Bukefalos 28 år!

Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

K

Kafferosta

Hej!

Måste fråga er på forumet - läser en del trådar om vad ni betalar för hö/hösilage per kilo. Nu varierar det ju hur många kilo/dygn man ger sin häst men jag får inte riktigt ekvationen att gå ihop...

Hur kan stallpriser när det gäller inackordering löna sig eller iaf gå jämnt upp om man betalar t.ex ca 1500 - 2000 kr inklusive "allt" - grovfoder, kraftfoder, strö osv?? I mitt inackorderingsstall köper stallägaren in hösilaget. Iofs momsfritt.

När jag försöker räkna på vad det skulle kosta att istället ha mina två hästar i "eget" stall (kallhyra till gårdsägaren), blir det höga/högre summor - och då kan jag ju tänka mig att stallägare som driver inackordering vill få några slantar extra utöver självkostnaden. - Hur går detta ihop - Är jag totalt rubbad på att räkna eller vad handlar det om?! Bara att köpa in hö, blir ju rejäla summor per månad :confused: och då tycker jag ju att man genom att göra allt jobb själv, ändå borde få månadskostnaden till en rimlig summa jmf med inackordering.

Mvh Therese
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Har en bekant som jobbar på djursjukhus. Hon berättade vid ett tillfälle att det här med att folk ger sina hästar så otroligt många kilo grovfoder ofta stämmer i teorin men tyvärr inte i praktiken. Hoppas att det är fel.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

honey får i genomsnitt 11kg hö/dag (i praktiken ca 12-13..hehe..). mina höräkningar kostar mellan 1000-1300kr/ca var 5e vecka. ungefär.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Tack för ditt svar. Hur stor är Honey och vad kostar ditt hö? *nyfiken*
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Har en bekant som jobbar på djursjukhus. Hon berättade vid ett tillfälle att det här med att folk ger sina hästar så otroligt många kilo grovfoder ofta stämmer i teorin men tyvärr inte i praktiken. Hoppas att det är fel.

Det är trist att många hästar verkar få för lite grovfoder... Folk pratar om att sina hästar är tjocka och drar ner givan hö istället för att minska kraften.

Jag är givmild när det gäller hö, särskilt till min smala travartös, som har fri tillgång...

Men om jag skulle hyra ett stall, måste jag göra en budget och kalkylera, och det är svårt.. för kostnaderna verkar skena iväg - och därför börjar jag undra hur vår stallägare, i det stall vi står idag - får hop kostnaderna... :confused: Och än mer intressant - hur jag själv skulle ha råd.. vill ju så gärna ha "eget" stall....
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Jag tror hon har rätt. Läser man här på forumet är det tydligen många som ger sina hästar 15 kg och mer av grovfoder, men jag känner ingen "i verkligheten" som ger dessa mängder. Kanske om man räknar med att många hästar äter några kg halm också varje natt men inte annars.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

ridskolan i närheten tar 1300 med hö och utan kraft. på 3 hästar blir det
3900 kr ...........stallhyra
900.................kraftfoder
=4800 kr/månad

mitt stall 550kr/m och häst (kallhyra)
1650.....stallhyra .. då ingår utsläpp en morgon i veckan.
900.......foder
400 ..spån
1000.. hösilage ( ca 1 i veckan)
=3950 kr/månad

om jag ska ha torr hö så blir det ganska lika. då ska tillläggas att jag har ridskoaln innom skritt avstånd och jag slipper massa "välmenande" råd.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Fullblodet har stått på olika varianter av inackordering. Full inackordring inkl. allt, dock inget foder han kunde äta. Vår kostnad blev då - utöver full inackordering - kraftfodret. Svindyrt.

Eftersom han aldrig kan äta det som ingår (kräver Hippo Alfa, kräsen typ), blir det vansinnigt dyrt att ha honom inackorderad och i priset betala för kraftfoder han inte äter och utöver det köpa kraftfoder (7,15 kr/kg innan årets höjning).

Förra säsongen (våren, innan betet) ÅT han för 1923 kr. Då är alltså inte strö och kringkostnader räknade, utan enbart vad han stoppar i sig.

Det blir för oss INTE billigare att inackordera, om man ser till att vi gärna har ridhus och ridbana. Då får man sällan kallhyra, utan betalar för viss mängd foder (eller är tvingad att köpa det foder de har hemma, vilket i vårt fall aldrig varit Hippo Alfa).

Hästarna åt i vintras (fri tillgång på grovfoder inne och ute) i snitt 18 kg/dag. Nu har de gräs ute och äter hö och lusernhack inne, det blir ungefär 7-8 kg hö/natt och 3 kg lusernhack på fri tillgång (inne 19-09 ungefär). Vi betalar just nu 185 kr/bal hackad strå (lusern) och 7,15 kr/kg för Hippo Alfa. Höet går på 3 kr+moms, d v s 3,75 kr/kg.

Hade vi hittat fullinckordering där vi sluppit köpa till något och haft tjänster och ridhus inkluderat för under 4000 kr hade vi huggit direkt (förutsatt att rutinerna varit acceptabla).
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Det har jag också funderat på:crazy:
jag står på en stor anläggning med ridhus, terrängbana m.m. Hästen går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Hade jag haft honom hemma så hade bara foderkostnaden motsvarat det jag idag betalar i hyra minus några få hundra. Hur går det ihop?
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Fast 15 kg grovfoder kan ju vara väldigt olika mycket. 15 kg torrhö är mer än vad de allra flesta stora hästar behöver, men 15 kg blött hösilage på 50% är INTE mycket, det ger ju bara 7.5 kg TS, och borde alltså vara lagom för en mindre häst på runt 500 kg.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Jag tror hon har rätt. Läser man här på forumet är det tydligen många som ger sina hästar 15 kg och mer av grovfoder, men jag känner ingen "i verkligheten" som ger dessa mängder. Kanske om man räknar med att många hästar äter några kg halm också varje natt men inte annars.

I verkligheten är folk alldeles för snåla för att ge hästarna mat. Tyvärr.

I vårt stall får den häst som får mest 14 kg ensilage för hon började falla ur.
De flesta storhästar får 8-10 kg och de flesta har även ätit upp sin mat på nån timme. ( :( )

Jag, syster o kompis har eget foder som är blötare och min får min. 30 kg om dagen :eek: :p
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Fast 15 kg grovfoder kan ju vara väldigt olika mycket. 15 kg torrhö är mer än vad de allra flesta stora hästar behöver, men 15 kg blött hösilage på 50% är INTE mycket, det ger ju bara 7.5 kg TS, och borde alltså vara lagom för en mindre häst på runt 500 kg.

Även om det är intressant att diskutera hömängdens vara eller icke vara - oavsett om hästen äter t.ex 15 kg eller 10 kg hö så kvarstår frågan... kostar det verkligen så mycket att ha hästarna på egen basis så att säga, och hur kan då inackordering vara såpass "billigt", när "självkostnaderna" verkar vara så höga??

Är det verkligen dyrare att ha hästen i "eget" stall?

Logiskt borde ju vara att det kostar lika mycket eller något mindre att ha hästarna på egen hand - men när jag försöker räkna på det, så verkar inte detta stämma..?! :confused:
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

jag har mina hästar i eget stall. tidigare år har jag köpt balar för 325:- st och fått hemlevererat, på 5 hästar/ponnyer har de räckt ca en vecka, kanske något mindre.
detta året har de lagt ner och jag får då balar som betalning av en som arrenderar mark. detta är inte helt optimalt. jag kommer ju billigare undan, men måste åka ut på fälten o hämta bale efter bale, var 4-5 dag nu än så länge. (har ingen vagn att hämta hem dem på. ingen grip på traktorn heller för den delen) alltså blir det ju även timmar av extra slit och jobb.
kvaliteten på höt är även lite sämre än det jag tidigare haft, därför har jag funderat på att köpa in, men billigaste då blir 500:-/bale i år, så det är än så länge lagt på is.
jag hade vunnit maaassor i tid om jag haft hästarna inackorderade, men jag älskar att ha den kontrollen över hästarna man har när de är hemma :)
men billigare blir det nog inte att ha dem hemma.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

I verkligheten är folk alldeles för snåla för att ge hästarna mat. Tyvärr.

I vårt stall får den häst som får mest 14 kg ensilage för hon började falla ur.
De flesta storhästar får 8-10 kg och de flesta har även ätit upp sin mat på nån timme. ( :( )

Jag, syster o kompis har eget foder som är blötare och min får min. 30 kg om dagen :eek: :p

men mina frågor angående kostnad kvarstår.. även om man pratar om skillnader i högivor, generellt sett.
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

jag har mina hästar i eget stall. tidigare år har jag köpt balar för 325:- st och fått hemlevererat, på 5 hästar/ponnyer har de räckt ca en vecka, kanske något mindre.
detta året har de lagt ner och jag får då balar som betalning av en som arrenderar mark. detta är inte helt optimalt. jag kommer ju billigare undan, men måste åka ut på fälten o hämta bale efter bale, var 4-5 dag nu än så länge. (har ingen vagn att hämta hem dem på. ingen grip på traktorn heller för den delen) alltså blir det ju även timmar av extra slit och jobb.
kvaliteten på höt är även lite sämre än det jag tidigare haft, därför har jag funderat på att köpa in, men billigaste då blir 500:-/bale i år, så det är än så länge lagt på is.
jag hade vunnit maaassor i tid om jag haft hästarna inackorderade, men jag älskar att ha den kontrollen över hästarna man har när de är hemma :)
men billigare blir det nog inte att ha dem hemma.

Intressant... Jag förstår att det krävs betydligt mer tid att ha hästarna själv, men samtidigt så önskar jag också den kontrollen, som du nu har... Du skriver att det inte är billigare att ha hästarna hemma, men anser du att det blir dyrare?!
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Jag tror nog det beror på hur mkt fodret man köper in kostar.
Samt även alla andra kostnader.
Har man dessutom 10 inackorderingar istället för två så blir det ju en större inkomst per månad att lägga på hagmaterial, inkörning av grovfoder osv.
( 10*2000 = 20.000, 2*2000=4.000. ;) )

Vi har ex valt att köpa eget grovfoder eftersom det blir mycket billigare. Ridskolans kostar nån krona mer /kg, höet ännu mer.
Hade de gett av vårt foder så hade ju alla kostnader blivit mindre.

Sen har ju många stall en maxgräns på hur mkt grovfoder man får ge hästarna som de har räknat ut allt på, så om stallet har många mindre hästar så kan de nog tjäna på det. (Jag vet inte hur det går till, man kanske får tillbaka pengar om man inte ger hästen maxgiva?)
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

enbart pengamässigt vet jag inte om jag kan svara på. det jag tycker är lite jobbigt just för tillfället är allt jobb runt omkring man måste lägga ner när man har eget stall. om tid är pengar så ligger jag lååångt under minimåttet. tanken har snuddat att flytta en eller 2 hästar till annat stall, för att få mindre jobb hemma. finns 3 stall att välja mellan, och totalt sett kan jag se att jag skulle tjäna på det, där finns ju allt, man behöver inte själv slösa diesel o tid åt att köra hem spån och hö mm. men en sak till är att jag har flera hästar, o de är i olika stl, så jag vet inte vad de kostar per skalle, orkar inte räkna ut, men en kostar 140:- per 1,5 v i bara spån, medan en annan kostar 60-70:-, där kan man ju tjäna på att ha grisen inackorderad :D
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Förlåt, jag kom visst ifrån ämnet... Min halvblodsvalack äter 11- 12 kg hö om dagen under den del av året då det inte finns något bete. Han äter dessutom sparsamt med havre (0.5-1.5 kg per dag beroende på höets näringsvärden samt hästens träningsstatus), samt lite betfor och mineraler. Han står på spån som köps balat från återförsäljare (alltså kunde jag kommit betydligt billigare undan med t ex halm). I rena foder- och strökostnader kostar han runt 1200 kr i månaden under de månader han fodras fullt (ung nov- april, resten av tiden äter han mindre hö då han betar också). Sedan kostar stallet att hålla igång, hagar ska lagas, elen kostar etc, etc, så just nu när jag bara har en egen häst (han har sällskap av två inackorderade ponnyer också, så han bor inte själv, förstås) är det nog defintitvt inte billigare att ha honom hemma. Har man flera hästar (som jag tidigare haft) blir ju kostnaden per häst mindre, eftersom el, underhåll mm inte ökar nämnvärt. Dock ser jag enormt mycket fördelar med att ha hästen/arna hemma även om det, om det gäller en häst, inte blir mycket billigare än att stå inackorderad.

Nu ska jag gå ut o natta dem :).
 
Senast ändrad:
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

måste tillägga efter att jag tänkt lite till: det beror nog på vad det är för häst om man tjänar på att ha den hemma, om man pratar en häst nu då. en kan ju äta berg av grovfoder, grisa ner i boxen och behöva mer kraftfoder, en annan är renlig och kan leva på luft. betalar alla i ett inackorderingsstall samma summa så är det ju vissa som vinner mer än andra på detta. men eget stall- betala allt. vad är din för typ? :angel:
 
Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*

Jag kanske ska svara på vad jag själv funderar på, hur läget ligger till:

Jag ska kika på ett stall som uthyres, då gårdsägaren inte själv är intresserad av hästar. Nu kan det vara så att stallet är för litet och lågt för stora hästar, och då faller alltihop men annars är jag grymt sugen på att ha "eget" stall - även om det ligger en liten bit från där jag bor - inget ruskigt avstånd alls, och närmre än där jag har hästarna nu - fast då inackorderade = in - och utsläpp sköts av stallägaren.

Hyran för själva stallet på 5 boxar (vet ännu ej storlek på dem, ev. är de mindre sk. ponnyboxar) plus en liten "shettisbox" är 3000 kr i månaden. Underhåll av stallet sköter gårdsägaren, allt annat som gäller hästarna, sköter och bekostar jag. Själv har jag två hästar, så ev. kan jag hyra ut de 3 andra boxarna. Om annat pris gäller under sommarmånaderna, vet jag inte.

Idag betalar jag knappt 3000 kr för full inackordering för två hästar. men då tillkommer resor förstås, då det är ett visst avstånd.

Ska kika på stallet imorgon. Självklart önskar jag mig en egen liten gård men den ekonomin finns tyvärr inte i dagsläget - även om man inte kan låta bli att ändå kika runt lite.

Kostnader för hö/hösilage är ju ett stort frågetecken, likaså hantering av gödsel (container eller förbättrad gödselplatta eller ?). För övrigt har jag hyffsad koll på kraftfoder - och ströpriser och åtgång (spån eller torv).

Har ingen aning om det är högt eller lågt pris för att hyra detta stall, då jag inte har erfarenhet av att hyra ett helt stall. Stallet ligger hyffsat centralt en liten stad, men är litet och dess skick vet jag inte så mycket om, mer än att det inte är särskilt högt i tak. Varm - och kallvatten finns, samt sadelkammare. Även paddock, som jag tror är i sämre skick.

Mvh Tessan
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 521
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 722
Senast: Zamira
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp