Bukefalos 28 år!

Efter mycket tjat.

R

rattalskare

Så har mina föräldrar gått med på att skaffa råttor. Men det förstås om ett par år.:( Men det är mest för att det är alldeles för mycket med skolan och familjen just nu.

Men har ju förstås ett problem som jag lärt mig vid det här laget:crazy:
Första paret råttor jag hade (2 honor) Bodde i en plastbur med mycket Att klättra i och en massa hyllor. I den buren bor det nu en guldhamster. Som jag har byggt en "soffa" som står över bara för att katterna inte ska lyckas förstöra locket och få upp hamstern.

Andra paret råttor jag hade (en kastrat och en hona) Bodde i en gallerbur. Med en gallerhylla och massor av leksaker etc. Men den rev ju förstås katten ner 2 gånger. Omtumlade men livrädda för katt blev dessa små raringar:(

Så nu tänker jag inte göra om misstaget igen. Vill antingen bygga något sådant här:
monika.jpg


Eller klä in en marsvins/kaninbur met finmaskigt när så inte missarna får in tassen. Men hur ska det gå till? Vill ha hjälp av er nu vilken modell tror ni skyddar råttorna bäst?

Marsvinsbur eller som den på bilden:confused:
 
Sv: Efter mycket tjat.

Ser inte bilden...

Jag skulle iaf inte köra på marsvinsbur, det ger inte tillräckligt med höjd. Kan du kanske bygga av nån garderob eller ett skåp eller liknande och bara ha tunt nät i dörren?
 
Sv: Efter mycket tjat.

Hej!
VArför inte ha råttorna i ett rum där katterna inte kommer in? ha dom i rummet du sover och så får inte katterna komma in där? då kan du ju flytta in hamstern dit också.
Om annat, går det inte att ställa buren så pass högt att katterna inte kommer åt den?
/agnes
 
Sv: Efter mycket tjat.

ngenga skrev:
Om annat, går det inte att ställa buren så pass högt att katterna inte kommer åt den?
/agnes

Min erfarenhet är att VILL katterna komma åt buren så KOMMER de komma åt buren oavsett höjd etc. :crazy:

Och för övrigt tror jag inte råttorna blir mindre rädda om katterna ger sig på buren bara för att man har nät runt den. Min katt lyckades välta min hamsterbur (duna-bur) en gång och det gjorde hon helt och hållet utan att få in någon tass någonstans.
 
Sv: Efter mycket tjat.

aiquen skrev:
Och för övrigt tror jag inte råttorna blir mindre rädda om katterna ger sig på buren bara för att man har nät runt den. Min katt lyckades välta min hamsterbur (duna-bur) en gång och det gjorde hon helt och hållet utan att få in någon tass någonstans.

Givetvis skulle katterna vänjas med råttorna och råttorna vänjas med katterna. Och det där med vältningen av en duna- bur stod verkligen den buren på golvet?



ngenga skrev:
Hej!
VArför inte ha råttorna i ett rum där katterna inte kommer in? ha dom i rummet du sover och så får inte katterna komma in där? då kan du ju flytta in hamstern dit också.
Om annat, går det inte att ställa buren så pass högt att katterna inte kommer åt den?
/agnes

Dessvärre så bor den ena katten (kattunge på 4 månader) där inne nattetid. Dessutom så blir det dålig lukt inne i det rummet när dörren är stängd dygnet runt. Och som aiquen skriver så går det inte att ställa buren så pass högt att katterna inte kommer åt den om de verkligen vill.
 
Sv: Efter mycket tjat.

rattalskare skrev:
Givetvis skulle katterna vänjas med råttorna och råttorna vänjas med katterna. Och det där med vältningen av en duna- bur stod verkligen den buren på golvet?

Nej, buren stod å andra sidan inte på golvet men visst tusan var både hamstern och katten vana vid varandra. Jag kunde ha hamstern lös i kattens närhet under uppsyn, och katten visste att hon INTE fick röra den lilla mumsbiten. Men sen passade hon likförbannat på när jag inte var hemma och hade glömt dörren öppen till mitt rum. Och i det ögonblicket brydde sig hamstern garanterat inte om att det var ett välkänt ansikte som gav sig på hennes bur. ;)

rattalskare skrev:
Dessvärre så bor den ena katten (kattunge på 4 månader) där inne nattetid. Dessutom så blir det dålig lukt inne i det rummet när dörren är stängd dygnet runt.

Men du skrev att du inte kommer skaffa råttorna förrän om ett par år, bor katten fortfarande kvar i ditt rum då? Och dörren behöver ju inte alltid vara stängd när du är hemma och kan ha uppsyn över djuren.
 
Sv: Efter mycket tjat.

Nix, funkar inte... Kan du länka till själva sidan den ligger på istället för direkt till bilden så lär det nog funka :)

Du skulle inte kunna bygga bur av en garderob och göra som två dörrar då kanske? Så kan du ha en nätdörr innerst och en heltäckt trädörr eller så ytterst så du kan stänga på nätterna när katten är där.
 
Sv: Efter mycket tjat.

Okej.

Det vet jag inte det beror på om katterna lever för mycket bus om nätterna. Då kommer den ena hållas instängd hos mig. Och du har rätt i att jag kan ha dem under uppsikt när jag är hemma.
 
Sv: Efter mycket tjat.

gul_zebra skrev:
Du skulle inte kunna bygga bur av en garderob och göra som två dörrar då kanske? Så kan du ha en nätdörr innerst och en heltäckt trädörr eller så ytterst så du kan stänga på nätterna när katten är där.


Jo men blir inte en hög garderob för hög?:crazy:
 
Sv: Efter mycket tjat.

Inga burar är för höga när det gäller råttor ;) Dom brukar älska att klättra, å då på höjden, så det ska nog inte va några problem.
 
Sv: Efter mycket tjat.

För hög blir den om du bygger upp till rymden och de klättrar dit och kvävs :D Men hur stor är risken att några råttor får en så stor bur liksom :angel:
Mycket höjd och mindre yta är bättre än mer yta och mindre höjd. Sen att det bästa är både höjd och yta var ju en annan sak :D
 
Sv: Efter mycket tjat.

Ja men jag menar en garderob som är 1,5- 2 meter hög, Om en råtta då ramlar ner så slår den sig väl vääldigt illa eller?:crazy: :o
 
Sv: Efter mycket tjat.

Det är inte speciellt troligt att dom ramlar ner, det skulle vara om dom har dåligt balanssinne eller liknande. Du kan ju bygga hyllplan lite växelvis inne i buren, så om den trots allt ramlar ner, så hamnar den på nån av avsatserna. :)
 
Sv: Efter mycket tjat.

Kan inte annat än hålla med Mulles_matte :) Och tja, råttorna är ju klättrande djur och gillar att klättra så varför inte liksom. Ju högre desto bättre :banana:
 
Sv: Efter mycket tjat.

Ett litet tillägg i denna tråden oxå :D

Om du bygger en sån bur, så se till att det finns mkt klättermöjligheter. (inte lätt att klättra på insidan av en garderobsvägg ;) ) Går åt en hel del material, men råttorna uppskattar det garanterat.
När jag hade en sån bur, för flera år sedan, så satte jag in ett halvt träd. :o Kommer inte ihåg va det var för sort, men det va helt ofarligt för råttorna iaf. Men dom älskade det. Annars brukar grenar och sånt funka utmärkt.

//J som gick över till fågelvoljärer.. som är mkt lättare att inreda, plus att råttorna kan klättra på gallret oxå :D
 
Sv: Efter mycket tjat.

Eller så gör man det enkelt för sig. En liten men bra inredd bur som alltid står öppen! Bara att klättra ut och in och upptäcka världen som man vill:)
 
Sv: Efter mycket tjat.

pippi27 skrev:
Eller så gör man det enkelt för sig. En liten men bra inredd bur som alltid står öppen! Bara att klättra ut och in och upptäcka världen som man vill:)


Och upptäcka farorna med katter :angel: ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp