Bukefalos 28 år!

Edinburgh-tips

LadyCovergirl

Trådstartare
Senare i höst åker jag tillsammans med föräldrar och (då) 2,5-årig dotter till Edinburgh. Nu önskar jag tips om vad vi ska hitta på :idea:
Inbokat är The Castle, musikalen The Lion King samt shopping.

Vi är rent allmänt intresserade av det mesta men det ska ju helst vara hyfsat givande även för unga fröken.
 
Sv: Edinburgh-tips

Nationalmuseet är gratis och värt ett besök tycker jag. Jag gissar även barn uppskattar det!
Afternoon tea på The Balmoral. Kostar ifs. en slant, men en upplevelse i sig.
 
Sv: Edinburgh-tips

Jag tycker om att ta mig upp på Arthurs seat och se ut över hela staden, vilket kanske är lite av ett projekt men också väldigt mysigt.

Annars är Clarindas tea room på canongate fantastiskt med massor av olika sorters kakor, virkade dukar och äldre möbler.

Det brukar även finnas lite olika stadsvandringar som går ner i valven under staden, vilket är rätt häftigt men kanske inte så barnvänligt (lite beroende på vilken tur det handlar om)

Annars säger jag också Nationalmuseumet som är fantastiskt med massor att upptäcka.
 
Sv: Edinburgh-tips

Afternoon tea, självklart! Vi älskar att fika så det är ju givet. (Minns mitt första riktiga afternoon tea i London, sisådär 20 år sen ...)
 
Sv: Edinburgh-tips

Vad i stadsvandringarna gör att det inte är barnvänligt?

Tack för övriga tips, ska läsa på om dem!
 
Sv: Edinburgh-tips

Den jag var på sist jag bar på stadsvandring, var lite mer skräck-inriktad. Så vi fick en hel del av stadens historia när det gäller mord/mördare och annat. Dessutom levererades faktan i gångarna under staden vilket skapade en rätt obehaglig atmosfär. Så vissa utav vandringarna som är inriktade mot spöken etc kanske kan vara lite väl obehagliga för barn (jag hade åtminstone varit livrädd), men det finns andra som handlar mer om själva staden som är betydligt trevligare och inte sker till 90% i mörker :)

Så jag tänker att t.ex. turen som handlar mer om de hemliga trädgårdarna, platser som inspirerade till Harry Potter och liknande är mer lämpade för barn :)

Lite info om olika rundvandringar
http://www.edinburgh.org/see-do/sightseeing/walking-tours
 
Sv: Edinburgh-tips

Unga fröken är en tuff böna men jag ska tänka på det iaf. Ska kolla på sidan, verkar jätteintressant! :)
 
Sv: Edinburgh-tips

Senare i höst åker jag tillsammans med föräldrar och (då) 2,5-årig dotter till Edinburgh. Nu önskar jag tips om vad vi ska hitta på :idea:

Åka till Glasgow! ;) 40 minuter med tåget, och faktiskt en jättetrevlig stor stad med betydligt bättre shopping & restaurangutbud än Edinburgh!

Men om ni nödvändigtvis vill hålla er i öst så skulle jag rekommendera Mary King's Close, fast det kan nog vara lite obehagligt för en på 2,5 kanske. Tror det rekommenderas för barn 5 år och uppåt. Det är dock en fantastisk bevaring/rekonstruktion av ett medeltida underjordiskt kvarter och väl värt ett besök!

Deras Hop On Hop Off turistbuss är också värd att prova, då får man en väldigt bra överblick av staden och kanske lite ny inspiration till vad man kan hitta på för roligt!

Et promenad upp på Arthur's Seat som nån annan nämnde är också fantastiskt, eller man får i alla fall en fantastisk utsikt som belöning:

p5200176_523c7cbe9606ee690ff98a1c.jpg


Det är dock en ganska lång backe upp, men är det fint väder så kan det vara väl så trevligt i alla fall!

Sen vet jag inte vilken tid ni är där, men de har en supermysig julmarknad med lite tivoli och sådär som brukar komma upp i slutet av november och ligger precis i parken nedanför slottet.

Och så måste jag bara rekommendera den indiska lunchbuffén på restaurang Red Fort, något kvarter från Waverley Station. Den ser verkligen inte mycket ut för världen från utsidan, men det är den godaste indiska mat jag nånsin har ätit! Billigt är det också, ca 70 kr per vuxen. Jamie's Italian på Rose Street är också värd ett besök, och lika så chokladbutiken Hotel du Chocolat på Frederick Street! :)
 
Sv: Edinburgh-tips

Maten kanske har bättre utbud i Glasgow, men jag kan inte minnas att jag märkte någon påtaglig skillnad i shoppingutbudet? Å andra sidan så var jag inte där för shoppingen. Däremot så har ju E. mer charm. Har man sen en tvååring kanske en tågresa efter flyget kan vara att testa tålamodet i mesta laget?
 
Sv: Edinburgh-tips

O_o
Den jag var på sist jag bar på stadsvandring, var lite mer skräck-inriktad. Så vi fick en hel del av stadens historia när det gäller mord/mördare och annat. Dessutom levererades faktan i gångarna under staden vilket skapade en rätt obehaglig atmosfär. Så vissa utav vandringarna som är inriktade mot spöken etc kanske kan vara lite väl obehagliga för barn (jag hade åtminstone varit livrädd), men det finns andra som handlar mer om själva staden som är betydligt trevligare och inte sker till 90% i mörker :)

Så jag tänker att t.ex. turen som handlar mer om de hemliga trädgårdarna, platser som inspirerade till Harry Potter och liknande är mer lämpade för barn :)

Lite info om olika rundvandringar
http://www.edinburgh.org/see-do/sightseeing/walking-tours

Jag tror du talar om Adam Lyal Wichery tour, eller liknande. Den är jättekul men kanske lite läbbig om man har barn. Camera Obscura är ett lite udda men trevligt museum om illusioner. Ligger uppe vid slottet. Där hade mina barn det jätteroligt.
Dynamic Earth är bra muesum, men kanske passar tonåringar bättre.
Jag brukar bara ägna mig åt att promenera i när jag är i Edinburgh. Staden lämpar sig ypperligt för att promenera. Särskilt runt slottet, om man är turist. Finns mycket fina gamla gränder att upptäcka där.

Att ta en kopp te på Jenners Café är mysigt. Utsikten över parken och slottet är slående. ¨

Att äta på the Fishers är en klassiker.
Så där ja, nu blev jag rejält sugen på att åka tillbaka igen:p
Ha en underbar resa.
 
Sv: Edinburgh-tips

Åka till Glasgow! ;) 40 minuter med tåget, och faktiskt en jättetrevlig stor stad med betydligt bättre shopping & restaurangutbud än Edinburgh!

Men om ni nödvändigtvis vill hålla er i öst så skulle jag rekommendera Mary King's Close, fast det kan nog vara lite obehagligt för en på 2,5 kanske. Tror det rekommenderas för barn 5 år och uppåt. Det är dock en fantastisk bevaring/rekonstruktion av ett medeltida underjordiskt kvarter och väl värt ett besök!

Deras Hop On Hop Off turistbuss är också värd att prova, då får man en väldigt bra överblick av staden och kanske lite ny inspiration till vad man kan hitta på för roligt!

Et promenad upp på Arthur's Seat som nån annan nämnde är också fantastiskt, eller man får i alla fall en fantastisk utsikt som belöning:

p5200176_523c7cbe9606ee690ff98a1c.jpg



Det är dock en ganska lång backe upp, men är det fint väder så kan det vara väl så trevligt i alla fall!

Sen vet jag inte vilken tid ni är där, men de har en supermysig julmarknad med lite tivoli och sådär som brukar komma upp i slutet av november och ligger precis i parken nedanför slottet.

Och så måste jag bara rekommendera den indiska lunchbuffén på restaurang Red Fort, något kvarter från Waverley Station. Den ser verkligen inte mycket ut för världen från utsidan, men det är den godaste indiska mat jag nånsin har ätit! Billigt är det också, ca 70 kr per vuxen. Jamie's Italian på Rose Street är också värd ett besök, och lika så chokladbutiken Hotel du Chocolat på Frederick Street! :)

ha ha den backen släpade min kille med mig uppför, när jag hade jordens värsta baksmälla och i ett par för dagen nya doc Martens... jag var både uttorkad och hade stora skavsår när vi kom hem igen...
 
Sv: Edinburgh-tips

Det är ju mycket uppför i staden med,inte minst upp mot slottet. Vill man orka hela dagen med en tvååring kanske det kan vara en bra ide att ta taxi dit i alla fall.
 
Sv: Edinburgh-tips

Sant, slottet ligger väl på en gammal vulkan, om jag inte minns fel.

Taxi är inte så dyrt i Edinburgh. Man kan ta en taxi till den stadsdel, förslagsvis intill slottet, och sedan spankulera runt där. Vi åkte en del buss också, det tyckte barnen var kul, utsikten är extra fin från övre våningen på bussen.

Har du varit mycket i Edinburgh Nebraska? Och i sådant fall när? Kanske har vi varit där samtidigt:)
 
Sv: Edinburgh-tips

Maten kanske har bättre utbud i Glasgow, men jag kan inte minnas att jag märkte någon påtaglig skillnad i shoppingutbudet? Å andra sidan så var jag inte där för shoppingen. Däremot så har ju E. mer charm. Har man sen en tvååring kanske en tågresa efter flyget kan vara att testa tålamodet i mesta laget?

Jo, jag måste nog säga att det är en ganska stor skillnad. För det första så är ju Glasgow nästan tre gånger så stort som Edinburgh, vilket ju delvis förklarar det större utbudet. Glasgow omnämns alltid som shopping-staden, och sägs ha Storbritanniens bästa shoppingutbud näst efter London såklart. (http://www.visitscotland.com/see-do/shopping/glasgow-clyde-valley/) Bara "the Style Mile" är ju 1,6 km lång med massor av bra affärer, och det är inte alls ovanligt att Edinburgh-invånarna åker hit för sin julshopping och annat... De hade inte ens en Primark där borta fram till för 1,5 år sedan, medan Glasgow har haft 3 st i många år.

Sen tänkte jag snarare att en kortare tågresa kunde vara roligt för en liten, men så har jag aldrig rest med en 2,5-åring heller förstås! ;) Jag menade inte heller att de skulle åka direkt från flyget till Glasgow, utan snarare att de kunde ta en dagstur till Glasgow om de hade en dag över eller så. Och så var jag faktiskt inte riktigt allvarlig med mitt förslag att åka till Glasgow, även om jag fortfarande tycker att det är den bättre staden som verkligen förtjänar ett besök. Men åker TS till Edinburgh så gör hon nog det för att hon vill se just Edinburgh, och det är ju trots allt den större turiststaden av de två. Edinburgh anses väl ha mera charm rent generellt, och jag kan hålla med om att det är en "finare" stad som sådan, men jag tycker fortfarande att Glasgow är långt mycket mera charmig och personlig. Smaken är som baken! :)
 
Sv: Edinburgh-tips

Och TS: Jag glömde ju helt bort att nämna Edinburgh Zoo! Det hade nog varit helt fantastiskt för en liten, och det är faktiskt ett riktigt fint och välskött ställe som uppskattas av både stora och små. Dessutom ryktas det om att panda-honan är gravid och kommer att få en unge inom den närmsta månaden, så lyckas ni timea in det blir det ju såklart ännu bättre! :)
 
Sv: Edinburgh-tips

Jag tackar er alla för tipsen! :bow: De är vidarebefordrade till mina föräldrar så vi ska nog kunna hitta sysselsättning för oss :D
 
Sv: Edinburgh-tips

Vi åker 30 oktober och kommer tillbaka 3 november. Jag och dotter flyger från Kastrup och mina föräldrar från Skavsta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 328
Äldre Jag och familjen ska på en tredagarsresa till London i slutet av maj och jag kollar nu runt efter saker att hitta på. Den mesta av tiden...
Svar
16
· Visningar
742
Senast: machafuko
·
Småbarn Sambon ska på ett möte i huvudstaden i slutet av denna vecka. Jag och sonen vill komma iväg lite så vi hänger på. Vi kommer till sthlm...
Svar
17
· Visningar
4 452
Senast: svea
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 712
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp