Bukefalos 28 år!

"Du kan inte få bredband pga det finns en multiplex...

tictac

Trådstartare
på ditt tel nr i telestationen." Det var svaret jag fick från Bredbandsbolaget när jag undrade var vårt bredband tog vägen.

Vi bor på landet, telestationen är utbyggd (efter mycket påtryckningar på kommunen), grannen surfar med 14 mbit - men vi kan inte få pga den här mulitplexen. Vi är i alla fall två grannar (antagligen tre) som inte kan få bredband pga detta.

Är det någon som råkat ut för det här och har det löst sig? Kostnad?
 
Sv: "Du kan inte få bredband pga det finns en multiplex...

VAD är en multiplex?

Jag tycker det låter som ett fint namn på en undanflykt!

/kt
 
Sv: "Du kan inte få bredband pga det finns en multiplex...

Multiplex = flera meddelanden samtidigt över samma data- eller teleförbindelse.

Här kan du läsa lite om vad det innebär.

Lite mer inf.

Mux (multiplex)
Frekvensutrymme för digitalt komprimerad signal. En mux utnyttjar en frekvenskanal vid utsändningen och innehåller med dagens teknik fem till sju tv-kanaler. Ett ”nät” utgörs av innehållet i en mux. Multiplexering är en teknik som används för att vid utsändning av digital-tv sätta samman flera dataströmmar till en. En digital utsändning kan innehålla flera program och varje program består av många olika tjänster, bild, ljud, text-tv, undertext, datatjänster med mera som vardera representeras av en egen dataström.
 
Sv: "Du kan inte få bredband pga det finns en multiplex...

En multiplex är en grunka som används när det finns för få kopparpar (teleledningar) mellan stationen och abbonenterna. Förrivärlden brukade de kallas bärvågslinjer

Eftersom en/två av dina grannar inte heller kan få så är det nog troligen så att ni delar på ett kopparpar från växeln till er lokala telestolpe. Därifrån går det sedan varsitt kopparpar till varje hus.

Vet inte vad du kan kräva av Telia(Sonera?) (Kopparparsleverantören). Men det är helt klart dem du ska prata med dem, det kan vara så att det faktistk endå finns lediga kopparpar för er att flytta över till. Det kan vara så att en tidigare granne behövde några telefonlinjer för ett företag eller dylikt. Eller så tyckte teknikern vid det tillfället att en Mux var en enkel lösning.. Vi har beställt linjer till företaget där de vissa veckor säger att vi har slut på kopparpar till huset, men nästa månad så går det hur bra som helst att beställa "riktiga" nummer... Och då har inga företag flyttat ut från "våra" kablar...
 
Sv: "Du kan inte få bredband pga det finns en multiplex...

Mitt råd är att beställa bredband via Telia istället, för annars kommer Telia ta rejält betalt för att flytta på dig så du kan ha BBB... :crazy:
 
Sv: "Du kan inte få bredband pga det finns en multiplex...

*kl*

Tack för era svar!

Tyvärr kan inte Telia leverera bredband till oss, fn är det bara BBB och i nästa vecka även tele2. Det är en del av stadsnätet som Eon har som nu är kopplat till telestationen vi tillhör - något sådant i alla fal - jag vet inte mycket mer.

Jag och min man fortsätter att bearbeta telia (som säger att det inte finns ngn Multiplex grej) samt att vi försöker med att bredbandsbolaget måste sett fel - telia kan nämligen se att grannen har en mulitplex-grej (de har företag) men att vår lina skulle var ok.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp