Bukefalos 28 år!

"dubbelhaka?"

Jempan

Trådstartare
Va ute i stallet kl 8 på kvällen igår o fixa o dona....när ja kom till stallet imorse kl 7 va hästen svullen i kindkejdegropen...såg nästan ut som en dubbelhaka. Mjuk o "skvalpig", hon reagera lite när ja tryckte på den. Inget sår o inget hon kan ha klämt sig på. Kan d va en tand eller infektion som gjort d där, nån som har haft nå liknande?
 
Sv: "dubbelhaka?"

Kanske slått i sig nånstans? boxkant? vwt wj om där sitter tänder direkt ovanför kindkedjegropen, kanske en tandrotsinflammation i nån framtand. Men tycker ej det kommit över en natt. Kollat framtänderna ordentligt? Äter den normalt sen bulan kom, tuggar inte konstigt eller försiktigt?
 
Sv: "dubbelhaka?"

ekollon? nää d tror ja inte... :crazy:

Och nej hon äter inte konstigt, e som vanligt.
 
Sv: "dubbelhaka?"

Hej! Om hästen får en infektion i en tandrot (rotspetsabsess) så blir det en hård, ömmande svullnad någonstans längs käkbenets sträckning. Inte en mjuk skalpig svullnad som den du beskriver.

Din häst kan ha slagit i någonstans och fått en blodsutgjutning. Det kan också röra sig om en reaktion på insektsbett. Ödem (vätskeansamlingar) i käkgropen kan också höra samman med exempelvis parasitinfektioner.

Om hästen mår bra fö och inte har liknande svullnader under exempelvis magen så kan du avvakta och se vad som händer!
 
Sv: "dubbelhaka?"

*kl*
Min häst har alltid haft en liten bula i kindkedjegropen som är väldigt mjuk, typ som en vätskesamling. Men träckprov är tagna och de avmaskas efter det, men de brukar ligga på 0. Vanligtvis 1 gång per år. Men den försvinner inte.. Varför blir där en vätskesamling just där om de har en parasitinfektion?
Eller du kanske inte mena mask?
 
Sv: "dubbelhaka?"

Jo, jag menade mask. Och min ena häst är också lite bulig där, säkert helt normalt! Det kommer o går lite under betesperioden och jag tror att orsaken är en reaktion mot insekter som verkar gilla att sitta just där.

Parentes:
När hästen får generella ödem är kindkedjegrop-käkgrop ett att de ställen som "drabbas". Symptomet är ospecifikt och kan komma sig av för låga proteinnivåer i blodet. När blodets osmolaritet sjunker (partikelkoncentration) kommer vätska att vandra över kärlväggen för att jämna ut koncentrationen - vätskeansamlingar (ödem) uppstår. Orsaken till detta behöver inte vara just parasitangrepp. Även kroniska tarmsjukdomar, leversjukdomar osv ger samma förlopp.
I fallet mask så handlar det om kraftiga angrepp där tarmens slemhinna är skadad och "läcker" protein till tarmen.

Lågt blodprotein är som sagt inte enda orsaken, bland annat kan störningar i cirkulationen ge samma symptom, dock med en annan uppkomstmekanism.

Antar att det finns en o annan här med bättre förklaring, men detta är det bästa jag kan åstadkomma nu...:angel:

Sitter svullnaden bara under hakan och hästen inte uppvisar några andra symptom finns det ingen anledning att misstänka något så allvarligt som det jag skrev ovan. Ingen anledning för TS att oroa sig, alltså, detta var bara en utsvävning! Ödemen brukar dessutom vara större än bara en liten dubbelhaka!
 
Sv: "dubbelhaka?"

Va skönt. Hon e pigg o gla så ja ska testa o rida lite idag o se hur hon verkar. Kan tänka mig att det kan va nå getingstick (äpplen i krubban) eller nått me tanden...vet. kommer ut imorgon så då får dom väl kika på henne oxå =)

Tack för alla svar
 

Liknande trådar

Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 216
Senast: Lindsen
·
Relationer Det här var 6:e gången vi sågs eller nåt. Han hörde av sig sent igår kväll och kom hem till mig. Jag kom precis hem från en fest och var...
22 23 24
Svar
464
· Visningar
56 238
Senast: Loons
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 312
Senast: Raderad medlem 6459
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp