och att det var den enda sadeln på hela jorden som någonsin skulle passa på min häst). Jag tyckte dock att det var extremt mycket pengar för en sadel som jag personligen inte tyckte att JAG satt så bra i, och vad jag har sett av andras sadlar så är läderkvaliten inte så bra att den motiverar det priset. Enligt utprovaren var det en modell som var svår att hitta begagnad och därmed skulle jag behövt köpa en helt ny. Jag kände inte någon som helst skillnad på hästen på provridningen (men det visade sig i efterhand att hästen vid det tillfället inte var helt fräsch, så det kan man kanske inte gå efter).

Jag har tidigare haft en stübben maestoso (17" 32) som var utprovad av samma snubbe som min nuvarande MoN. Den släppte väldigt bak och visade sig senare och så ha vissa fabriksfel. Enl min vet låg den katastrof, men enligt utprovaren (som rekommenderas av andra vet) låg den perfekt. (Så kom inte och försök säga att jag inte har iaf försökt ta hjälp av fackfolk!!) Efter om och men fick jag byta ut den mot min nuvarande MoN som enligt utprovaren var lika perfekt och enligt min vet var ok.

Hästen har fram och tillbaka under hela sadeltjafset varit lite ofräsch från och till, men är ok sedan ca ett år tillbaka och börjar bli riktigt fin. Vad jag funderar på är om han inte skulle kunna bli ännu lite finare om han fick lite mer bogfrihet.

Jag ska inte göra något överilat (för jag har förlorat allt för mycket pengar på dåliga sadelaffärer), men tänkte att man kanske kunde se om man kunde prova något annat för att se om man märker någon skillnad på hästen.

ALLTSÅ sadel till kort rygg, gärna med sadelgjordsstroppar placerade långt fram (på min MoN sitter de typ i mitten) som kan tänkas passa på ovan beskrivna häst. Ryttaren kan inte tänka sig några extrema knästöd.

TIPS?
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

provade du bara DJ:n?

hade själv utprovare ute nyss o min häst hade tydligen mkt kort rygg.
DJ:n funkade inte så bra för oss. Du kan prova Alton kanske?

Tycker inte det låter som M&N passar din häst.
den är ju för raka ryggar? och jag har svårt att tro att dom passar överbyggda hästar. har faktiskt provat en sådan på min men det satt inte alls bra efter en stund.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Jag provade CC och CC DJ. Enligt utprovaren var dessa de enda som var aktuella. Jag red i i DJ:n först och sedan i CC:n.
Utprovaren tyckte hästen gick bättre i DJ:n, men jag tyckte inte skillnaden var så stor. Jag fick rida typ två varv i CC:n och visst hästen var lite segare men det kan också bero på att vi hade suttit av, sadlat om och hästen tyckte att den var färdig. Utprovaren var dessutom väldigt stressad och skulle iväg någonstans.
Hästen gick vid det tillfället inte speciellt bra, vilket väl berodde på att den senare visade sig inte vara helt fräsch. Kanske hade det inte spelat så stor roll vilken sadel vi la på överhuvudtaget.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Ryggen är i sig ganska rak trots att hästen är lite överbyggd. Svårt att förklara.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

hur kort är kort? jag har prestige på min ponny med kort och bred rygg (arab). testa leonardo, nya top dressage och modena.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Precis som ngn har skrivit är M&N för raka hästar. Överbyggda hästar brukar sällan vara så raka så det är därför din sadel åker fram.

Men istället för att sitta o gissa kan du väl lägga in lite bilder på din pålle? Blir klart lättare då. Bild från sidan, bakifrån, framifrån o ovanifrån gör livet enklare...:angel:

Det är ju så att vissa hästar måste kilbossa o vissa kan ha rundbossa o då går vissa märken bort o andra kommer till.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

jag vet vad du menar, gissar att den är som min häst.
min är lite svängd stillastående men blir rak vid arbete. Dessutom är han överbyggd och har mkt kort rygg...med andra ord rak, kort rygg, överbyggd.

CC är ju för lite längre rygg och jag provade DJ:n men den satt inte så bra på min under ridning. En annan fastnade för DJ:n och hennes häst va rak och hade lång rygg.

Har du överbyggd häst så ska du dessutom ha en close contact sadel så du kommer ner mer mot hästen.

har du testat crown jessica? den sadeln är kort o passar lite rakare häst.
jag kan va lite tvivelaktig på manken där..den klarar inte av för hög manke.
men du kan alltid testa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Är du säker på att du behöver 32" bomvidd? Vi höll också på med sadeltjafs, allt kasade fram. Inte jättemycket men ändå så att det inte låg bra. Vi provade det ena märket efter det andra i samma storlek. Plötsligt sa en att hästen kanske behöver 31". Vi testade och vips så låg sadeln stilla. Kan vara ett tips.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Hur kort är kort? Tja alldeles för kort! Hästen i fråga är ett halvblod, men hela modellen är kortare än de flesta andra halvblod jag träffat. Mätt ryggens längd har jag inte gjort.

Ang Prestige. Är de nya modellerna uppbyggda annorlunda än de gamla? Jag har ridit ett par gånger i en gammal appalossa dressyrsadel (på en annan häst) och jag kunde verkligen inte sitta i den. Den var på något sätt alldeles för bred fram och jag hittade inte alls någon balans i den.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Jag ska se om jag kan fixa några bilder. Hästen blir helt klart rakare i arbete än när han står i stallgången. Stübbensadeln jag hade låg fint an när hästen stod och hängde som ett ök i stallet men släppte väldigt bak och låg mest an i mitten. Även den hade tendens att dra sig framåt.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Rider fn med en fårskinnspad under då jag tycker den ligger lite nära manken annars. Men den glider framåt även utan padden.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Ja, rak o överbyggd men inte superkort?? I mina ögon är det tyvärr en typisk Amerigo Pinerolo rygg...;) Den är ju gjord för ngt överbyggda hästar.

Har svårt att se att ngn Prestige kan passa en såpass rak rygg men Centaur är bättre på deras sadlar än jag. Har dock provat en hel del av dem o enligt min erfarenhet passar de inte raka överbyggda ryggar.

En Albion SLK är också ett alternativ. Den är lite djupare i sätet o har stora knästöd så du kanske trivs bättre i den än Amerigon.

Sen är ju jag ett Jensen-sadel fan också...:angel: Har ju två såna själv och bättre sadel har jag aldrig ridit i. Skulle också kunna passa.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Har ett halvblod som har rakare rygg än din som går med en Prestige (Lucky Dressage, ponnysadel i 16", jag gillar skarpt, men mkt osäker om den skulle passa en överbyggd). Men de har flera modeller som passar raka ryggar ialf, precis som Centaur skrev. Lovar att det är stor skillnad på dagens modeller mot de gamla Appalosa's! De kommer med fler mkt innovativa sadlar med jämna mellanrum. Rekommenderar kalvskinn/buffelläder oavsett sadelmärke!
Blir extremt skeptisk mot sadelutprovaren som du berättar om - en häst kan väl inte passa med både en stübben och en MN?:confused: vad jag lärt mig är att en Stübben är _svängd_ (haft två sj, en gammal, en ny), och MN är raka. Veterinären låter förnuftigare. Är jättesvårt att hitta bra sadelutprovare verkar det ofta som...

Får sen sålla mig till Novali då jag också är lite av ett Jensen-fan - älskar Jensen Amiral i buffelskinn! Men för svängd och passar inte ngn av mina hästar tyvärr...

Lycka till i sadelletandet!
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel till kort häst

det är väldigt länge sen prestige het appaloosa så det har händt en del.;) det finns flera prestige modeller som kan passa din häst. senaste åren har dom kommit med nya och rakare modeller samt rakare varianter av befintliga modeller.

men ha heller en bild i tankarna om hur en lämplig sadeln för din häst bör se ut istället för att fästa dig vid märken. många har olika modeller som passar olika ryggar. sen ska den givetvis passa dig också!
jag skulle prova sadlar som var hyfsat raka (varken spikraka eller svängda), och som har rundbossor eller väldigt korta/rundade kilbossor. det förhindrar att sadeln klämmer på länden och/eller att den högre bakdelen skjuter fram sadeln. tycker inte han ser ut att ha extremt kort rygg så det borde gå att hitta något som passar. :)

har du provat svängd gjord förresten? din häst ser ut att ha en svängd buklinje och även sadelläget längre bak än gjordläget. kanske en bidragande orsak till att sadeln glider fram.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

är det inte en massa diskussion ang svängda gjordar, att dom faktiskt är värre för hästen? det va även ett tv program om det för ett par månaders sen där veterinär o sadelkunnig sa att det gjorde mer smärta än nytta...

ngn annan kanske är mera insatt om det?
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Svängd gjord är väl inte så bra, egentligen. På många sadlar kan man ta ur den främre gjorden ur kåpan (den går genom ett hål i kåpan) och på så sätt få en rakare linje ner. Jag har bara sett andra göra det och säga att det fungerar men inte provat själv.

Novali menar nog Amerigo Alto när hon skriver Amerigo Pinerolo (pinerolo är skinnet man kan få amerigo i) som passande och i så fall instämmer jag. Den borde vara värd att prova på den ryggen. Den är väldigt kort också, jämfört med många andra sadlar.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

PM mig vem sadelprovaren är. Ska nämligen iväg snart på sadelprovning.
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Novali menar nog Amerigo Alto när hon skriver Amerigo Pinerolo (pinerolo är skinnet man kan få amerigo i) som passande och i så fall instämmer jag. Den borde vara värd att prova på den ryggen. Den är väldigt kort också, jämfört med många andra sadlar.


Klart jag menade det! Tack för det gordion!:D
 
Sv: Dressyrsadel till kort häst

Tänkte väl det, det var så lite så:p
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 020
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 633
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 343
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 560
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp