Hästen mår dåligt

Instämmer i kören om att ge henne hagkompis! Ser även att du fixat det. Min blir deprimerad när han får gå ensam (bara hänt vid skada), trots att han till synes inte är särskilt social med andra hästar. Men han vill ha sin kompis där i hagen, det är mycket viktigt för hans psyke.
Det är inte hon heller. Jag upplever det nästan bättre nu när de går delade då hon kan vara tjurig på min andra, sparka osv. Nu kan de stå o vila bredvid varandra fast vid stängslet.
Men jag är ju inte häst så jag vet inte. Nu på morgonen släpps de ihop vid utsläpp igen.
 
Det jag genast kommer att tänka på är magsår. Jag hade möjligen testat att ge magsårsmedicin för att se om det blir bättre.

Vi testade Gastro Mash under en period i somras, men slutade då jag insåg att huvudbeståndsdelarna är lusern och betmassa och våra hästar får ändå lusern + betfor som "basmix" i sin hinkmat. Upplevde ingen skillnad hos någon av hästarna varken när vi började eller slutade. Det enda som har haft extremt god effekt på ena hästens mage var när han blev kastrerad (som 7-åring) och sedan fick börja gå ihop med övriga valacker. Han hade tidigare vaga symptom på magsår och snappade luft en del, men har nu blivit en helt annan häst. Äter bättre, har mer ro att gå och småpilla med gräs även nu under vintern osv. Vi lade också till lusernhack i hinkmaten (tidigare har vi gett uppblött lusernpellets), vilket gör att ättiden har ökat väldigt i samband med kraftfodergivan.

Generellt anses lusern minska risken för magsår och spannmål höja den, så det kan ju vara idé som sagt att se över kraftfodret.
 
Jag skulle gett Pronutrin för magen och Selo-E för musklerna och allmäntillståndet.
Har hört om tre hästar i olika delar av landet som haft selenbrist när prover tagits för att inget annat funnits att ta på.
Hoppas det blir bättre!
 
Det jag genast kommer att tänka på är magsår. Jag hade möjligen testat att ge magsårsmedicin för att se om det blir bättre.

Vi testade Gastro Mash under en period i somras, men slutade då jag insåg att huvudbeståndsdelarna är lusern och betmassa och våra hästar får ändå lusern + betfor som "basmix" i sin hinkmat. Upplevde ingen skillnad hos någon av hästarna varken när vi började eller slutade. Det enda som har haft extremt god effekt på ena hästens mage var när han blev kastrerad (som 7-åring) och sedan fick börja gå ihop med övriga valacker. Han hade tidigare vaga symptom på magsår och snappade luft en del, men har nu blivit en helt annan häst. Äter bättre, har mer ro att gå och småpilla med gräs även nu under vintern osv. Vi lade också till lusernhack i hinkmaten (tidigare har vi gett uppblött lusernpellets), vilket gör att ättiden har ökat väldigt i samband med kraftfodergivan.

Generellt anses lusern minska risken för magsår och spannmål höja den, så det kan ju vara idé som sagt att se över kraftfodret.
tack!
Nu när jag tänker igen så har hon alltid känsligt påmint mig om att det är obehagligt med täcke och sadelgjord. Redan då tänkte jag magsår. Hon är också en kontroll-häst och stark ledare. Hon blir väldigt ledsen när hon flyttades i somras till annan hage (bredvid de andra) längst ner, där hade hon ingen koll. Vi kom överens att när jag kom skulle hon visa mig om hon ville byta hage, så hon fick vara med fånghästen på dagarna och sen på kvällen visa mig. Hon visade ofta att hon ville va kvar. Sen bytte jag hage till denna hon gått i nu (allt för gräset) och då visade hon ofta att hon ville byta.
Men nu i höst blev hon tvingad. Det kanske har triggat magen igen, stressen av att inte ha koll (även om jag inte tycker det men ännu en gång är jag ingen häst).
 
Igår när jag höll handen vid nacken/halsen/triggerpunkt på vänster sida blev hon skitarg. Hon började till och med bita i väggen. Fick stressbeteende (slänger med tungan). Sen gäspade hon.

Bestämde mig för att ringa hästmassören som också har laser och akupunktur.

Tar bort muslin (hon får 5 dl om dagen), fodrar upp betforn och sen tar fångisens kwiikbeet (den klarar fångisen också), fortsätter med grönpelletts, läser på om magtillskott och köper. Extra evitamin o selen.

Sen vänta o se…. Till veterinären kan kolla magen.
 
tack!
Nu när jag tänker igen så har hon alltid känsligt påmint mig om att det är obehagligt med täcke och sadelgjord. Redan då tänkte jag magsår. Hon är också en kontroll-häst och stark ledare. Hon blir väldigt ledsen när hon flyttades i somras till annan hage (bredvid de andra) längst ner, där hade hon ingen koll. Vi kom överens att när jag kom skulle hon visa mig om hon ville byta hage, så hon fick vara med fånghästen på dagarna och sen på kvällen visa mig. Hon visade ofta att hon ville va kvar. Sen bytte jag hage till denna hon gått i nu (allt för gräset) och då visade hon ofta att hon ville byta.
Men nu i höst blev hon tvingad. Det kanske har triggat magen igen, stressen av att inte ha koll (även om jag inte tycker det men ännu en gång är jag ingen häst).
Låter ju kanske som stressutlöst magsår snarare än foderutlöst, tycker jag. Och då är det svårare att "rätta till" med foder. Foderutlöst magsår lär kunna läka i princip av sig självt om hästen får tillräcklig mängd grovfoder, men det är svårare med den stressutlösta varianten (som också sitter i en annan typ av vävnad i magen). Men testa ändå så långt du kan, tycker jag, att dels göra så "rätt" som möjligt med foder och dels låta henne gå med sällskap om hon vill det!
 
Sedan är det väl så att det är betydligt "snällare" att behandla en häst som om att den har magsår istället för att utsätta den för den stress som en gastroskopi faktiskt innebär. (nu minns jag inte hur länge det är, men det är många timmar utan foder)
Har en bekant vars häst håller sig helt symptomfri på Pronutrin, men kan inte gå längre än två veckor utan.
 
Sedan är det väl så att det är betydligt "snällare" att behandla en häst som om att den har magsår istället för att utsätta den för den stress som en gastroskopi faktiskt innebär. (nu minns jag inte hur länge det är, men det är många timmar utan foder)
Har en bekant vars häst håller sig helt symptomfri på Pronutrin, men kan inte gå längre än två veckor utan.
Instämmer. Har själv en magsårshäst och tror det spökar nu igen :/ så otroligt jobbigt. Vi kör på omeprazol kur i omgångar. Just nu är hon extremt kinkig med täcket och sur vid sadling. Hon äter sin mat utan problem. Funderade på om man skulle testa med pronutrin. Min verkar reagerar vid väderbyte.
 
Instämmer. Har själv en magsårshäst och tror det spökar nu igen :/ så otroligt jobbigt. Vi kör på omeprazol kur i omgångar. Just nu är hon extremt kinkig med täcket och sur vid sadling. Hon äter sin mat utan problem. Funderade på om man skulle testa med pronutrin. Min verkar reagerar vid väderbyte.
Skriver veterinären ut omeprazol direkt då?
 
Skriver veterinären ut omeprazol direkt då?
Ja, om hen anser det befogat. Däremot betalar inte försäkringsbolaget kostnaden för medicin utan konstaterat magsår.

Angående smaklighet på gastromash så verkar mina tycka att det är väldigt gott. Fullblodet som gärna pillar i maten äter den och sjukstugan som behöver extra vätska just nu slukar 7-8 liter vatten på mindre än en minut för 0,5 kg mash.
 
Ja, om hen anser det befogat. Däremot betalar inte försäkringsbolaget kostnaden för medicin utan konstaterat magsår.

Angående smaklighet på gastromash så verkar mina tycka att det är väldigt gott. Fullblodet som gärna pillar i maten äter den och sjukstugan som behöver extra vätska just nu slukar 7-8 liter vatten på mindre än en minut för 0,5 kg mash.

Det beror på försäkringsbolag. Tex Agria betalar om veterinär bedömer att det finns symptom på magsår.
 
Instämmer. Har själv en magsårshäst och tror det spökar nu igen :/ så otroligt jobbigt. Vi kör på omeprazol kur i omgångar. Just nu är hon extremt kinkig med täcket och sur vid sadling. Hon äter sin mat utan problem. Funderade på om man skulle testa med pronutrin. Min verkar reagerar vid väderbyte.
Pronutrin är receptfritt och finns ofta på kampanj på någon av nätapoteken/veterinärbutikerna. :)
 
Sedan är det väl så att det är betydligt "snällare" att behandla en häst som om att den har magsår istället för att utsätta den för den stress som en gastroskopi faktiskt innebär. (nu minns jag inte hur länge det är, men det är många timmar utan foder)
Har en bekant vars häst håller sig helt symptomfri på Pronutrin, men kan inte gå längre än två veckor utan.
Precis. Hästen måste stå utan foder i sådär 16 timmar innan gastroskopi, vilket, som många kanske misstänker, kan ge magsår om hästen inte redan har det. Eventuella magsår som fanns innan framkommer såklart väldigt tydligt. Därför om man misstänker magsår är det ibland bättre att behandla med medicin direkt och se om det hjälper, istället för att ta sig igenom en gastroskopi.
 
Detta går lysande, ironiskt sagt. Idag rymde fånghästen. In i gräshage. Hon har betat gräs i 3 timmar…
Troligen har fullblodet trängt in henne så hon har känt sig tvungen att dra. Fånghästen är en rymmare men nu är det bra el, nya trådar o inget har hänt på hela sommaren och hösten. Men jag vet inte.
När jag kom i hagen kom fullblodet galoperande och jag fick en känsla att hon frågade om andra hagen.
Men i första hand måste jag ha koll på fångsymtom på fångisen. Skitnervöst…

Vet inte vad jag ska göra med hagarna längre.
 
Idag ville inte fullblodet gå in i samma hage som fångisen. Jag släppte henne vid grinden och hon vände direkt och gick iväg, från hagen. Kanske ska dela de igen...

Fångisen verkar iallafall ha klarat sitt äventyr...
 
Igårkväll sprang hon in från hagen. Hon är så stressad och min känsla var, hon är hungrig. Nu när hon går med fångisen får hon mindre mat. Tittade på henne i hagen idag och fångisen går och betar osv medan fullblodet bara står och glor i leran.
Så då bestämde jag att hämta mer mat och byta hage till hennes egna igen. Så nu testar jag det. Halva dagen med fångisen och sen byter jag och så ligger där med mat.
Nu när jag gick från stallet stod fångisen längst ner och betade i sin hage med kompisar bredvid (andra inackoderades hästar) och fullblodet stod längst upp i sin hage och betade.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
623
Senast: Murray
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 157
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
627
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp