Dricker dåligt

lizzie

Trådstartare
Det är en häst i stallet som jag upplever dricker dåligt med vatten. I morse hade hon knappt rört sin hink med vatten från i går kväll. När jag provade att göra ett nyptest i skinnet på halsen så åkte det inte tillbaka på en gång. Och det är väl ett tecken på att hästen är lite lätt uttorkad.

Hur gör man för att få hästen att dricka mer???
 
Äppelcidervinäger! :idea:
MEN, tänk på att om en häst väl har Börjat bli uttorkad, då går det ganska snabbt...:crazy:
 
Och sedan ta lite överskottsvatten att hälla i hinken, menar du. Borde ju funka...
 
Aaah, med tanke på vatten...
Syrrans gamla pålle blev uttorkad, när veterinären var på väg till stallet tänkte jag till (bättre sent än aldrig? :angel:). Jag blandade lite kraft och vatten...han slök hela hinken! ;)

Men betfor är nog lättare! :)
 
ni kan börja ge hästen salt med kvällsmaten då den kommer att bli törstig! Vi fick börja med det på en häst i vårat stall! :bump:
 
min häst drack dårligt,jag gjorde som så att jag blandade äpplesaft i vattnet,och han drack mycke bättre,
jag blandade også hans mat ordentligt med vatten,då var jag säker på att han fick i sig vatten i en liten mängd iallf,
 
Dels är det jättebra att blanda äppeljuice i dricksvattnet (vet att vissa hästar kan reagera på doften av vinäger), dels blötlägga betforn extra mycket (som många redan skrivit :angel:).

Sedan läste jag i Christina Plancks bok att om hästen inte vill dricka kan det bero på att den har fått i sig för lite salt. Har hästen saltsten i boxen? En del hästar vill inte slicka på sina saltstenar om de är smutsiga alt. gamla.
 
är hästen frisk för övrigt då?
min pålle slutade dricka när han åkte på förstoppning,jag hällde äppeljuice i vattnet och la i lite äppelbitar.funkade bra. ;)
 
Hej
Till min häst har jag alltid haft en svart hink med vatten och han har nästan alltid tömt den på natten så satte jag in en till hink i boxen så att han inte skulle behöva törsta. Den nya hinken var vit och han dricker bara ur den nu. Den svarta är oftast orörd, även om jag byter plats o det är krångligare att nå den vita är det den han väljer.
Min teori är att han ser vad han dricker i den vita hinken.

Hoppas att det har löst sig men det är värt att prova. Ofta om man köper mineraler i hink får man hinkar över så det behöver inte bli dyrt.

Mvh Tessa
 
Vi hade tyvärr en häst i stallet som drack för dåligt och med henne hjälpte inget...Inte betfor, inte juice, inte äppelcidervinäger och inget annat heller...
Hon blev ofta förstoppad och fick massa dropp.Till slut gick det inte att rädda henne längre!
Tycker att du bör ta upp det här med din veterinär!
 
En anledning till att hästen behöver vatten är för att kunna "spä ut" allt överflöd av salt som den kan ha fått i sig. Om man ger hästen salt så blir den verkligen törstig för då går även det vattnet som hästen har i kroppen åt till att "spä ut" saltet. Då torkar man ut hästen ännu mer så det kan vara farligt om läget är akut och hästen ändå inte dricker. Så man bör inte ge för mycket salt. Men annars borde det ju fungera eftersom hästen dricker sig (troligtvis) otörstig.

När man är ute och tävlar så kan det ju hända att hästen inte dricker eftersom den kommer till en helt ny plats och kanske är lite stressad. Då kan man blanda i saft koncentrat i vattnet. Då brukar de dricka, och vilja dricka mer men glöm inte att hästen kanske inte ska bli kissnödig precis innan du ska starta.

Hlsn Elisabet
:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 612
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 095
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp