Staket runt damm? Utbruten ur Trädgårds- och odlingstråden)

Gör den något mindre än dammen, så den hamnar inuti mer än ovanpå. Såga ut hål för växterna så dom får plats ändå om dom ska vara kvar, och skruva på nån typ av handtag så skivan går att lyfta rakt upp när den ska bort. Vid behov lägger du dessutom nån sten eller två ovanpå skivan
Bara ett problem:
images (1).jpeg
 
Går att göra något motsvarande genom att klippa kompostgaller med en tång också. Sätt ihop flera galler om det inte räcker med ett (t.ex. med buntband som tål UV), lägg ev. en sten i mitten av dammen om det blir för svajigt annars och flera stenar ovanpå längs kanten så det blir för tungt för att lyfta för ett barn
Kanten är visserligen välvd men det kanske går på något sätt. Får kolla när snön är borta
 
Kanten är visserligen välvd men det kanske går på något sätt. Får kolla när snön är borta
Om du gör storleken så gallret ligger på den inre kanten så borde det inte vara några problem. Och det går ju som sagt lägga nån sten under också för att fördela vikten på den och inte bara på kanten.

Ett annat alternativ är att fylla upp dammen med lite större stenar nu, som du lyfter ur när dom inte behövs längre
 
Om du gör storleken så gallret ligger på den inre kanten så borde det inte vara några problem. Och det går ju som sagt lägga nån sten under också för att fördela vikten på den och inte bara på kanten.

Ett annat alternativ är att fylla upp dammen med lite större stenar nu, som du lyfter ur när dom inte behövs längre
Jag kan inte minnas att det är någon inre kant.. bara där blommorna är. Men som sagt, ska kolla när snön är borta.

Fylla dammen med sten är jag inte heller så sugen på.
 
Jag kan inte minnas att det är någon inre kant.. bara där blommorna är. Men som sagt, ska kolla när snön är borta.

Fylla dammen med sten är jag inte heller så sugen på.
På bilden du la upp är det som ett yttre spår för vattnet, en plastkant och sen vatten igen i mitten. Tänker att gallret kan vila på den där inre plastkanten
 
Nej, det är inte bara en säsong. Det är några år. Jag har inte sett något staket som skulle funka, men jag har förstås inte kollat på varenda modell på hela marknaden.

Jag menar att det är bara en säsong som du behöver klippa gräset. Sen är det ju ett icke-problem. Har du tummen mitt i handen så kanske det är enklare att be någon om hjälp. Men ett staket som är enkelt att ta bort är nog enklaste förslaget. Är ju bara att ta kompostgaller eller något dylikt.
 
Visa bifogad fil 138937
Men det spelar egentligen ingen roll, så länge gallret kan komma ner en bit innanför yttre kanten så skär man sig inte på det. Stötta upp med en sten underifrån vid behov och lägg sten ovanpå för att säkra gallret så inte barnet lyfter det så är det färdigt sen och lätt att återställa framöver
Aha då är jag med. Den är helt under vatten så jag har inte tänkt på den. Honey inte riktigt med på hur jag ska kunna förankra det stabilt men det kanske ger sig
 
Jag menar att det är bara en säsong som du behöver klippa gräset. Sen är det ju ett icke-problem. Har du tummen mitt i handen så kanske det är enklare att be någon om hjälp. Men ett staket som är enkelt att ta bort är nog enklaste förslaget. Är ju bara att ta kompostgaller eller något dylikt.
Kompostgaller som staket, nej tack. Både fult och instabilt.
 
Kompostgaller som staket, nej tack. Både fult och instabilt.

Allox viltnät med snabbstolp, gör så stor/liten inhägnad du vill ha, ställ två stolpar bredvid varandra och använd som grind. Får du inte ner snabbstolp går det att gjuta fast en mindre fot. Alternativt göra en bottensyll av trä att fästa stolparna i.

Edit: Du får nog välja mellan enkelt eller snyggt, det finns ingen lösning som klarar av båda de kraven...

Edit 2: Allox har dammskyddsnät också: https://allox.se/butik/tradgard/skyddsnat/skyddsnat-2b-trad-vaxt-dammnat/
 
Allox viltnät med snabbstolp, gör så stor/liten inhägnad du vill ha, ställ två stolpar bredvid varandra och använd som grind. Får du inte ner snabbstolp går det att gjuta fast en mindre fot. Alternativt göra en bottensyll av trä att fästa stolparna i.

Edit: Du får nog välja mellan enkelt eller snyggt, det finns ingen lösning som klarar av båda de kraven...

Edit 2: Allox har dammskyddsnät också: https://allox.se/butik/tradgard/skyddsnat/skyddsnat-2b-trad-vaxt-dammnat/
Är det stabilt nog för en unge tro? Jag vet ju inte alls hur nyfiken han kommer vara. Det måste vara stabilt, det tummar jag inte på.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 805
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
602
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 184
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp