Bukefalos 28 år!

Dyrt spån gör att meetings kostar mer

Höjda priser på spån och dyrare stallhyror för arrangörerna är några av anledningarna till att många varit tvungna att höja priserna vid uppstallning på meetings. Hippson har pratat med tre tävlingsarrangörer för att ta reda på varför.
 
Då kan man faktiskt ta med typ en stallmatta och mindre spån för att spara pengar. Det är ett väldigt slöseri att slänga all spån pga smittorisker. Eller gör tävlingar så? De kanske säljer spånet till andra djurslags stallar? Fast väldigt lyxigt när tävlingsarrangörer tar hand om all städning i tillfälliga boxar.
 
Då kan man faktiskt ta med typ en stallmatta och mindre spån för att spara pengar. Det är ett väldigt slöseri att slänga all spån pga smittorisker. Eller gör tävlingar så? De kanske säljer spånet till andra djurslags stallar? Fast väldigt lyxigt när tävlingsarrangörer tar hand om all städning i tillfälliga boxar.

Kanske funkar om man har lastbil, det är väldigt mycket ändå som ska med på meeting.

Ska arrangören mocka ur boxen får man oftast betala extra för det.
 
Det jag reagerade på på senaste meetinget jag var på att en hel mer eller mindre oanvänd box slängde allt rent spån, var minst 4 rena spånbalar i den boxen som bara mockades ut. Jag förstår att det väl är pga smittorisken men samtidigt så sanerades ju inte direkt resten av boxen ändå. Så var det smitta i den så var det då inte spånet som borde vara orsaken.

Tror mycket hade löst sig med att ha gummimattor i boxarna istället, då krävs det väldigt lite spån. Dyrt i inköp men räcker ju resten av livet.
 
Det jag reagerade på på senaste meetinget jag var på att en hel mer eller mindre oanvänd box slängde allt rent spån, var minst 4 rena spånbalar i den boxen som bara mockades ut. Jag förstår att det väl är pga smittorisken men samtidigt så sanerades ju inte direkt resten av boxen ändå. Så var det smitta i den så var det då inte spånet som borde vara orsaken.

Tror mycket hade löst sig med att ha gummimattor i boxarna istället, då krävs det väldigt lite spån. Dyrt i inköp men räcker ju resten av livet.

Gjordes en fransk studie för några år sedan vilken visade att gummimattor inte påverkade hästarna positivt. För att ligga ner optimat krävdes ca 20cm spån, oavsett gummimatta under eller ej.

Däremot så räckte det med 10cm spån om man hade en sådandär tjock kreatursmatta (tänk skumgummimatta).

Gummimattor är mest tunga och folk har en stor övertro på att de gör skillnad för hästen
 
Gjordes en fransk studie för några år sedan vilken visade att gummimattor inte påverkade hästarna positivt. För att ligga ner optimat krävdes ca 20cm spån, oavsett gummimatta under eller ej.

Däremot så räckte det med 10cm spån om man hade en sådandär tjock kreatursmatta (tänk skumgummimatta).

Gummimattor är mest tunga och folk har en stor övertro på att de gör skillnad för hästen
Oj, visste inte jag. Ska jag meddela dom som jag känner har en gummimatta. Jag har ju själv tyckt att dom inte verkar vara särskilt bekväma men dom har pratats så positivts om så jag har tänkt att jag väl har fel.
 
Gjordes en fransk studie för några år sedan vilken visade att gummimattor inte påverkade hästarna positivt. För att ligga ner optimat krävdes ca 20cm spån, oavsett gummimatta under eller ej.

Däremot så räckte det med 10cm spån om man hade en sådandär tjock kreatursmatta (tänk skumgummimatta).

Gummimattor är mest tunga och folk har en stor övertro på att de gör skillnad för hästen
Hur tjocka var de gummimattorna?
De hästar jag vet om hade gummimattor som blev över från industrin. De var nog drygt 2 cm tjocka.
Hästarna slipper ju skrapa benen mot betonggolvet iaf, om man har gummimatta.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Gjordes en fransk studie för några år sedan vilken visade att gummimattor inte påverkade hästarna positivt. För att ligga ner optimat krävdes ca 20cm spån, oavsett gummimatta under eller ej.

Däremot så räckte det med 10cm spån om man hade en sådandär tjock kreatursmatta (tänk skumgummimatta).

Gummimattor är mest tunga och folk har en stor övertro på att de gör skillnad för hästen
Har inte läst studien men har samma upplevelse - i alla fall i box. Har samma mängd strö som utan gummimatta. Däremot upplever jag stor skillnad på gången!

På mig själv, alltså (men kan ju gissa att hästarna också gör det). Gummimattorna är helt klart mjukare att gå på. Hade definitivt velat ha det om jag jobbade professionellt med hästar.
 
Har inte läst studien men har samma upplevelse - i alla fall i box. Har samma mängd strö som utan gummimatta. Däremot upplever jag stor skillnad på gången!

På mig själv, alltså (men kan ju gissa att hästarna också gör det). Gummimattorna är helt klart mjukare att gå på. Hade definitivt velat ha det om jag jobbade professionellt med hästar.

Jo, vi har gummitmattor i gången och på uppbindningsplatserna och ... det är så mycket tystare dessutom!
 
Då kan man faktiskt ta med typ en stallmatta och mindre spån för att spara pengar. Det är ett väldigt slöseri att slänga all spån pga smittorisker. Eller gör tävlingar så? De kanske säljer spånet till andra djurslags stallar? Fast väldigt lyxigt när tävlingsarrangörer tar hand om all städning i tillfälliga boxar.

Det jag reagerade på på senaste meetinget jag var på att en hel mer eller mindre oanvänd box slängde allt rent spån, var minst 4 rena spånbalar i den boxen som bara mockades ut. Jag förstår att det väl är pga smittorisken men samtidigt så sanerades ju inte direkt resten av boxen ändå. Så var det smitta i den så var det då inte spånet som borde vara orsaken.

Tror mycket hade löst sig med att ha gummimattor i boxarna istället, då krävs det väldigt lite spån. Dyrt i inköp men räcker ju resten av livet.
På SIHS slängs allt spån/torv/halm även om en häst bara stått någon timme eller två. Även om någon kommer in med häst som inte kan stå på spån och trots det har skrivit att de vill ha spån i sin box.

Det handlar om smittskydd. I det sista fallet när ingen häst ens har varit inne i boxen tycker jag definitivt att det är slöseri, men ofta är det svårt att synka ihop den händelsen med att någon häst ska lämna och boxen ska spånas om. Så rent arbetsmässigt blir det lättare då att slänga. Det är bara någon gång då och då det kan synkas ihop.
 
Gjordes en fransk studie för några år sedan vilken visade att gummimattor inte påverkade hästarna positivt. För att ligga ner optimat krävdes ca 20cm spån, oavsett gummimatta under eller ej.

Däremot så räckte det med 10cm spån om man hade en sådandär tjock kreatursmatta (tänk skumgummimatta).

Gummimattor är mest tunga och folk har en stor övertro på att de gör skillnad för hästen
Ofta är tävlingsplatsernas boxar enbart för de tävlande under meeting. Det blir inte skador under 24-36 timmars användande. Jag har också reagerat på slöseriet och att någon frivillig överhuvudtaget ställer upp på att mocka ut rena boxar fast måste göras pga smittskydd.
 
Ofta är tävlingsplatsernas boxar enbart för de tävlande under meeting. Det blir inte skador under 24-36 timmars användande. Jag har också reagerat på slöseriet och att någon frivillig överhuvudtaget ställer upp på att mocka ut rena boxar fast måste göras pga smittskydd.
Det är inte någon utan dom monterar ner boxarna och använder sedan maskiner för att forsla bort.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 626
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 497
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 660
Senast: kma
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 646
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp