Problematisk

Trådstartare
Hur tänker ni kring eftergift över hinder? Hur mycket ger ni? Tänker ni på att ta fram handen eller låter ni den följa hästens rörelser "bara"?
Jag vill minnas att när jag började med hoppning för ett antal år sedan var det mer "slänga fram" handen. Man lät handen gå fram längs mankammen säkert halvvägs fram på halsen.
Nu är ofta handen mycket mer stilla, knappt att den ser ut att följa med fram alls. Lite gör den väl det såklart, men inte alls som "förr".

HAR det förändrats? Eller har jag bara börjat lägga märke till andra saker nu, än förr?
Kan tillägga att jag rider på lokal nivå, men tycker mig ha märkt detsamma även på regionalt och högre. Har ridit ponny tills i somras, om det är nån skillnad (men jag har tittat på både ponny och häst länge och tycker förändringen nog finns hos båda)
 
Hur tänker ni kring eftergift över hinder? Hur mycket ger ni? Tänker ni på att ta fram handen eller låter ni den följa hästens rörelser "bara"?
Jag vill minnas att när jag började med hoppning för ett antal år sedan var det mer "slänga fram" handen. Man lät handen gå fram längs mankammen säkert halvvägs fram på halsen.
Nu är ofta handen mycket mer stilla, knappt att den ser ut att följa med fram alls. Lite gör den väl det såklart, men inte alls som "förr".

HAR det förändrats? Eller har jag bara börjat lägga märke till andra saker nu, än förr?
Kan tillägga att jag rider på lokal nivå, men tycker mig ha märkt detsamma även på regionalt och högre. Har ridit ponny tills i somras, om det är nån skillnad (men jag har tittat på både ponny och häst länge och tycker förändringen nog finns hos båda)
Det beror ju på hur bra balans och följsamhet man har. Klarar man följa med, så kan du ju ha sträckt tygel hela tiden, fast hästen har full frihet. Kasta fram handen har ju nackdelen att det ofta leder till att du kastar fram överkroppen också, och då riskerar du att sätta hästen ur balans, och kanske få ett frambensfel.

Något annat än att hästen ska ha full frihet att sträcka fram halsen i språnget har jag svårt att tänka mig, då hindrar man ju hästen att hoppa korrekt genom kroppen.

Att folk inte kastar fram handen kan ju bero på att de rider bättre, med mer balans och följsamhet. Då fixar man att gå med med handen och ändå ge hästen full frihet.
 
Sen beror det på hästen också.

På Tant kunde jag 'följa med', hon rörde halsen så mkt hon behövde och handen kunde följa med mjukt.

Fröken är hemskt känslig och ganska ny på det här med hoppning och på henne får man 'slänga fram handen' då hon annars inte sträcker halsen frammåt/nedåt och hoppar med bringan först. Dvs, hon behöver veta att hon har spelrum att sträcka på sig för att våga göra det.
 
Idealet för mig är att hålla en konstant kontakt med hästens mun, för att inte tappa kontrollen över hindret utan redan i nedslaget vara tillbaka på banan med full kontakt.

Verkligheten? Not so much.
 
En del hästar kan ta detta med att "slänga fram handen" som att man överger dem. De behöver känna ett stöd av ryttarens hand genom hela språnget. Så det är väldigt individuellt. Dock säger jag som @Mabuse det är lätt att hamna i obalans och beroende på hur känslig häst du har så antingen blir det ett droppat ben eller så kanske hästen inte ens vill hoppa. Ju yngre och ju känsligare desto noggrannare och i bättre balans behöver man vara. En del gamla rävar bryr sig inte mycket om man hamnar lite i obalans, de reder ut det ändå.
 
Jag har kontakt i tygeln hela tiden. Mjuk och följsam men kontakt.
Kommer jag helt fel eller får ett jättesprång så släpper jag efter mer så att hästen blir fri att lösa uppgiften utan att matte stör.
Släpper jag kontakten i tygeln (och skänkel) före språnget så känner min häst sig övergiven och stannar
 
Jag låter hästen ta eftergiften och försöker samtidigt att inte låta tygeln glida ur handen så att den blir längre och längre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 973
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
769
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 295
Senast: Takire
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp