Inte bara överleva utan leva också

Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på a-kassa. Det sket sig helt kan jag säga. Jag lyckades inte spara en krona. Det var hela tiden oväntade utgifter. Med bilen. Tre punkteringar. Och en dag startade inte bilen heller. Fick ta bärgare.

Och nu ska jag gå på a-kassa igen när mitt säsongsjobb tagit slut. Är sjukskriven på 50% också. Får så sjukt lite pengar att leva på. Det går inte runt. Jag har fått köpa en annan bil också. Och så tänkte jag att jag skulle få lite pengar när jag sålde min gamla bil, men det har visat sig att jag kommer få mycket, mycket mindre än jag tänkt mig.

Jag har förvisso fått ett litet arv nyligen. Stoppade in allt på sparkontot som ändå inte kom upp i samma nivå där den låg förra året vid den här tiden. Sen har jag fått lite födelsedagspengar av mamma. Välbehövligt tillskott.

Försöker sälja lite honung också. Det går inget vidare. Så jag kommer att sälja på en julmarknad i november. Hoppas på att få in lite då.

Mitt boende är billigt men det som gör boendet dyrt är behovet av bil. Visst, det går bussar här, men i alldeles för otillräcklig mängd. Till säsongsjobbet gick det inte att åka buss. Jag skulle komma över en timme för sent till jobbet med första bussen. Och det skulle ta 4 timmar att åka hem. Mitt på dagen går det inga bussar alls. Jag känner också att jag skulle ha panikångesten lite för nära om jag inte kan åka hem när jag behöver utan vara fast någonstans.

Jag älskar mitt boende. Det har allt jag önskar mig. I trädgården kan jag utveckla en skogsträdgård som jag tänker mig kommer vara min pensionsförsäkring. Där kommer jag att kunna hämta mat när pensionen och bostadstillägget inte räcker. Men så kanske jag ändå kommer vara tvungen att ha bil då. För busslinjen kan vara indragen.

Bilen är inte heller bara till för att jag själv ska kunna transportera mig. Den är också till för att frakta saker. Virke. Vedklyv. Pannmur. M.m.

Funderar på vad jag har för alternativ för att slippa ha bil. Kollade lite på vad lägenheter kostar här. Jag skulle få tränga ihop mig i en etta med kokvrå, eller i bästa fall kök, för att få en boendekostnad motsvarande den jag har idag. Och jag skulle inte kunna hyra ut rum via airbnb, som jag gör här. Bye bye extrapengar.

Ja, jag kom igång med uthyrning via airbnb i början av september. Något jag drömt om sedan jag flyttade hit. Säsongen var ju i princip redan över när jag kom igång. Jag har haft två bokningar (4 nätter) som blivit av. Har haft ytterligare två bokningar som inte blivit av för att de som bokat varit hönshjärnor och antingen inte fått in betalningen i tid eller dykt upp här på fel datum. Får se hur vintern blir med uthyrningar. Har i alla fall inte haft en enda bokning i oktober.

Men ja, om jag flyttar till lägenhet, hur blir livet då? Ja, jag får för det första sluta med biodling. Och för det andra får jag göra mig av med katterna. Den ena katten skulle inte trivas i lägenhet. Den andra kanske skulle stå ut. Sen vet jag inte alls vad man gör i en lägenhet. Sover. Äter. Diskar. Roligare än så blir det nog inte. Instängt liv. Man kan inte ens ligga i sin hängmatta ute i trädgården. Och jag skulle få psykbryt om mina grannar hördes in till mig eller om de luktade. Jag skulle få lägga ner precis allt jag tycker är roligt. Ok, förvisso orkar jag inte alltid göra roliga saker nu heller för jag är trött jämt, men möjligheten finns.

Min frihet att göra vad jag vill skulle inskränkas kraftigt av att bo i lägenhet.

I en lägenhet skulle jag på min höjd överleva, men jag skulle inte kunna leva. Jag skulle antagligen klättra på väggarna för det finns INGET att GÖRA.

Och framtiden med jobb ser inte heller så ljus ut. Försäkringskassan vill att jag ska börja arbetsträna. Jag vet inte hur fan jag ska ha råd att åka till och från en arbetsträningsplats. För man får ju liksom inte mer pengar när man arbetstränar även om utgifterna ökar. Och jag kommer ändå aldrig att jobba mer än 75%.

Vet inte hur jag ska bryta det här dödläget. Känner mig så jävla ledsen och negativ i dag. Bara för de jävla pengarnas skull som inte räcker. Försöker snåla. Försöker tjäna extra. Men det räcker inte.
 

Så himla roligt att du kommer ut på en marknad och säljer! Vet att jag tipsat om det förr, men passa på (om det går, vet inte hur man framställer och att det är för sent nu) att ta med vax att sälja också. Kanske en grej för framtiden är att utveckla att göra egna ljus och liknande?
Finns det annat i trädgården du kan sälja, eller planera för framtiden? Finns det reko-ringar i närheten? Då jag bor i lägenhet med sämsta odlingsmöjligheterna någonsin - skitstor balkong i typ total skugga - blir jag glad när jag kan köpa rabarber, svarta och röda vinbär, hemgjord flädersaft... Förstår verkligen att det inte är några stora pengar i den verksamheten, men tänker att det kanske kan ge lite för att börja få trädgården att gå runt och bära sig för att köpa andra roliga saker? :)

Sen - f'n va coolt att du kom igång med air b'nb! Förhoppningsvis är det mesta gjort nu, och du kan se om det ger sig till nästa säsong när du är med "från början": )
 
Så himla roligt att du kommer ut på en marknad och säljer! Vet att jag tipsat om det förr, men passa på (om det går, vet inte hur man framställer och att det är för sent nu) att ta med vax att sälja också. Kanske en grej för framtiden är att utveckla att göra egna ljus och liknande?
Finns det annat i trädgården du kan sälja, eller planera för framtiden? Finns det reko-ringar i närheten? Då jag bor i lägenhet med sämsta odlingsmöjligheterna någonsin - skitstor balkong i typ total skugga - blir jag glad när jag kan köpa rabarber, svarta och röda vinbär, hemgjord flädersaft... Förstår verkligen att det inte är några stora pengar i den verksamheten, men tänker att det kanske kan ge lite för att börja få trädgården att gå runt och bära sig för att köpa andra roliga saker? :)

Sen - f'n va coolt att du kom igång med air b'nb! Förhoppningsvis är det mesta gjort nu, och du kan se om det ger sig till nästa säsong när du är med "från början": )
Ja, det finns en rekoring i närheten. Har provat att sälja honung där tidigare år men knappt ens fått ihop så det täcker resan dit och hem. Man behöver ett större sortiment om det ska löna sig.

Jag har avtäckningsvax som ligger. Men det är inte rengjort. Tänkte ge det till bina att göra rent i vår. Kanske har en burk rengjort vax med när jag tänker efter. Behöver då köpa någon form att smälta ner vaxet i, så jag kan sälja det i små bitar. Ska kika efter det när jag ändå måste åka till byn i morgon. Men blir ändå inga mängder vax.

Jag har rabarber, ett par buskar röda vinbär, en buske svarta vinbär. Inte så jättemycket mer faktiskt och det ger så lite. Man kanske kan rationalisera plockandet av bären genom att plocka hängena med bär och låta kunden finrensa. Och givetvis kan jag plantera mer ätbart. Det är liksom planen hela tiden även om grundplanen är att jag ska äta det själv. Jo, just ja, jag har faktiskt en fläderbuske i trädgården. Har aldrig gjort saft på det, då jag själv inte dricker saft. Vet inte om det finns regler för att kunna sälja hemgjord saft?

Ja, jag hoppas att jag kan vara med från början inför nästa säsong med airbnb-verksamheten. Jag har jobbat och jobbat med det där för att få i ordning för uthyrning. Min första gäst gav mig snittbetyget 4 stjärnor. Vet egentligen inte vad som inte var bra. Men finputsade på detaljerna och nästa gäst gav mig toppbetyg på allt som skulle bedömas och ett jättefint skriftligt omdöme. Snacka om egoboost.

Att vara värd innebär ju också att allt ska vara redo för en ankommande gäst med kort varsel. Rummet jag hyr ut är hela tiden klart. Jag går bara dit och vattnar blommorna ibland. Sen gäller det att ha entrén, hallen och toa/badrum i sånt skick att det kan vara klart på en halvtimme. Inget damm på vattenledningar. Ren duschkabin. Ren tvättmaskin.
 
Ja, det finns en rekoring i närheten. Har provat att sälja honung där tidigare år men knappt ens fått ihop så det täcker resan dit och hem. Man behöver ett större sortiment om det ska löna sig.

Jag har avtäckningsvax som ligger. Men det är inte rengjort. Tänkte ge det till bina att göra rent i vår. Kanske har en burk rengjort vax med när jag tänker efter. Behöver då köpa någon form att smälta ner vaxet i, så jag kan sälja det i små bitar. Ska kika efter det när jag ändå måste åka till byn i morgon. Men blir ändå inga mängder vax.

Jag har rabarber, ett par buskar röda vinbär, en buske svarta vinbär. Inte så jättemycket mer faktiskt och det ger så lite. Man kanske kan rationalisera plockandet av bären genom att plocka hängena med bär och låta kunden finrensa. Och givetvis kan jag plantera mer ätbart. Det är liksom planen hela tiden även om grundplanen är att jag ska äta det själv. Jo, just ja, jag har faktiskt en fläderbuske i trädgården. Har aldrig gjort saft på det, då jag själv inte dricker saft. Vet inte om det finns regler för att kunna sälja hemgjord saft?

Ja, jag hoppas att jag kan vara med från början inför nästa säsong med airbnb-verksamheten. Jag har jobbat och jobbat med det där för att få i ordning för uthyrning. Min första gäst gav mig snittbetyget 4 stjärnor. Vet egentligen inte vad som inte var bra. Men finputsade på detaljerna och nästa gäst gav mig toppbetyg på allt som skulle bedömas och ett jättefint skriftligt omdöme. Snacka om egoboost.

Att vara värd innebär ju också att allt ska vara redo för en ankommande gäst med kort varsel. Rummet jag hyr ut är hela tiden klart. Jag går bara dit och vattnar blommorna ibland. Sen gäller det att ha entrén, hallen och toa/badrum i sånt skick att det kan vara klart på en halvtimme. Inget damm på vattenledningar. Ren duschkabin. Ren tvättmaskin.
Ah, jag förstår. Då kanske reko ska vänta tills det finns mer att sälja :)

Om du redan har hemma räcker det med en form man gör iskuber i, i alla fall om du tänkt sälja som vax att vaxa lintråd/liknande med! När det gäller bär kan du nog ta mer betalt om det är rensat, så det är väl en liten avvägning i arbetsinsats vs pris. Tyvärr vet jag inte om det finns några regler kring saft, men det kanske gav lite inspiration att hitta saker du redan har hemma eller vill göra mer av i framtiden som kanske går att bygga vidare på. Jag själv tycker ofta jag stannar av och blir handlingsförlamad när nya saker ska läggas till istället för att bara bygga på det jag har eller gör.
 
Ah, jag förstår. Då kanske reko ska vänta tills det finns mer att sälja :)

Om du redan har hemma räcker det med en form man gör iskuber i, i alla fall om du tänkt sälja som vax att vaxa lintråd/liknande med! När det gäller bär kan du nog ta mer betalt om det är rensat, så det är väl en liten avvägning i arbetsinsats vs pris. Tyvärr vet jag inte om det finns några regler kring saft, men det kanske gav lite inspiration att hitta saker du redan har hemma eller vill göra mer av i framtiden som kanske går att bygga vidare på. Jag själv tycker ofta jag stannar av och blir handlingsförlamad när nya saker ska läggas till istället för att bara bygga på det jag har eller gör.
Ja, man kan nog ta mer betalt om bären är rensade, men det tar sjukt lång tid att få ihop en liter bär om man plockar bären en och en. Jag får nog plocka på ett annat sätt nästa år och se om priset för bären blir på en rimlig nivå.

Formar för iskuber har jag ju faktiskt. Tänkte inte på det. Vet inte hur vanligt det är bland befolkningen att vaxa lintråd. Men tror att en del kan tänka sig vilja ha det för att tillverka salva och cerat. Jag får ju inte göra sånt åt folk och sälja. Kan bara tillhandahålla bivaxet.

Bra med lite andra vinklar på läget. Brukar inte sakna ideér men ibland kör jag fast i gamla hjulspår.
 
Ja, man kan nog ta mer betalt om bären är rensade, men det tar sjukt lång tid att få ihop en liter bär om man plockar bären en och en. Jag får nog plocka på ett annat sätt nästa år och se om priset för bären blir på en rimlig nivå.

Formar för iskuber har jag ju faktiskt. Tänkte inte på det. Vet inte hur vanligt det är bland befolkningen att vaxa lintråd. Men tror att en del kan tänka sig vilja ha det för att tillverka salva och cerat. Jag får ju inte göra sånt åt folk och sälja. Kan bara tillhandahålla bivaxet.

Bra med lite andra vinklar på läget. Brukar inte sakna ideér men ibland kör jag fast i gamla hjulspår.
Vinbär är lätt, plocka klasarna och repa sedan hängena mellan tänderna på en gaffel.
 
Jag frågade i ett annat forum hur man gör för att klara av att bo på landet när bilen kostar så mycket. Folk som svarade tyckte man skulle meka själv. Men jag KAN INTE meka med bilar. Vill inte heller. Har dessutom ingen verkstad. Och absolut noll kunskaper om databoxar och impulsgivare som lagt av. Vet inte var de sitter och hur man kollar om de funkar. Det andra alternativet var att anlita någon hemmaklåpare, men att man då MÅSTE ha kunskap själv för att kunna övervaka denne. Helt orimligt för mig. Har inte orken att läsa på om precis allt om hur en bil fungerar.

Jävla skit att jag inte kan lösa problemet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 317
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 113
Senast: Wingates
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 925
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp