Egna barn, andras barn o lånad häst...Mammor svara!

Sv: Egna barn, andras barn o lånad häst...Mammor svara!

Kan inte de andra barnens föräldrar själva fråga ägaren? Varför ska du behöva styra upp deras ev varande i stallet? Jag tycker att även om du kan tänka dig att ta med alla till stallet så kan ju gott deras föräldrar göra upp själva med hästägaren om det är okej att fler rider hästen.

Jag har själv en totalt hästokunnig väninna som dessutom är rädd för hästar. Hon har en dotter på 11 som gärna vill bli medryttare/skötare på någon häst men jag har förklarat för mamman att det nog blir svårt för det går inte att släppa så små barn själva i ett stall och har man då ohästiga föräldrar så funkar det inte om man hittar någon fin lösning som t ex ni hade gjort där med äg dotter. Då får man bli skötare på ridskolan där andra har ansvar och vänta med medrytteriet till man är äldre. Jag var 14 när jag hade min första medryttarponny.

Jag skulle inte ta på mig ansvaret att varje vecka behöva ha med mig andras barn att ansvara för, men nån gång ibland skulle gå bra.
 
Sv: Egna barn, andras barn o lånad häst...Mammor svara!

Tack för alla kloka råd o engagemanget!!! Mkt läsvärt. Nu känns det inte alls lika knepigt mer.Kommer att fortsätta låna hästen regelbundet, men fråga om de 2 kompisarna kan rida ngn gång / månad oxå.Tyvärr vet jag att inte dom andra föräldrarna vill hänga där, o ja livet ÄR orättvist. Klart mina barn har fördelar av att ha mig som är häst- intresserad, medan ngt annat barn kanske får resa utomlands mkt.Ha det bra!
 
Sv: Egna barn, andras barn o lånad häst...Mammor svara!

Jag har barn, och har haft egna hästar sen ja var barn själv. Och innan det var jag medryttare och ridskola och hela faderullan. Och delade häst med mina vänner...

Min dotter är 9 år nu, så jag kan förstå situationen.

Jag tycker inte du är löjlig alls, däremot vet jag själv hur svårt det är när man är en shysst snäll person och hatar att känna sig taskig. (även när man inte är det!)

Jag tycker absolut att du ska njuta av att du och din dotter kan ha kul tillsammans när du/ ni har fått tillfälle att hon kan rida hästen K.

Jag skulle förklara för dom andra barnens föräldrar läget på ett trevligt sätt och framförallt förklara för dom att deras barn är såklart välkomna, OM dom som föräldrar tar det ansvaret att vara där vid dom tillfällena.
Det är inte orättvist eller taskigt det minsta, oavsett hur dom sedan upplever det, eftersom (som du kan påpeka om det behövs lite trelvigt) att det ÄR deras ansvar som föräldrar, inte ditt. Du har ju eget barn och ditt ansvar är att göra vad som är bäst för det barnet, vilket inte är att skippa en rolig hobby som hästen K bara för att sätta andras barn eller bekvämligheter före ditt barn. (för om du låter bli pga. att andra föräldrar inte vill/kan engagera sig i sina barns hobbys och det går ut över din dotter så...är det ju inte rättvist mot henne.)

Världen är inte rättvis, det är heller inte ditt ansvar att ta hand om andras barn på den nivån som detta skulle innebära. Det skulle ju sannolikt gå ut över dig själv och din familj för det skulle bli alldeles för tids och ork krävande.

Känn dig inte skyldig för att du låter ansvaret för andra barn vila där det är, hos deras föräldrar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 693
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 018
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 154
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp