Dyrt halvljusbyte!

Jag trodde "alla" visste att det är förbannat dyrt att byta lampor på xenonstrålkastare. :confused:
Jag som trots allt varit yrkeschaufför och åkeriägare trodde länge att xenon var en utbytbar lampa som alla andra. Så nej, jag tror INTE att "alla" vet det än idag.
 
Jag visste att själva ljuskällan var dyr, men att en så ung bil behövde byta hela lampinsatsen kändes inte rimligt eller troligt.
 
Sant,
Har precis haft en liten upplevelse att dela med mig av.
Halvljuset pajade på vänster fram. Tja, jag ska ju ändå serva så då får dom väl byta det. Han frågar vid incheckning vilken sida det är.
Jag undrar glatt varför. Bilen säger ju det när man stoppar in nyckeln så det ser väl meken då?
-Nja jo men det är lite olika pris.
-Jaha, säger jag lika glatt, skiljer det många hundra?
-Njajo - på den ena sidan så måste vi ta bort hela fronten.
-Ojdå, jaha, Vad kostar det då?
-Vilken sorts strålkastare har du?
-Den där blåa sorten, Xenon? Hurså?
-Ok då kostar det 3600:- Lampa 1700.- resten arbete.
-VA?!? Hur länge håller en sådan?
-Tja, en 3-4 år ungefär. Men det är ett faaaaantastiskt bra ljus.
-VA?!? Så jäkla bra ljus finns inte. Ok, kan jag byta till halogen?
-Nej - det går inte, bilen är konstruerad så.

Aldrig mer jag köper bil utan att kolla upp dylika saker. Varför måste man vara expert och jobbat på Mekonomen i 20 år för att veta hur mycket en bil egentligen kostar?
xenon kostar så mkt
 
Xenon lampor köps på ebay för typ 40spänn och sambon byter själv.
Xenon ger bättre ljus och håller längre, jag vill aldrig byta ned mig i ljus!
Ska det lämnas in på service kostar det flera tusen för vår bil.
Never Ever att jag betalar det!
Så om man vill kan man komma undan billigare :)
 
Xenonlampor borde förbjudas för de är helt vidriga att möta när det är mörkt.

Fast det är gött att ha ;) min förra hade det. Kvaddade tyvärr den i en bilolycka i januari. Nu har jag en stor suv utan, saknar xenon lite, tyckte det var bättre. Iofs har jag massa extraljus på min nu så det blir väl typ samma.
 
Ja om man inte har något emot att krocka med mötande trafik som inte ser något pga sönderbrända näthinnor ;)
När man ruttnat på alla xenonljusidioter som inte bländar av i tid skaffar man xenon-extraljus, LightForce. Då bränner du bort hornhinnorna på en km avstånd och kan ta betalt för LASIK. :D
Annars funkar LightForce riktigt bra även på xenonförare, man kan reta upp lastbilschaffisar till bristninsgränsen om man utmanar dem vem som har störst. :angel:

 
Om man inte vad vad xenon är så tänker man inte ens bil när man hör ordet.
Nåt historiskt kanske? Kopplat till Xenofon? Filosofi? Antiken?

Och hur ser det ljuset ut?? :confused: :confused: :confused:
Det är det kalla, skarpa ljuset som allt fler moderna bilar har och som jag trodde att bilägarna var medvetna om både vad det är och vad det kostar att ha. :meh:
 
En bil är för mig ett bruksföremål. Den ska funka till det jag behöver. I mitt fall ska 2 stora hundar, 2 tonåringar o jag och maken säkert och bekvämt kunna färdas från A till B. Jag valde gasbil då jag insåg att det inte skulle kosta mer i bränsle och då kändes det rätt för miljön. Jag vet att service på nyare bilar är dyrt men bestämde mig för att bita i det sura äpplet.
Jag googlade en hel del, pratade med en nördig kollega som precis köpt en Passat gasbil, 2011 dock - han hade kollat upp det som går att kolla upp och var helnöjd med den info han hittat.
Men strålkastare, inget som i min värld är något speciellt om man inte väljer att sätta dit värstingar själv, är inget som ska kosta 3600:- för att BYTA LAMPA PÅ EN SIDA.

Det är ren och skär idioti att inte upplysa en köpare om dylikt, jag pratade mycket med säljaren (köpte bilen på VWfirma) om driftssekonomin på bilen, ungefär vad en service kostade på märkesverkstad osv. Om lampan håller 3-4 år är det 1500:- mer OM ÅRET - den högra är inte lika dyr att byta men den kostar rejält mycket den också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp