Bukefalos 28 år!

Dyra klappar

P

pemo301

Har ett bekymmer. Min son, 12 år, önskar sig ett Playstation 3. Han blev förra julen besviken över sina julklappar och inför denna jul är läget detsamma. För 4 år sedan fick han ett Playstation 2 hos mig och för 3 år sedan ett Wii hos sin pappa. Vi bor i områden där det verkligen är DYRA presenter som gäller men jag har egentligen inte den ekonomin och jag har svårt att försvara materialismen som bara blir värre och värre. Vi renoverar ett hus och åkte i höstas på semester med barnen. Det tycker jag är viktigare att prioritera.

Har ni tips på hur jag kan jobba med min son för att han ska vara nöjd med livet utan dyra presenter? Det låter helt knäppt men jag tycker att det är supersvårt.

/Petra
 
Sv: Dyra klappar

Nu är jag inne på mitt eget inlogg :p

Hade det varit min son hade jag sagt åt honom att gilla läget. Jag hade förklarat att det inte finns pengar till ett PS3 nu och är han inte nöjd med det så behöver han inte få några paket överhuvudtaget. Jag är uppväxt med flera syskon och vi hade inte så mycket pengar när vi var små. Vi önskade oss dyra saker ibland men fick så klart inte det eftersom det inte fanns ekonomi för det. Dock fick vi lära oss tidigt att vara tacksamma för de presenter vi fick. Det var vi också för att vi förstod och visste att det inte fanns pengar till exempelvis spelkonsoler.

Jag hade varit "hård" mot min son om han hade varit otacksam för de presenter han faktiskt fått. Dessutom har han ju redan två konsoler även om det inte är den senaste. Låter i mina öron som att han är bortskämd, var tacksam för det du får annars blir du utan. Det är mitt råd.
 
Sv: Dyra klappar

T.o.m. min treåring förstår när jag pratar och förklarar att "mamma inte har tillräckligt med pengar". Förstår inte problemet om barnet är 12 år!! :)
 
Sv: Dyra klappar

Har han någon veckopeng? Om inte kanske det är dags att börja nu, garna mot att han gör någon syssla hemma. Sen hade Jag nog sagt att han kunde få pengar i julklapp och själv spara ihop.

Jag hade inte heller gett honom ps3 bara för att han vill ha det, om det är för dyrt för min ekonomi. Å andra sidan är det viktigt att han får vara ledsen och besviken, det blir man ibland i livet och det är ok. Ofta kommer man starkare ur det.
 
Sv: Dyra klappar

Jag håller med Vindvissla ang veckopeng. Då kan han ju på så sätt lära sig pengars "värde" och ser att ett PS3 är ganska dyrt och det krävs ganska många veckopengar och en tids sparande för att kunna köpa det man vill ha.
 
Sv: Dyra klappar

Han är ju tolv år så det är väl bara att säga till honom att ni inte har råd och om han vill ha ett PS3 får han väl jobba och spara ihop till det som alla människor får göra för det dom vill ha.

Jag har en fråga på samma tema, hoppas det är okej!
Jag har ju inte några barn men börjar ändå bli orolig över denna julklapps-hysteri. Jag älskar både att få och ge julklappar men det är en kostnad på 2-400 kr per julklapp och en julklapp per person. I dagsläget köper jag bara julklapp till mina föräldrar men även när/om jag får barn och syskonbarn så har jag svårt att se mig själv köpa dessa berg av julklappar.
Är det brukligt att köpa mer julklappar än födelsedagspresenter? Och varför köper de flesta (?) så enormt mycket julklappar?
Jag tycker som sagt det är jättekul med julklappar men om de hade jag behövt spara hela året för att klara julen ekonomiskt hade det ju inte alls varit speciellt roligt längre....
 
Sv: Dyra klappar

Tack för alla svar. Instämmer ju helt i det ni tycker. Har också många syskon och har INTE fått det jag vill. Pratar också med min 12-åring som nog förstår men är helt blockerad vad gäller detta. Månadspeng har han. För ett tag sedan tog han sitt livs besparingar och köpte en mobiltelefon.

Det är nog så att han förstår men inte vill acceptera - kanske. Jag har två andra barn som inte tänker på samma sätt. Behöver kanske förändra hela mitt sätt mot honom.
 
Sv: Dyra klappar

Jag håller, till att börja med, med Mr_Magic.

Jag har ju inte några barn men börjar ändå bli orolig över denna julklapps-hysteri.
Jag också. Jag har sett familjer där julklappsköpandet börjar i augusti och julklappsöppnandet får avbrytas på julafton och fortsätta på juldagen för att ungarna blir trötta. Visserligen extremfall kanske, men jag begriper inte alls varför barnen ska ha så mycket, varför så många föräldrar verkar vara redo att förstöra sin ekonomi för julklapparnas skull, eller varför det börjar i en så låg ålder!

Därmed inte sagt att TS gör så - men börjar man i låg ålder med många och dyra julklappar så blir det förmodligen svårt att ändra på det senare.

I dagsläget köper jag bara julklapp till mina föräldrar men även när/om jag får barn och syskonbarn så har jag svårt att se mig själv köpa dessa berg av julklappar.
Jag köper inga julklappar alls eftersom jag inte firar jul. Inte omöjligt att jag viker mig på den punkten om jag någon gång mot all förmodan skaffar barn, men aldrig i livet att jag skulle riskera hela min ekonomi för julens skull - jag anser att man köper julklappar inom ramarna för vad ekonomin tål.

På något sätt känns det mer motiverat att bränna lite extra på födelsedagen (utan att för den sakens skull ruinera sig).
 
Sv: Dyra klappar

Tycker inte att det varit något bekymmer med klappar förrän sonen blev 11. Då fick han ett cyklop och en väggklocka. Så kanske bortskämd i sinnet, men faktiskt inte med prylar egentligen. Minna; till mina syskonbarn köper jag en present var och det är aldrig svårt att hitta något för en hundralapp eller två. Samma sak gäller för födelsedagar.
 
Sv: Dyra klappar

Använder han fortfarande de gamla spelkonsollerna och alla spel till dom? Kanske dags att lägga ut på BLocket o sen uppdatera till det nya på så sätt?
Då behöver det ju inte bli jättedyrt men han kommer ändå bli lika glad!

Det är möjligt att tillfredställa barn i den åldern tycker jag. Det är likadant hemma hos min syster. Som tur är har de iaf förstått att det är bättre att få en dyr sak än 25 billiga. Skönt det. Innan räknades ju bara paketen. Om man så slagit in ett par strumpor i varje från ett tiopack ;)

Det är ju som du säger själv- viktigt att passa in på gatan :) Om du får resonera så varför får inte ditt barn?
 
Sv: Dyra klappar

Ge honom en peng istället så får han spara och sen köpa själv om han vill ha ett sånt, det kan du ju prata med honom om:laugh:
 
Sv: Dyra klappar

Vår 12-åring vill ha en egen dator - så det är sparade veckopengar under 2 år, försäljning av jultidningar, farmor o farfars julklappspengar, kanske 2 mindre julklappar för hundringar och sen lägger vi till resten. Nu är han en "billig" unge för övrigt, inga klädkrav, han shoppar aldrig och han håller på med fotboll där det bara blir bensinkostnader så jag anser oss ha råd.
 
Sv: Dyra klappar

Han får väl lära sig att man inte alltid får det man önskar sig. Min mamma var inte så pedagogisk, men hon lärde mig tidigt att man får vara tacksam för det man får. Inga sura miner på julafton, det är ju inte paketen som är grejen.
Om man köper wii ena året, hur ska man slå det andra året?
Nu firar min son sin andra julafton. Vi köper inga dyra saker till honom, småsaker. Han kanske får 5-6 paket med ett värde av 500 kronor. Förstår inte hysterin runt julklapparna.
 
Sv: Dyra klappar

Hysterin byggs nog av sånt som
Vi bor i områden där det verkligen är DYRA presenter som gäller

Ingen vill väl egentligen boosta materialismen, men det sker automatiskt i såna områden. Och värst är det för de vanliga människorna som vridit ut och in på sig för att bo i ett fint område och som inte har råd med samma som grannens ungar.

Usch, jag tycker det är beklämmande och sorgligt att barnen tror att önskelista=inköpslista

Jag tror att TS har fått jättebra råd iom att ge pojken pengar och lära honom att spara till det han vill ha.
 
Sv: Dyra klappar

Jag tycker att det är viktigt att man får det man önskar sig faktiskt. Inte för att man ska skämma bort utan för att jag tycker att barnets önskan ska vara viktig. Givetvis ska man inte vända ut och in på och förstöra sin ekonomi men man får vara lite listig och klurig. Diskutera med andra som ändå tänkt köpa julklappar om de vill lägga ihop. Kanske kan ni ge en grundplåt och lägga med ett schema med förslag på saker han kan göra hemma för att tjäna ihop pengarna?

Jag har en son som alltid har varit frälst på datorer och som önskat sig dyra uppdateringar. Då har jag gjort så att jag har gett den summa som jag har tänkt handla julklappar för och sedan har han sparat ihop resten själv. Han har alltid blivit glad och det vet jag att han inte hade blivit om jag istället hade köpt något han inte alls ville ha bara för att det ska vara många julklappar.

Jag tycker inte att man ska köpa en massa saker bara för att utan jag tycker att det är viktigare att ge något som personen verkligen vill ha. Det värsta jag vet är inställningen att man ska vara glad för det man får :confused: Varför? Varför ska man vara glad för saker som har kostat en massa pengar som man ändå inte vill ha? Istället för att få en grundplåt eller gå ihop flera stycken och ge den hett efterlängtade saken. Det väl bättre att försöka uppfylla önskningarna än att ge bara för att det ska vara ett visst antal paket.

Jag avskydde min barndomsjular delvis för att jag aldrig fick det jag önskade mej. Jag fick andra saker som jag inte ville ha och jag kände mej otacksam och ledsen varje år. Så ville jag inte att mina barn skulle känna utan jag har så långt det varit möjligt försökt uppfylla deras önskningar.

Det handlar inte om att vara bortskämd utan det handlar om att man bryr sig om vad personen egentligen vill ha. Respekt helt enkelt.

Jag köper ju inte en brödrost till min sambo om han önskar sig en grill heller...
 
Sv: Dyra klappar

Ge honom en peng istället så får han spara och sen köpa själv om han vill ha ett sånt, det kan du ju prata med honom om:laugh:

Jag håller med. En peng, och sen får han komplettera med sparad veckopeng och/eller att sälja av de grejer han tröttnat på.

Sen vad gäller "fina områden med dyra prylar" så är min erfarenhet att om man skrapar lite på ytan så är det mer nyanserat än så. Är själv uppvuxen i ett höginkomsttagarområde, och där var det så att vissa klickar av ungar var väldigt prylfixerade än andra.

Jag kan tänka mig att om man är lite vilsen och osäker på sig själv så är det den prylfixerade klicken som man dras emot och vill försöka komma med i. Det är ju så lätt och mätbart att se hur man får ett högt värde i en sån grupp, bara att köpa rätt grejer.

I mitt område och min skola var det inte så mycket prylfixering bland oss som hade vuxit upp ihop och kände varandra sedan lekis. Det var mer de nya som klickade ihop sig, och som snabbt blev lite av balla gänget, vilket drog med sig en och annan "gamling" också.

Det är så lätt att tro att man kan bygga upp sin identitet med saker, och det ingår väl i den tuffa processen att växa upp att lära sig att att det är andra, mer diffusa saker man behöver jobba med för att trivas med sig själv, bli lycklig och bli omtyckt. Vilket säkert kan vara hjärtskärande att behöva följa vid sidan av.

Jag tycker alltså att ni gör helt rätt om ni sätter en gräns för hur mycket julklappsbudgeten får gå på - och det ska inte ens behöva handla om vad ni har råd med utan vad ni tycker är rimligt.
 
Sv: Dyra klappar

:bow:

Skramla runt hos släktingar, be alla göra avkall på X kr, beroende på ekonomi, och säg att dessa pengar är öronmärkta till PS3an men att det än så länge inte räcker till. Det behövs lite mer som han kan tjäna ihop på så här och så här och så här. Denna summa X behöver sedan inte vara samma som den summa Y som du/släkten tänkt spendera totalt på julklappar till sonen. Något par (oönskade) strumpor hör väl julen till.
 
Sv: Dyra klappar

Jag tycker att det är viktigt att man får det man önskar sig faktiskt. Inte för att man ska skämma bort utan för att jag tycker att barnets önskan ska vara viktig. Givetvis ska man inte vända ut och in på och förstöra sin ekonomi men man får vara lite listig och klurig. Diskutera med andra som ändå tänkt köpa julklappar om de vill lägga ihop. Kanske kan ni ge en grundplåt och lägga med ett schema med förslag på saker han kan göra hemma för att tjäna ihop pengarna?

Jag tycker inte att man ska köpa en massa saker bara för att utan jag tycker att det är viktigare att ge något som personen verkligen vill ha. Det värsta jag vet är inställningen att man ska vara glad för det man får :confused: Varför? Varför ska man vara glad för saker som har kostat en massa pengar som man ändå inte vill ha? Istället för att få en grundplåt eller gå ihop flera stycken och ge den hett efterlängtade saken. Det väl bättre att försöka uppfylla önskningarna än att ge bara för att det ska vara ett visst antal paket.

Jag avskydde min barndomsjular delvis för att jag aldrig fick det jag önskade mej. Jag fick andra saker som jag inte ville ha och jag kände mej otacksam och ledsen varje år. Så ville jag inte att mina barn skulle känna utan jag har så långt det varit möjligt försökt uppfylla deras önskningar.
Jag håller med dig i sak.

Hände ofta när jag var liten att jag önskade mig någon viss sak, men i stället fick något helt annat, ofta i samma prisklass (det handlade således inte om att pengarna saknades), eller en massa småsaker som sammantaget uppnådde samma prisklass som det jag önskade mig.

En vän till mig fick ett Nintendo en jul. Det var det enda han fick men det var även det enda han önskade sig. Hans ögon lyser fortfarande lite extra när han berättar om det. Att han fick en TV-spelskonsoll är egentligen underordnat eller egentligen helt irrelevant; min poäng är att hans barndoms jular var annorlunda än mina och att han fortfarande minns dem med värme.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 544
Relationer Jag är socialt handikappad när det gäller släkt och familj. En snabb bakgrund vid jul har sett ut såhär: Som liten, fram till...
2
Svar
30
· Visningar
4 895
Senast: Corminta
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 666
Senast: Texaz
·
Övr. Barn Jag har 4 barn, 2 stora med ett ex och 2 små med sambon. Detta är något som poppat upp ofta efter de smås födelse och kan få mig att...
2
Svar
24
· Visningar
3 626
Senast: Pigan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp