Bukefalos 28 år!

Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Nämen vad spännande :) hoppas det är i fint skick o håller rätt mått då!
jag vet inte alls vad man kan tycka är ok pris för att hyra ett helt stall, men kan du få dit några fler hästar får du ju lite hjälp på det viset.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Nu läste jag inte riktig alla trådar, men jag kan bara svara för mig som har hästarna hemma. Flera stall i närheten av oss, hur ut platser, med tillgång till ridhus mm. Men på det ena stället kostar det 1500 i kallhyra, sen köper man till fodret själv. Det är ju enkelt att räkna ut att jag då spar 1500kr/häst/månad med att ha dem hemma.
Visseligen får jag åka till ridhuset men det finns inte en chans att jag åker upp 6000kr/månad med mina fyra hästar.
Så, för mig är det klart billigast att ha dem hemma. Vad jag sedan har för pris på hö och strö spelar ju ingen roll, för det hade ju varit samma om jag hade hyrt in mig.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Jag tror tyvärr inte du kommer att tjäna speciellt mycket på att hyra stallet rent ekonomiskt sett, men vill man rå sig själv är det ju ett bra tillfälle. Personligen skulle jag inte vilja ha eget stall om det inte låg hemma, med tanke på att det trots allt handlar om 3-4 ggr om dagen som man behöver gå/åka dit.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Jag tror tyvärr inte du kommer att tjäna speciellt mycket på att hyra stallet rent ekonomiskt sett, men vill man rå sig själv är det ju ett bra tillfälle. Personligen skulle jag inte vilja ha eget stall om det inte låg hemma, med tanke på att det trots allt handlar om 3-4 ggr om dagen som man behöver gå/åka dit.

Jag är absolut inte ute efter att tjäna något på detta, men vill/kan heller inte betala mer än vad jag idag gör för att ha hästarna inackorderade.

Tanken skulle väl ev. vara att dela stallet med någon, så att man kan hjälpas åt med en del arbete. Stallet ligger drygt 4 km från där jag bor, så även om jag absolut skulle föredra att ha stallet där jag bor, på en gård - så kan jag tänka mig att åka dessa km ett par gånger per dag. Men jag har ju ännu inte sett stallet, så vi får se om det överhuvudtaget är aktuellt. Om det så är, så är det en hel del att tänka och fundera på, innan man bestämmer sig.

Mer jobb blir det ju definitivt.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

DYrare ja, men för mig överväger det. Visst det kostar massor i grovfoder per månad, MEN jag slipper då traggla med foder som ingår med kajko värden, utan får de värden jag vill ha.

Jag slipper ha halm som ingår som jag känner att det inte är bra, utan kan köpa det halm/spån jag vill ha.

För mig kostar 2 hästar (1 svårfött fbl och en lättfödd ungponny, welsh) 4100 kr/månad i grovfoder (a 3,7 kr/kg), kraftfoder och strö. SEn tillkommer stall och stängselutrustning etc. Och el om man ska vara pipig.

För mig är det värt varenda krona, iom att det blir som JAG vill då. Bara läsa på buke om stackare med grovfoder med kvoter på 2, 3, 4, där det fodras ingenting i hagen, de går ute kooorta dagar osv osv. Sådant får man också försöka 'värdera'
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Men då är det ju jättebra :)! Jag bara menade så att du inte trodde det skulle bli billigare att ha "eget". Kan du dessutom hitta någon att dela med så att du inte behöcer åka i väg 3-4 ggr om dagen varje dag, så blir det säkert kanon!

Lycka till!
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Kl
Att köpa in foder för fler hästar är billigare än att köpa in till 1-2 st.
I vårt stall så köper de flesta in foder själva och hamnar på ett pris runt 3.50 medan jag som köper in till alla mina djur betalade förra året 0.90, i år betalar jag dock 2.25. Samma sak när vi köper in torv. Vi går ihop och köper 10 pallar åt gången, då får vi fraktfritt vilket sänker priset rejält.

När jag hade eget stall så var det så många utgifter som jag stod ensam med mot nu när jag står i kollektivstall. Har även stått i fullskötsel stall med foder inkl och där blev det ännu billigare. Om alla i mitt stall köpte in allt foder gemensamt så skulle vi få ännu lägre priser då mängdrabatt är något som många foderleverantörer har, alt så har de fri utkörning om man köper över 20 ton.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Tanken skulle väl ev. vara att dela stallet med någon, så att man kan hjälpas åt med en del arbete. Stallet ligger drygt 4 km från där jag bor, så även om jag absolut skulle föredra att ha stallet där jag bor, på en gård - så kan jag tänka mig att åka dessa km ett par gånger per dag.
Mer jobb blir det ju definitivt.

Jag förstår att du vill ha ett eget stall. Jag har i stort sett aldrig varit inhyrd, bara en kortare period. Jag inser genast att jag nog hade varit ganska besvärlig att hyra ut stallplats till. Jag vill ha det på mitt sätt.
Vi har stallet hemma ca 20 m från ytterdörren. Jag undrar lite hur du tänker när du skriver att du kan åka dit ett par gånger per dag. Jag vet inte hur många gånger jag går ut i stallet men det är betydligt fler gånger än två per dag. Tre, fyra gånger om dagen måste väl ändå vara ett minimum? Då är 4 km ganska långt bort. Det hade i alla fall jag tyckt.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Nja, för oss räcker det att besöka stallet två gånger om dagen. Vi har också stallet någon km iväg.

Vi kör dit morgon/förmiddag och släpper ut, gör stallet och eventuellt rider. På eftermiddagen/kvällen kör vi dit och tar in och rider (om vi inte gjort det på förmiddagen). Hästarna har fri tillgång på grovfoder både ute och inne. Det gör att vi inte behöver stressa för att på pricken klockslag ta in eller ut dem. Kraftfoder får de vid de två tillfällen vi är där.

Någon gång kör vi fler gånger, men det händer sällan.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Jag förstår att du vill ha ett eget stall. Jag har i stort sett aldrig varit inhyrd, bara en kortare period. Jag inser genast att jag nog hade varit ganska besvärlig att hyra ut stallplats till. Jag vill ha det på mitt sätt.
Vi har stallet hemma ca 20 m från ytterdörren. Jag undrar lite hur du tänker när du skriver att du kan åka dit ett par gånger per dag. Jag vet inte hur många gånger jag går ut i stallet men det är betydligt fler gånger än två per dag. Tre, fyra gånger om dagen måste väl ändå vara ett minimum? Då är 4 km ganska långt bort. Det hade i alla fall jag tyckt.

Visst är det så att det inte på något sätt är det ultimata att ha ett "eget" stall som inte ligger där man bor. Det är ju egen lite gård som jag egentligen vill ha, - med att t.ex kunna kika till hästarna emellanåt - men detta har jag inte möjlighet till i dagsläget - och då får man ju fundera på vad som är bäst just nu :)

Men det är MASSOR att fundera över. Jag tänker lite som "Lovisaleonora_" skrev, att det räcker med ett par besök per dag. Dessutom är ju tanken att det ska stå fler hästar i stallet, och att man på så vis delar på arbetet morgon och kväll, så att inte samma person gör detta alla dagar i veckan.

I inackorderingsstallet vi står idag, har mina hästar i princip fri tillgång till hö och får kraftfoder morgon och kväll, samt lite "middag" då jag är ute på eftermiddagarna. Det funkar bra.

Men visst är det lite segt att stallet ligger en bit bort och man inte har en stallägare som automatiskt sköter alla in - och utsläpp. Men det finns ju många fördelar också och därför är det mycket att tänka igenom och ställa för - och nackdelar mot varandra.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Jag tror hon har rätt. Läser man här på forumet är det tydligen många som ger sina hästar 15 kg och mer av grovfoder, men jag känner ingen "i verkligheten" som ger dessa mängder....


Tänk, samma erfarenhet har jag! Jag har haft pållen i lite olika stall och överallt har man "tittat lite snett" eller kommenterat negativt om hur mycket grovfoder min häst får! :(

De lyssnar inte alls när jag påpekar att "jamen titta på hästen! Han är ju jättefin!" Det enda de bryr sig om är hur stor hög med hö han får in i boxen till kvällen!

Jag vet inte vad det beror på - är det okunskap, snålhet eller vad beror det på? Fast snålhet kan man ju ifrågasätta många gånger för samtidigt köper de dyra kraftfoder som de ger massor av.

Ja, kraftfoder är en annan femma - ger man inget kraftfoder eller i vart fall väldigt lite, reagerar de på det hållet och tycker man gör fel som inte ger mer. :crazy:
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Jag tror många TROR att de ger t ex 15 kg grovfoder, för 'hästen får ju tre stora ikeakassar med hö/silage'.

Jag vet dock flera som verkligen ger 15 kilo eller mer (förutom mig själv då), men gemensamt för alla är att de väger fodret, eller har fri tillgång och kontrollvägt hur mkt det går.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Ja jag trycker detta är tråkigt, har ofta råkat på hästägare vars hästar går på mindre än minimigiva och när man förespråkar en ökning för att reda ut diverse problem som hästen har får man ofta till svar. Ja men ja ökade på givan jättemycket, min fråga blir således vad är jättemycke? ½ kg får man då till svar, nej självklart är det inte jättemycke.

Många hästägare är också livrädda för att få en häst med vad de kallar för hömage, man tror helt enkelt att hömagen beror på för mycket grovfoder när orsaken i grund och botten är en helt annan.

De mer normalviktiga hästarna som jag råkat på, är ofta de som får rikligt med grovfoder och där ägaren dessutom skapat en balans i givan.

Grovfoder är det billigaste sättet att föda hästen, en bra balans ger i regel ett minskat behov av kraftfoder och i bästa fall slipper man det helt och hållet. Allt hänger egentligen på näringsinnehåll, samt balans i kvot.

Vår islänningar står fn på 7 kg hösilage med ett TS av 74%, de får sen 1 kg lucernhack. Detta ska räcka för totalt 600 kg kroppsvikt, så de har fått täckning för arbete och mer därtill. Just nu betalar vi in ett litet överpris på grovfodret, det beror på att vi försöker skapa en höfond så att pengar alltid finns när grovfoder ska köpas in.
Det innebär att varje häst kostar ca 650 kr per månad just nu, mot verkliga priset som skulle ha varit 450 kr per månad. Sen tillkommer lucern med ca 240 kr per månad.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Fast tyvärr är ju inte alltid grovfoder det billigaste sättet, och jag tror det är där problemet är, att folk låter snålheten bedra visheten och drar ner på grovfodret.

Jag ger 3.7 kr/kg för mitt småbalssilage. För 3.70 kr får jag 6 MJ. Om jag fodrar med korn a 3.80 kr/kg så för tio öres skillnad får jag nästan dubbelt med MJ, dvs 11 MJ.

Och ofta måste folk betala sitt grovfoder på en gång, kraftfoder kan man köpa säckvis. Alldeles för många stall har för lite grovfoder ingår, och ska man ge mer måste man köpa till eget.

Och säg 3 kr/kg är ingen ovanlighet för grovfoder oavsett sort (pris inkl frakt och 'alla kostnader' btw). Och att då betala 3 kr för att ge 1 kg hö/silage a 6 - 8 MJ, det är rätt dyrt per MJ räknat.

OBS att jag INTE anser det ska spela minsta lilla roll, grovfoder SKA vara basen. Men jag kan erkänna att jag just pga priset INTE kommer ge fbl mer än 15 kg grovfoder i år. Iofs är 15 kg typ en DRÖM jmf med vad han gått med på att äta innan, (max 12 kg), och iom att han nu äter 15 kilo har jag kunnat kapa och byta KF (förr gav jag 2.40 kr/kg för fodret, han åt 12 kg max, och fick 2½ kg dyrt kraftfoder a nästan 10 kr/kg), så det blir inte så farligt mkt dyrare - men dyrare blir det.

Dock skulle han med det här fodret kunna tänka sig att äta MER än 15 kg/dygn, men jag har i år satt 'stopp' vid 15 kg faktiskt, trots att jag får kraftfoderkomplettera. För i år har jag inte råd. Som sagt 3.70 kr/kg blev det för silaget i år, jag har inte fått räkningen än, men fbl (15 kg/dygn, okt - maj) och ponnyn (11 kg/dygn, okt - maj) käkar alltså silage mellan okt - maj (de äter innan och efter med men det är inte medräknat) för över 25 000 kr i år, och det svider nog i plånboken dessvärre.

Nästa år när det blir lite vettigare prisbild (och jag iaf inte behöver hamna över 3.40 nånstans) så kommer han få mer.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

En kostnad du missade, veterinär räkning när hästen drabbas av åkommor som är direkt relaterade till för lite grovfoder. Då pratar vi inte 10 öringar längre.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Den stora skillnaden när man har eget stall är att man tar större ekonomiska risker och att kostnaderna fördelar sig annorlunda över tiden. Finns självklart stora individuella skillnader!

Vi har tidigare haft hästar inackorderade och har numera egen gård. Då vi var inhyrda så ingick grovfodret och vi hade en jämn fördelning av kostnaden över året och inga investeringar.

Nu så har vi egen gård och investerade i traktor och en del redskap. Vi hyr en del tjänster av maskinstationer. Foder och strö producerar vi själva. Typiskt är att vi har stora kostnader få gånger (investeringar, fakturor för plastning...).

Det som är tydligt är att med eget stall så har man ett större risktagande. Om höet möglar på skullen eller ensilaget blir skadat så måste det lösas vilket kan innebära stora pengar.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

En kostnad du missade, veterinär räkning när hästen drabbas av åkommor som är direkt relaterade till för lite grovfoder. Då pratar vi inte 10 öringar längre.

Absolut. Dock behöver ju inte en begränsad strågiva innebära för lite grovfoder. Man kan ju begränsa på man ligger på t ex 1 - 1.5 kg TS/100 kg häst, och täcka det glapp som finns med kraftfoder, så håller man sig i generalfallet undan veterinärräkningarna också.

Fbl som ex igen, så 15 kilo silage ger 7,65 - 8,7 kg TS (har två olika partier med lite olika TS, lägre siffran är av bara det blötaste, högre med bara det torraste, realiteten är nånstans mitt i då jag blandar). Herrn väger 540 kg, dvs har ett absolut minimibehov på minst 5.4 kg TS (1 kg TS/100 kg), och ett rek minimibehov på 8,1 kg TS (1.5 kg TS/100 kg).

Så han är ingalunda i riskzonen att dra på sig veträkningar pga för lite stråfoder (han har tidigare inte frivilligt ätit mer än 7 kg TS/dygn, så han ligger på plus jmf med innan - vilket GLÄDER mig), han får MINST 1,4 kg TS/100 kg kroppsvikt.

Dvs det behöver inte vara så svartvitt att begränsad giva grovfoder innebär för lite grovfoder - eller ens i närheten av minimigiva (då är det värre med det LÄTTFÖDDA spektaklet som måste begränsas därför). Däremot handlar det om nästan 500 kr/månad i prisskillnad om han skulle få enbart grovfoder (21 kg) och inget kraftfoder, dvs det är över 4000 kr per säsong det handlar om, för en häst, som det blir dyrare.

Dock, precis som jag skrev i förra svaret, så snålheten får INTE bedra visheten och grovfodret SKA vara basen och de ska inte ligga på minimiTS pga ekonomiska skäl. Men det finns 'grader i helvetet', och jag har full förståelse för att man måste sätta ett 'kostnadstak' och att man väljer att göra en vettig kompromiss.

Min herre har både TS väl täckt, han har ättiden väl täckt, han står inte utan mat långa stunder och har en rejäl grovfodergiva som bas. Men han har inte fritt, och det beror till viss del på det ekonomiska (och övrig del pga att ponnyn skulle rulla fram, dock skulle ev herrn i vinter kunna tänka sig äta mer inne men där är mattes ekonomistopp).

Han får 10 kg inne, inne står de mellan 20 - 08 (tyvärr, men det är för att fbl ska kunna få äta ordentliga mängder stråfoder utan att hans lilla tjockponnykompis gör det). Än så länge räcker det hela tiden, mest för det är gräs i hagen. När det blir kallt och vinter kommer det att delas upp så han får 3 kilo klockan 20 och 7 kg klockan 22)

De går ut 08 på morgonen och får då 2 kg var i hagen. Kl 12 får de 2 kg till i hagen och klockan 16 är det dags igen, 2 kg var i hagen. Dvs det är MAX 3 h i sträck utan mat. Klockan 20 går de in.

Så, det lider ingen nöd någonstans på herrn, och många skulle tycka att det är så nära optimalt och idealiskt man kan komma utan att ha regelrätt fri tillgång. Och varken agronom, veterinär eller liknande skulle ha minsta lilla att invända. Men han har en begränsad grovfodergiva, och glappet mellan det han får via grovfodret och hans behov täcks av kraftfoder, till stor del i år pga ekonomin (HUR stor del kan jag inte svara på då jag inte vet vad han skulle kunna tänka sig att peta i sig inne under natten i vinter, men gissningsvis minst 15 kilo, det var vad han åt/natt innan jag började fodra i hagen nu på hösten).

Så, det är ju inte bara svart eller vitt.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

JAg kan bara svara för oss eller för min pojkvän:

HAn tar eget foder och får drmed en mindre kostnad men då har han INTE räknat med arbetet.
I hans "vinst" på företaget där inackorderingar oxå ingår räknar han oxå in: EU bidragen, skogen och andra inkomster.

Så med andra ord kan man säga att han står och bidrar med en kostnad som den inhyrda igentligen skulle betala.
För skulle han ta inköpspris på sitt grov och kraftoder som ingår i hyran så skulle ingen vilja stå där för att det blir "fördyrt".

JAg räknade för skojs skull en gång på alla kostnader samt inköpspris på grovofder och hamnade där han tar idag. Ska då tillggas att varken halm (strör med), havre, betfor var inräknat eller att han får något för alla fodringar, in/ut tag 7 dagar i veckan som han gör.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 518
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 722
Senast: Zamira
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp