Bukefalos 28 år!

"dum" häst vid skoning

Ämelie

Trådstartare
Ni som har riktigt dumma hästar vid skoning, hur brukar ni lösa det för att hovslagaren ska kunna sko?
Ni som ger/gett lugnande: Måste man alltid ge lugnade om man väl börjat ge eller brukar de räcka med ett par gånger också står hästen bra sedan?

Fick äntligen tag på en Bra hovslagare som kunde sko hästen, men när han väl kom så betedde sig hästen som ett monster. Hon var stressad (hon är VÄLDIGT lätt stressad) och kastade sig och rykte. Första hoven gick bra att sko, men de var också den enda som han lyckades sko ordentligt. Den andra framhoven har bara 4 söm, då det inte gick att spika dit några fler eftersom hon ryckte och kastade sig. gick inte ens att nita sömmarna. Bak blev hon verkad, men skulle behöva skor även där pga sin dåliga hovkvalité. Några timmar efter hovslagaren åkt så tog jag in hästen igen och kunde då (efter lite "träning" ) både nita sömmarna och raspa till kanterna på bakhovarna som hovis inte kunde göra. Denna hovis har kanske inte de största tålamodet, men han har skott mina hästar förut och det har inte varit några problem tidigare.

Min ordinarie hovslagare kan sko hästen, även om hon är dum även då. Men han har större tålamod och är duktig med hästar, däremot så kommer han aldrig i tid och för det mesta så kommer han inte den dagen han lovat att komma, han kan komma en vecka senare än vad han lovat. Tycker inte heller han skott hästen bra, hon har varit alldeles för lång i tån. Även om jag säker att han ska korta tån mer så blir det inte tillräckligt.

Har varken råd eller lust att plegga hästen varje gång hon skall skos. Med en hovslagare med mycket tålamod så vet jag att det kommer gå bättre. Men det verkar vara riktigt svårt att hitta en hovslagare som både skor BRA, kommer i tid och har tålamod med bråkiga hästar.

Jag vet att prio ett är att få hästen lugnare och det är något jag jobbar på. Men som man säger "Rom byggdes inte på en dag" och tills den dagen hon blivit mer välhanterad så behöver hon ha skor. Utan att kunna rida/motionera henne så kommer jag aldrig kunna få henne lugn. Hon har stort rörelsebehov och hon mår bäst med motion dagligen.
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Jag köpte ett nordis-sto för 2 år sedan, då var hon knappt hanterbar. Att sko henne var ett rent helvete. Har en fantastisk hovslagare, och det är först nu, de senaste tre gångerna, som det inte varit några problem alls. Jag har jobbat mycket med NH, har byggt upp ett förtroende oss emellan, tränat, tränat och åter tränat, och äntligen funkar skoningen perfekt.

Trots att hon bråkat en hel del, sparkats, hoppat, "skrikit" och haft sig, så har jag aldrig använt brems eller givit lugnande. Vi har helt enkelt tränat, min hovslagare är en riktig hästkarl och kan sko den bråkigaste hästen. Förut fick han inte röra henne, nu, efter två år, har jag även honom som tränare och allt flyter på bra. Han är ju inte bäst på att passa tider, men jag anser att han är så pass duktig och han är den enda jag litar på fullt ut.

I vårat fall tror jag helt enkelt att hon behövde tiden. Hon är nu trygg i sig själv, och hon litar till 100% på mig, vilket är hemskt viktigt! Vi har byggt upp ett förtroende, vi respekterar varandra. Det är något jag värdesätter högre än något annat mellan henne och mig, och hästar och ägare öht, och jag tror att det är något som fler skulle träna på innan man ens börjar fundera på ridning, tävling osv. Det är först nu jag börjat ta tag i ridningen, trots att jag ägt henne sen 2005.

Varför håller hon på såhär? Är hon rädd? Ja, det är nog något vi måste veta innan vi kan ge dig råd.
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Vad skönt att det löst sig med din häst, precis som du säger måste man hitta en hovslagare som har tid och tålamod att hjälpa till. Men det verkar inte vara det lättaste att hitta. Har funderat på att ringa till ännu en till hovslagare som jag hade under ponnytiden, kom ihåg att han hade väldigt bra hand med bråkiga hästar, men vet inte hur pass bra han var på att sko.

Håller med om att förtroendet mellan ägare/häst är jätte viktigt och det är något jag jobba rmycket med. Tror faktiskt att det har blivit bättre efter idag, det känns som jag kom på hur jag ska göra när hon blir så där stressad och okontaktbar. Stallägaren har ett stort halvblod som varit jätte bråkig att sko. Efter att jag började rida honom mer och hanterade honom mer från marken så blev han helt plötsligt snäll att sko, stallägaren vill nog inte riktigt tro att en del av det var min förtjänst. Men jag tror att det hade en stor del i det hela, att han blev mer hanterad och riden oftare. Däremot så tror inte jag man måste "strunta" i ridningen bara för att man vill bygga upp ett förstroende, man kan hålla på med båda sakerna anser jag. Och som jag sa så mår hon bäst av att bli riden/motionerad varje dag. Hon blir mindre stressad, lättare att jobba med och framförallt så blir hon "säkrare" att hantera, emellan åt är det med livet som insatts man håller på med den där hästen.

Om hon är rädd vet jag inte, kan vara så. Nu är det en liten stressad fulblodsdam vi har att göra med och tro mig, det är inte det lättaste att hålla henne lugn. Hon är väldigt lätt stressad och blir lätt orolig.
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Ja, alla gör ju som man själv vill, och jag valde att inrikta mig främst på att bygga upp ett förtroende. Jag red henne samtidigt, men det är först nu jag verkligen tagit tag i ridningen och ska börja utbilda henne först nu. Vi lullade bara i skogen när jag köpte henne, nu gör vi både det, och tränar "på riktigt" så att säga.


Du måste få henne att fokusera på dig. Du är viktigast - oavsett omgivningen. Det är svårt, jag vet, men med lite träning så går det. Om jag var du så skulle jag helt enkelt fortsätta träna, det kommer att bli bättre. Lugnande är ju bara en lösning för tillfället, vi vill ju ha långsiktiga lösningar. Har själv inga erfarenheter av lugnande, men jag hörde av någon med bråkig häst att hon gett det en gång, och att hästen blivit lätt att sko gången efter, utan lugnande. Så, det kanske fungerar så. Men att alltid ge lugnande fungerar ju inte. Övning ger färdighet!
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Jag har en valack som blir grymt utråkad av att stå still, och skoningen är en pina för honom.
Ändå behöver han sina skor.
I hans fall handlar det mycket om att han inte tycker om att man slår med hammaren på hans hov. Han kan tåla det när man slår i sömmen, men det går inte att nita med hammare, då kastar han sig.
Som tur är har jag en ganska tålmodig hovslagare, som tycker att det är bättre det tar en halvtimme längre att sko, än att vi ska behöva slåss med hästen.
Vissa gånger går bättre, andra sämre.
Det är bara att försöka hitta det knepet som funkar för din häst.
Det är ju aldrig kul med en hovslagare som aldrig kommer i tid. Hur bra han än är, så blir det jobbigt i längden.
Fortsätt kämpa med din häst, och ha tålamod. Det är mitt bästa råd:)
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Har haft en häst som varit mycke rädd för hovslagare. Honom pleggade jag varje gång innan skoning, dels för att rädda hovslagarens liv :smirk: och dels för hästen skull då han blev stressad och jätte blockerad....det blev dyrt välldigt dyrt men de var de värt... dock trodde både hovslagaren och vetrinären att de med tiden skulle bli bättre och bättre...dock visade de sig att han var halt på bägge bak..kanske därför han var så dum och sko!

skulle plegga ett tag jag med mindre och mindre dos först och se sen om de kanske går att sluta!
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Jag köpte ett nordis-sto för 2 år sedan, då var hon knappt hanterbar. Att sko henne var ett rent helvete. Har en fantastisk hovslagare, och det är först nu, de senaste tre gångerna, som det inte varit några problem alls. Jag har jobbat mycket med NH, har byggt upp ett förtroende oss emellan, tränat, tränat och åter tränat, och äntligen funkar skoningen perfekt.

Det där låter på pricken som min häst! Även han nordis, modell stor och jag har haft honom i drygt två år. Han tyckte det var hemskt jobbigt när hovslagaren kom (kan ju bara gissa vad min hovis tyckte:crazy:) Men vi har övat och övat (jag har grejat massor med hovarna på olika sätt), har tagit hjälp av duktig NH-tränare för att utveckla mitt ledarskap och nu är han inte längre hästen som min hovis fasar för att åka till;)

Kommer ihåg första besöket av hovslagare...då gick pålle barfota som tur var, fick muta honom med havre under hela verkningen och min hovslagare hade ont i ryggen i två veckor efteråt:crazy: Det har inte skett en förbättring under en natt men sakteliga har det blivit bättre och bättre och nu har han varit skodd runt om och är riktigt bra att sko!Visst han bökar ibland och ställer ner hoven, men från det vi hade från början så kan jag säga att jag (och jag tror min hovis) är väldigt nöjd med hästen:bow:

Jag är väldigt tacksam för min hovis som har haft väldigt bra tålamod med min häst och vi har hela tiden diskuterat vad jag kan göra mellan besöken för att det ska blir bättre.
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Jag lägger ner mycket tid och arbete på att hantera hästen i de situationer de beter sig illa och har bara goda erfarenheter av resultatet!
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Precis, man måste ju faktiskt tänka på hovslagarens liv också. :angel: Visst måste veterinären komma ut och ge lugnande? Stallägaren sa att hon själv gett sin häst lugnande, men detta var väl kanske på 70-80-talet och jag gissar att reglerna inte var lika hårda då. Den ena hovslagarens sambo är veterinär assistent, får veterinärassistenter ge lugnande?
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Sälvklart vill vi ha långsiktiga lösningar :)
Har mejlat med hennes förra ägare och tydligen ska hon varit snäll att sko hos dom :confused:
När jag håller på med hästens hovar så står hon still, tex när jag ska skruva broddar, kratsa, eller ta lös en sko. Kan göra detta i boxen, hagen eller på stallgången... Men jag ser alltid till att hästen är lugn innan jag göra något med henne öht. Är hon stressad så blir det bara bråk...

Det är stallägaren som tycker vi ska ge henne lugnande, hon sa at det fungerade på en av hennes tidigare hästar. Att den hästen behlvde lugnande 3-4 gånger och stod sedan snällt vid skoning.
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Är det bara för att hon är stressad som hon blir sådär? Eller kan det handla om ledarskap? Jag skulle prova att varje dag slå lite hammare på skorna osv.

Sen skulle jag se till att min hovslagare tar det lugnt själv också och inte står och håller upp hovarna hur länge som helst, utan låter hästen stå på alla fyra mellan de olika momenten. Min hovslagare brukar slå upp sömmarna-ställa ner hoven-ta av skon-ställa ner hoven-verka lite-ställa ner hoven-verka mer-ställa ner hoven-.. osv på de hästar som inte riktigt gillar att bli skodd. Detta för att hästen ska känna sig lugn och trygg, han står ofta och gosar och klappar om hästen emellanåt och har inte bråttom alls.

Den hovslagaren är den enda jag någonsin träffat på som alltid kommer i tid alt. kommer för tidigt :D Han är mån om sina kunder och har jättemkt kunskap :bow:

Hoppas att det ska gå och lösa sig för er med!
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Än så är väl inte ledarskapet det absolut bästa från min sida, men hon har stort förtroende för mig och litar på mig för det mesta. ska dock ta tag i detta på allvar nu då jag är less på att hon stressar upp sig för ingenting. Hon är väldigt speciell den här damen.

Nu när hovis var här så var hon lugn en kort stund, började bråka för att sedan bli lugn en stund och börja bråka igen. Så höll hon på...
Först såg man att hon blev stessad/rastlös och strax efter det kom utbrotten... Det syntes klart och tydligt när ho var lugn och under de korta minuterna gick det bra att sko.
 
Sv: "dum" häst vid skoning

Vi hade en som var hemsk att sko. Jag tror inte din häst är så hemsk som den var och tyvärr vet vi inte vad han hade varit utsatt för innan. Han kom med skor på alla fyra hovarna och hur sjutton de hade hamnat där är en gåta som bara den som satte din dem kan lösa.

Hur som helst, skorna började trilla av (vi tänkte att det tar väl "bara ett tag innan han vänjer sig") och han hade en riktigt bra hovkvalité, tack och lov och det är därför han fortfarande är i livet. När vi var tvugna att verka honom fick vi lov att ta ut både den lugnade hovisen vi kunde hitta och veterinär som var med för att reglera lugnande. Frambenen gick ganska bra att verka oftast och bak var i stort sett omöjligt. Han blev dessvärre värre och värre och de sista gångerna vi hade kvar honom var vi ner till djursjukhuset för att verka honom. Han var en helt underbar häst, men tyvärr fick vi lov att sälja honom av andra orsaker.

Jag har hört från de nya ägarna att han fått upp förtroendet för hovisen (hon fortsatte med samma som vi haft innan) och de nu verkar honom odrogad nu! Hovkvalitén är super och han kommer få fortsätta gå barfota, de vill inte bråka mer än nödvändigt.

Ett levande bevis på att det kan vända från det att de allra värsta tankarna funnits. :)



Edit: Din låter lite likt fuxmärren jag har. Hade en hovis som tagit henne i princip hela hennes liv och hon var jättestressad och tyckte inte alls om skoningen. En skoning tröttnade jag på honom (och hästen också uppenbarligen eftersom hon fick in en rejäl känga på honom) och jag ringde direkt och bokade en tid med ovan nämnda lugna hovis. Jag berättade att hon inte tyckte om skoningen och när han var ut gick allt kanonbra! Det var som en helt annan häst att sko. Han kunde inte förstå hur hon varit så hemsk och sparkat på hovslagaren. Senast (efter ett tiotal skoningar) så märkte han att hon la lite extra vikt på ena bak. Det hade förra hovisen klagat på varje skoning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 731
Senast: Askur2017
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 689
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 365
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp