Bukefalos 28 år!

Dressyrsadel vuxen

B

busmaja

Hej

Jag vill ha tips och råd ang dressyrsadel till mig. Jag tränar dressyr och hoppar aldrig och tänker heller inte hoppa.

Jag har idag en Kieffer Munchen allroundsadel men har provat en Kieffer Wien dressyrsadel som en tjej i stallet rider i. Den var skön men jag saknar en djupare sits och mer stöd för benen.

Har fått för mig att jag får en mer balanserad sits om de är större stöd fram och djupare sits.

Har fått rekommendationer på en Prestige, Kieffer eller Pfiff. Vad tror ni? Jag har tittat på bilder på Kieffer Lech och en Pfiff Amaretto. Har ni erfarenheter av dessa?

Som sagt den skall vara djup i sitsen, mjuk i sitsen och har större stöd. Jag är bara 162 cm så jag kan ju inte ha för långa kåpor heller. Vilken sadel passar?????

Jag har en korsnings D-ponny. Halvblod/Pinto och Lippizanare. Vill också ha en sadel som man kan värma om bommen i.

Vore så tacksam för lite tips och råd.

Vi skall till sadelaffären om några veckor och jag vill gärna ha lite på "fötter" innan jag åker dit.

Hälsningar
Dressyrtanten
 
Sv: Dressyrsadel vuxen

hur se hästens rygg ut då???????

sadlarna du nämnar har väldigt olike bommar... prestige är jättesköna och djupa o mjuka. men dom passar inte om hästen har väldigt rak rygg.
 
Sv: Dressyrsadel vuxen

Här har vi dig igen! Ska köpa sadel både till dotter & dig själv!
OK - har provat olika - men Albion SLK är den bästa sadel jag någonsin suttit i (men om jag tänkter efter så HAR den nog förhållandevis långa kåpor (?)) Men som Centaur säger - den ska ju passa hästen! Låt sadelinprovaren plocka fram minst tre och prova!
 
Sv: Dressyrsadel vuxen

Har en Pfiff Amaretto som jag gillar:) Prisvärd och det går att värma om bommen.
 
Sv: Dressyrsadel vuxen

Kan rekommendera Kentaur till dig om hästen är rakryggad,vilket den borde vara om Kieffer passar.
Finns flera olika modeller att pröva!
 

Liknande trådar

Dressyr Har en gammal Kieffer Lech dressyrsadel, men det åker bakåt när jag rider. Har en häst med hög manke! Själv är jag kort och vill inte ha...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: Karoliten
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 077
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Inte varit aktiv på flera år och har således ej koll på allt som hänt. Men, bomlös dressyrsadel som man får tävla i. Vilka är det? Alla...
Svar
7
· Visningar
2 510
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp