Bukefalos 28 år!

dyrt att renovera transport?

lovehorses

Trådstartare
Jag har lite funderingar som någon vänlig person gärna får svara på.:)

Ni som har köpt äldre transporter och rustat upp dem, hur mycket gick det på?
Vad gjorde ni för renovering?

Vet inte om jag har gjort bort mig med släp! är väldigt kluven med allt.
Köpte ett äldre släp från -70, väldigt billigt men nu när man ska köpa skivor till väggar och golv så kostar det ju en förmögenhet, mer än vad släpet kostade.
Funderar lite på att köra med släpet som det är, måla det bara och kolla om så att inte golvet är ruttet. Det måste ju bytas i såfall.
Man kör med det så länge det håller sen får man se om några år hur läget är om man köper nytt eller....
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Jag tycker att det viktigaste att titta efter innan man köper en transport är golvet och axeln. väggar, golv och allt sånt går att byta men är axeln och balkar under så är det inte värt att rusta up ett gamalt släp, det kostar för mycket enligt mig.
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Kan ju vara massor annat som måste bytas på ett så gammalt släp också. Hur ser bromsar, drag, axel, belysning ut? Mycket fix med gammla släpar, dessutom brukar de vara små och sakna säkerhetsdetaljer som alla nyare släp har.
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Har ett 15 år gammalt släp. Billigt i inköp, 7000 kr.

Följande fick bytas:
Golvet ca 3500
Baklemmen 2000 inkl matta
Kulhandske 500
Bromsar renoveras, boogie 5000
Lampor bytas 50
Elen dras om 300

Kvar att byta:
Bakbommarna

Det hade varit billigare med en färdigrenoverad ;)
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Jag köpte ett gammalt släp för 10 år sedan och rustade upp, dock inte lika åldersstiget som ditt.
Inköpspris 17 000 kr.

Ungefärliga kostnader ur minnet:
Axelbyte: 7 500 kr
Nytt golv: 2 000 kr
Omlackering av firma: 1 000 kr
Ny bakläm: 1 200 - 1 500 kr
Ny matta på bakläm: 800 kr
Nya stripes: några hundra?
Ny bakbom: Glömt priset

Axelbytet kom sist, innan dess hade jag hunnit renovera bromsarna också tyvärr... Axeln knäcktes när jag haft släpet ett par år. Hade ändå blästrat och oljeskyddat den innan.

M a o, sällan värt det tror jag.
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Läser m intresse..

Fredag o Cutty, det ni skriver är det sådant ni gjort själva (alltså materialkostnader) eller är det gjort på firma?
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Nackdelen med att hålla på och göra stora renoveringar av transporter är att man aldrig kan räkna med att få tillbaka de pengar man lägger ut. Vagnen är fortfarande lika gammal och även om den är välskött och reparerad så sjunker dess värde med åren.
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Läser m intresse..

Fredag o Cutty, det ni skriver är det sådant ni gjort själva (alltså materialkostnader) eller är det gjort på firma?

Omlackeringen, axelbytet och golvet gjordes av firma. Golvet var till 90% materialkostnad, fick det gjort superbilligt.
 
Sv: dyrt att renovera transport?

För ett antal år sedn köpte jag ett 25 år gammalt släp för 3000:-

Vi bytte golv, målade om det och gjorde en lång bom. Det kostade ca 1000 kr.
Jag körde med det i två år och sålde det sedan för 7000:-.
En bra affär.
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Köpte mitt släp för 13.000 kr för 6 år sedan. Har sedan dess, i ungefär den här ordningen, renoverat bromsar, satt ny bakbom, bytt golv och en sidovägg, svetsat ett par mindre rostskador på axeln, målat in- och utvändigt, lagt ny matta på baklämmen och bytt axel och kulhandske (tyvärr efter bromsrenoveringen).

Total renoveringskostnad ca 15.000 kr. Så totalt 28.000 och så har jag haft mycket glädje och nytta av det i 6 år. Fick det nyligen värderat till ca 18-20.000 kr. Nu är såväl hela stommen som axeln galvade, den gamla axeln var inte det. Jag skulle aldrig köpa ett gammalt släp där stommen inte är galvad, det påverkar livslängden mycket.
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Bromsarna gjordes på firma.

Bromsar 2004, baklem 2003 och golvet 2006.

Besiktigade idag utan någonting att anmärka på! Mer än beröm för mycket bra bromsar!

Vet ej om det påverkar med transporten används flitigt. Oftar 2-3 gånger varje vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: dyrt att renovera transport?

Köpte ett Trane -90 förra sommaren för 11 000kr. Har bytt golv, de flesta vagnsbultar (de gamla var rostiga och fula), målat den invändigt, fixat bromsarna (fanns grejer med vid köp) och lite annat småfix. Tror jag lagt ut ca 4500 kr på den hittills.
Nu till sommaren ska jag fixa utsidan, färgen har börjat släppa + montera på höga bakljus och ny innerlampa. Och köpa ny bakbom.
Sen är den tiptop!

Skulle rekomendera att köpa ett galvat släp så du slipper rost. Golvet är ganska dyrt att köpa, vi köpte en skiva på byggvaruhus och kapade till den själva.
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Vart köpte ni golvet?

Har letat som en tok efter 21mm plyfa för att kunna lägga om mitt golv såsmåningom!

Bästa tipset jag fått för att kunna få en solid skiva 3000x1600x21 - dvs inga skarvar - är att ta kontakt med någon i byggbranschen då den storleken är svår att få tag på som privatperson.

Har själv ett släp från -76 men med rätt omvårdnad håller det toppen o sällan får man ett en-axlat me den lastvikten... 770kg

/ Raggsocka, som funderar på att färga kärran lila:D
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Det måste väl gå att beställ från tillverkaren, Trane. Ett nytt golv alltså.
Till min var det inga problem. Kom efter tre dagar med lastbil.
 
Sv: dyrt att renovera transport?

Jag har lite funderingar som någon vänlig person gärna får svara på.:)

Ni som har köpt äldre transporter och rustat upp dem, hur mycket gick det på?
Vad gjorde ni för renovering?

Vet inte om jag har gjort bort mig med släp! är väldigt kluven med allt.
Köpte ett äldre släp från -70, väldigt billigt men nu när man ska köpa skivor till väggar och golv så kostar det ju en förmögenhet, mer än vad släpet kostade.
Funderar lite på att köra med släpet som det är, måla det bara och kolla om så att inte golvet är ruttet. Det måste ju bytas i såfall.
Man kör med det så länge det håller sen får man se om några år hur läget är om man köper nytt eller....

Vad det gäller skivor så behöver det inte bli så dyrt. Jag bytte delvis ut skivor i väggar och golvet helt. Allt köptes i byggbutik. Den typ av skivor som har en mörkbrun yta redan och inte kräver ytterligare behandling. Så man behöver inte köpa specialgolv, utan kan lätt be att få en sådan skiva tillkapad själv på byggbutiken. Då kanske det hela går på ca.4000, av det är golvet kanske 1500, få den skivan är av den tjockaste modellen. Det är det väl värt.

Jag har också en gammal kärra som inte är galvad. Här har jag regelbundet skrapat och stålborstat stommen och målat med rostskyddsfärg - finns sådan man kan måla direkt på utan underfärg. Läs på burkarna.

Är dock din järnkonstruktion dålig så är det skroten istället. Så det första du behöver göra är att lyfta bort golvet. Hur det än är så byt golv åtminstone.

Olja regelbundet ditt golv, för längst livslängd och vik upp mattan när det inte används.
Hälsning Maja
 
Sv: dyrt att renovera transport?

jag har en gammal transport från -81 som renoveras vart efter jag har råd...

men det vi gjorde genast när vi köpte det var att ta bort golvet o blästra, rostskydda o måla underrede och sen in med nytt golv, har 4cm tjock plyfa som golv och den ser ut som ny även fast det är flera år sen vi gjorde det.

förra sommaren gjorde jag lite småfix som att måla glasfibertaket på insidan, måla bom o mellanvägg o skura förståss.

pappa har kollat axel o el o sånt så det är i skick

nästa projekt, (kanske i vinter) är att byta skivor på väggar..

lycka till med din transport!
 
Senast ändrad:
Sv: dyrt att renovera transport?

Köpte en sån skiva som du nämner på Karl Hedin bygg, fast i storlek 1525x3050x21. Den kostade 2095kr. Tyvärr kunde de inte kapa den som vi ville så det fick vi göra själva, så vi tog ut det gamla golvet och lade på den nya skivan och sågade därefter.

De flesta byggvaruhus kan ta hem en sån skiva.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 712
Senast: Ajda
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 135
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker om detta: Jag har en häst på heltid som jag tränar och tävlar och som ägs av en person som...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Angel
·
Utrustning Hej! Nu har vi köpt en gammal Umesläp och tänkt fixa till lite. Golvet är fint och behöver inte bytas, men mycket annat är i behov av...
Svar
4
· Visningar
2 321
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp