Bukefalos 28 år!

egen häst

Melie Strandberg

Trådstartare
Hej, har en fråga jag har en häst som jag är fodervärd åt. Men han börjar bli gammal så sen framåt över skulle jag vilja köpa egen häst, vad tycker ni om det? Jag fyller 13 och har ridit sen jag var 4. Jag vet vad det innebär eftersom jag är fodervärd. Men kan någon säga mig vad det är för skillnad??
 
Hej, har en fråga jag har en häst som jag är fodervärd åt. Men han börjar bli gammal så sen framåt över skulle jag vilja köpa egen häst, vad tycker ni om det? Jag fyller 13 och har ridit sen jag var 4. Jag vet vad det innebär eftersom jag är fodervärd. Men kan någon säga mig vad det är för skillnad??
Nja skillnaden blir ju mestadels i ansvaret för hästen (som då kommer hamna på dina föräldrar).
Ingen möjlighet att lämna tillbaka om ngt går snett, alla veterinära beslut är upp till er osv.

Jag har haft sommarhäst, foderhäst och egen häst.
Sommarponnyn var ju då bara till låns och jag hade inget att säga till om öht. Köpte dock den senare.
Första foderhästen var på livstids foder, fick inget med till den och ägaren hälsade aldrig på. Dvs vi skötte allt men det var alltid den lilla tryggheten om att man alltid kunde lämna tillbaka. (Hästen skrevs sen över på oss helt).

Foderhäst nr 2 hade jag ett år, mycket lite inblandning från ägaren och väldigt likt nr1, hade fullt ansvar med lilla tryggheten att kunna lämna tillbaka, som jag den gjorde/bytte till nuvarande med samma upplägg.

Den egna storhästen gick från att vara random häst i jobbstallet till en häst som jag motions red, till att helt plötsligt vara min egna med fullt ansvar för allt och allt som kommer med en egen häst som visar sig vara halvt galen och på det blir halt nästan direkt..
Var helt annat än att vara ägare till en trygg liten ponny som gick med på allt utan invändningar.
(Foderhästarna kom senare)

Ponnyn hade jag ju inget ansvar för egentligen, så då kom storhästen som en stor hög med kaos av beslut och ansvar :p.

Foderhästarna har i jämförelse varit väldigt tryggt i och med att man inte är helt låst ekonomiskt i sin häst, passar vi inte så kan jag alltid lämna tillbaka, utan att behöva stå ett halvår med en häst som ingen vill köpa :/(eller kämpa med i flera år för att man är för envis för att sälja).

Sen så står man inte helt ensam i alla beslut och kan ta hjälp av ägaren när div frågor om hästen dyker upp.

Så i nuläget föredrar jag foderhäst före en egen, hade jag dock haft möjlighet att köpa nuvarande så skulle jag gjort det direkt.
 
Okej tack för svar innan, men hur mycket kostar försäkring och veterinär, för när ska man vetrinärbesikta hästen och låta en veterinär kolla på hästen och hur mycket kostar det??
 
Hej, har en fråga jag har en häst som jag är fodervärd åt. Men han börjar bli gammal så sen framåt över skulle jag vilja köpa egen häst, vad tycker ni om det? Jag fyller 13 och har ridit sen jag var 4. Jag vet vad det innebär eftersom jag är fodervärd. Men kan någon säga mig vad det är för skillnad??


Jag tänker på din ålder. Du är 13 år och innom några år är det dags för gymnasie utbildning. Det kan vara svårt att gå gymnasie på annan ort om man vill det om man har häst. Man kan sälja hästen men det är kanske inte det man tänkt sig. Men antar att det är en D-ponny eller c-ponny du har tänkt? Ska du ha kvar den sen eller gå över till stor häst? Eller köpa stor häst direkt?

Men att äga hästen själv är stort ansvar och man kan inte lämna till baks hästen som med en foderhäst. Man har inte nån direkt att fråga som man kan göra med foderhästens ägare.
Sen är det din målsman som har yttersta ansvaret för dig och hästen. O vad tycket din målsman?
Det är tämligen dyrt att äga häst. Även om den är frisk så raslar det i väg pengar. Finns budget till ev veterinärvåd om hästen blir sjuk?
 
Hej, har en fråga jag har en häst som jag är fodervärd åt. Men han börjar bli gammal så sen framåt över skulle jag vilja köpa egen häst, vad tycker ni om det? Jag fyller 13 och har ridit sen jag var 4. Jag vet vad det innebär eftersom jag är fodervärd. Men kan någon säga mig vad det är för skillnad??

Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar om vad de tycker.
 
Okej tack för svar innan, men hur mycket kostar försäkring och veterinär, för när ska man vetrinärbesikta hästen och låta en veterinär kolla på hästen och hur mycket kostar det??

Det är ju omöjligt att svara på. Det finns 100-tals orsaker som kan vara själ till att man måste låta en veterinär kolla på hästen. Men en sak är säkert, det brukar springa iväg i mycket pengar! Jag hade en sjuk häst i helgen, veterinären var ute en timme i lördags och en timme i söndags. Det sprang iväg i nästan 10 000:-.
Du är så ung och tjänar ju antagligen inga egna pengar så det ansvaret hamnar ju på dina föräldrar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 736
Senast: Ise
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 266
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp