Bukefalos 28 år!

Dubbla staket eller T stolpar?

J

jonson

Fungerar det lika bra eller borde man göra dubbla stake?
 
Sv: Dubbla staket eller T stolpar?

Det beror lite på vad du ska ha i hagen.

Ska du ha hingstar tycker jag du ska sattsa på bra stabila staket, och välja 2 staket istället för T staket (som jag tolkar är 1 stolpe och tråd som går ut på vardera sida med förskjutning utåt?).

Det bästa är ju att kunna ha 1 meter mellan hagarna, kan ett T staket erbjuda det? Om ja, då kan det fungera på normala hästar. Har du en hagsprängare, elle rhingstar, så skulle jag inte rekommendera att använda T staket (om det är så som jag tror att det är).
 
Sv: Dubbla staket eller T stolpar?

Japp, t staket är just så som du tror att det är!:) Vet dock inte om dom kan erbjuda 1 m mellan hagarna. Har inte provat.
Är 1 m det minsta man borde ha? Sambon snacka om 60 cm.
Vi har inga hingstar, för tillfället. Har inte haft någon på väldigt länge heller. Vet inte om vi kommer få hit någon. Men däremot staketsprängare har det funntits. Dock har vi en liten hingsthage med A-staket att använda åt dessa utifall.
 
Sv: Dubbla staket eller T stolpar?

1 meter är att föredra, om man har möjligheten att kunna ha det.
På 1 meter kommer hästar inte åt att nosa och det blir mindre fighter/kiv över staketet.

Själv skulle jag gå på 1 meter när jag väl sätter staket (om det är min gård eller jag vet att jag blir långvarig). Lika bra att göra det från början. Det blir mer arbete ja, men det blir bättre. :)
Kan T staketet erbjuda 1 meter så är det ju bra.
 
Sv: Dubbla staket eller T stolpar?

Fördelen med T-staket är väl att ett framben inte har lika stor risk att fastna i stängsel om man har en häst som slänger upp benen i luften. Vissa hästar gör ju det trots att de inte kan hälsa på varandra.
 
Sv: Dubbla staket eller T stolpar?

Det är ju iofs en fördel.

Men frågan är, är det bra om du inte får 1 meters mellanrum?
 
Sv: Dubbla staket eller T stolpar?

Kanske kombinera? Ha en gång emellan och åt det håll "häst med frambenssläng" går så gör man T-staket (fast då behövs det ju bara inåt i hagen).

Om man nu vill vara helt på säkra sidan och inte kan lösa problem med bråkande häst/ar på annat vis.
 
Sv: Dubbla staket eller T stolpar?

Är det vara övertråden som är på T staketet då? För annars spelar det ju ingen roll?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
13
· Visningar
1 823
Senast: Freazer
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
504
Senast: MiaMia
·
Anläggning Mitt söte sprättedjur har roat sig två dagar i rad. Han har brutit av två stolpar bredvid varandra så nu är det måååånga meter staket...
Svar
18
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp