Bukefalos 28 år!

Efterätter i bara 2 portioner?

S

sarabaran

Någon som har tips på små efterätter till 2 pers?

Oftast när man gör efterätter/bakar blir det ju en hel kaka ex kladdkaka, morotskaka m.m men om man bara vill ha 2 portioner, vad kan man göra då?
 
Sv: Efterätter i bara 2 portioner?

Crème Brûlée t ex.

Mousse (choklad, citron, jordgubb etc)

Portionsuppdelad fruktsallad.
 
Sv: Efterätter i bara 2 portioner?

Cupcakes
Creme Brulee i olika smaker (Choklad :d)
Alla olika former av små Tarts! :love:
 
Sv: Efterätter i bara 2 portioner?

Man kan ju göra dessa efterrätter i små formar:D. Jag brukar göra kladdkaka i portionsformar, men då kan de inte stå inne i ugnen lika länge eller på lika hög värme:d
 
Sv: Efterätter i bara 2 portioner?

Äppelpaj i portionsformar! Eller ja, allt går väl att göra i portionsformar men just smulpaj känns extra lätt :)
 
Sv: Efterätter i bara 2 portioner?

Någon som har tips på små efterätter till 2 pers?

Oftast när man gör efterätter/bakar blir det ju en hel kaka ex kladdkaka, morotskaka m.m men om man bara vill ha 2 portioner, vad kan man göra då?

Det går att göra i princip vad man vill i två portionen. Den svåra saken kan vara ägg-delen i smet om det det inte går jämt ut med två. Men då gör man tre portioner och häller ut den tredje. Sen är det väl bara att ha lämpliga kärl att hälla upp och/eller servera i. Men det går vara kreativ om man inte har något som är köpt för ändamålet. Ljuslyktor, dricksglas, vinglas, muffinsformar, små skålar, djupa tallrikar är alternativ som jag ätit efterrätter i - jag äter efterrätt rätt ofta... :o
 
Sv: Efterätter i bara 2 portioner?

Gino - några jordgubbar skurna i bitar, en kiwi och lite banan. Riv vit choklad över, strö ev över lite kokosflingor och in i ugnen på 275 grader några minuter. Servera med vaniljglass. Prova även med andra bär o frukter. Enkelt och gott!

En annan snabb favorit hos oss är smulat Digestivekex i ett glas, lite hallonkesella eller turkisk yoghurt med jordgubbssmak över. Brukar avsluta med några tinade mosade hallon överst.
 
Sv: Efterätter i bara 2 portioner?

Gino på svenska bär! Mamma gjorde en med hallon från trädgården (+ en nektarin) idag och det var jättegott! En annan fräsch efterrätt är turkisk yoghurt blandad med lemoncurd (proportioner efter tycke och smak). Ringla det på jordgubbar eller ha i lite granatäppelkärnor, eller ät som det är :)
 
Sv: Efterätter i bara 2 portioner?

Gammaldags vaniljglass, bär och ringla över lite sirap. Jag är galet tokig i den varianten med halon och blåbär.
 
Sv: Efterätter i bara 2 portioner?

Vit chokladmousse med limemarinerade jordgubbar!

Vispa grädde och smält vit choklad. Vispa sedan ner den vita smälta chokladen i grädden och häll upp i två fina cocktailglas(el vinglas med stor öppning).

Skiva jordgubbar, riv limeskal, pressa limesaft. Blanda limesaft med honung och limeskal. Lägg i jordgubbarna. Låt både jordgubbar och portionsglasen med mousse stå kallt medan du lagar middagen. Innan servering, lägg på jordgubbar och lite marinad ovanpå moussen, ät direkt.

Jag har aldrig smakat en godare dessert! Och man gör så många portioner man behöver. 3dl grädde brukar räcka till 4pers. Men det kan räcka till bara två oxå, för man vill lätt äta två portioner av det!!!
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 661
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 012
Senast: Wille
·
Mat Jag har massor av lakris gräddkolor liggandes. Kommer inte hinna äta upp allt själv och tror att det är dags att göra något av dom. 😅...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Avalbane
·
Mat Min tur att ta med fika tills nästa personalmöte, men vad ska jag baka? Vi är i runda slängar 20 personer, så jag tänker baka i...
2
Svar
29
· Visningar
1 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp