Bukefalos 28 år!

Ekonomitänkande

PopcornPlayer

Trådstartare
Loggade in på FB och möttes av detta,

XXX XXX XXX jobbigt med dessa sjukdomar särskilt när man inte har penagr till mediciner man får utskrivna!!!
nu har lillan infektion i öronen å behöver pencilin men vad gör man när man ej har pengar förän om en vecka?

Det är rätt sällan jag reagerar på hur folk är som föräldrar, men det här gjorde mig upprörd.

Visst kan alla ha ont om pengar, men har man så dåligt med pengar att man inte kan köpa antibiotika för högst ett par hundralappar en vecka innan barnbidrag, då har man inte dåligt med pengar, då har man dålig planering.

Visst, innan jag hade barn kunde jag vara black under perioder, men det drabbade ju ingen annan än mig. Visserligen händer det att jag shoppar upp alla pengar för snabbt fortfarande, men jag har en buffert att luta mig emot istället.

Hur har ni det själva? Tänker ni annorlunda ekonomiskt efter att ni skaffat barn, mot innan?

(Jag känner inte personen ifråga egentligen, utan vi umgicks i samma kretsar för flera år sedan.)
 
Sv: Ekonomitänkande

Det ända jag gör nu som jag inte gjorde förr är nog att jag skriver matlista, så matkontot är ju bättre, och jag vet vad det kostar = vet hur mkt jag kan handla i onödiga prylar.

Jag åt kåvepenin här för några veckor sen, tror det kostade typ 75 kr eller nått.
 
Sv: Ekonomitänkande

Ja, har man inte ens 75.- så är man riktigt barskrapad.
Jag räknar mig själv som pank nu. Då har jag några hundralappar på kortet, samt sparkontot fullt.
 
Sv: Ekonomitänkande

Nej jag tänker inte annorlunda nu men så har jag alltid varit ekonomisk och haft kontroll. Jag har aldrig haft tomt på kontot innan löning pga att man sprättat iväg pengarna utan att ha koll på hur mycket man har kvar respektive gjort av med.

Att man är så pank att man inte kan hämta nödvändig och lindrande medicin åt sitt/sina barn är riktigt illa..
 
Sv: Ekonomitänkande

Jag tänker väll inte annorlunda direkt men jag är lite mer sparsam och noggram med att se till att man har pengar hela månaden! Utifall det skulle hända något!

Hon som skev så på fb hoppas verkligen hon lånar pengar av någon så hennes barn kan få medicin! Visst att man kanske struntar i att hämta ut till sig själv men aldrig att jag skulle låta mitt barn ha ont längre än nödvändigt för att man är fattig.
 
Sv: Ekonomitänkande

Nej, jag tänker likadant. Fast jag har alltid haft lite sparat, jag skulle få total ångest av att verkligen inte ha några pengar. När jag var student var det några tusenlappar, nu är det lite mer, men jag har alltid haft tryggheten att om det är total kris och katastrof så finns det lite pengar till att tillgå.

Att inte ha pengar ens till nödvändig sjukvård skulle jag tycka var hemskt för egen del, och otänkbart för mitt barns räkning.
 
Sv: Ekonomitänkande

Det där är tyvärr inte helt ovanligt. Vet flera familjer som har så taskig planering. De ser sig som förmögna när barnbidrag/lön kommer och shoppar en massa. Sen är de helt panka en vecka efter.
Innan jag fick barn kunde det hända att jag hade 0 kr på kontot veckan innan nya pengar kom.
Nu ser jag till att ha mat hemma och minst 500 kr per vecka att ha till oväntade utgifter. Har jag endast 1000 kr när det är 2 veckor kvar till nya pengar så ser jag mig som pank och köper inget om det inte är absolut nödvändigt.
Några tusen finns på sparkontot också. Men där ska de helst stanna.
 
Sv: Ekonomitänkande

Om det var viktigt skulle jag kunna fixa fram många tusen på ett par timmar. Jag skulle aldrig vara utan pengar till mat eller medicin. Jag skulle även kunna ersätta nödvändiga saker i huset, kylskåp, tvättmaskin, en billig bil eller reparationer på värmesystemet. I min hjärna hamnar det i kategorin allmänt ansvar. Rent generellt skulle jag säga att vår ekonomi är knaper för tillfället, jag har inte råd att köpa onödiga saker eller åka på semester för tillfället, men det är sånt vi har prioriterat bort för att kunna vara hemma med barnen.

Grymt dåligt att som förälder inte ha en buffert på ens ett par hundra.
 
Sv: Ekonomitänkande

Vi tänker inte annorlunda nu jämfört med innan vi fick barn. Visst kan det hända att lönen tar slut, men då har redan X antal tusenlappar gått in på sparkontot. Dock är sparandet betydligt mindre nu när jag är hemma. Det finns iallafall alltid pengar om något viktigt behövs köpas.
 
Sv: Ekonomitänkande

Jag har alltid haft någon sorts ekonomisk ångest.
Så jag har alltid handlat i slutet av månaden när jag sett att det blir över till nästa omgång pengar.
Och buffert har jag alltid sett till att ha.
Numera så spinner jag mycket pengar så jag måste ha en stor buffert annars så kan det bli dumt.
Jag måste t.ex. kunna köpa en bil till om den jag kör stannar.
 
Sv: Ekonomitänkande

Jag hoppas verkligen att någon av vännerna hn har på facebook följer med henne till apoteket och köper medicinen- FÖR BARNETS SKULL!
Sen hade jag ng hoppats att hn förstod piken och inser att det är bra att ha en krona över...

Sen e de ju lätt för många av ss att säga att det är bara att ha ett sparkonto- MEN om du nu står som ensamstående och får socialbidrag får du ju inte lv att ha ngt sparkonto. Det är nog lättare än man tror att "nalla av madrassen"...

MEN i mitt fall är det ABSOLUT otänkbart- jag hade tom sålt mig själv om jag inte haft pengar till mitt barn!!! (vilket är helt otänkbart eg)
 
Sv: Ekonomitänkande

Jag hoppas att föräldrarna fick låna pengar till barnens medicin, det är i alla fall något jag själv skulle tänka mig att bidra med om någon i bekantskapskretsen satt illa till.

Vi har en bra buffert, kan också låna upp på huset om det skulle krisa riktigt ordentligt. Vi tänker nog inte så himla annorlunda ekonomiskt sedan barnen kom, skillnaden är väl att tidigare var bufferten avsedd för huset och jag kunde tillåta mig mer lyxprylar till pållen. Nu måste bufferten även räcka till att försörja någon av oss ett tag om inskolningen skulle strula och barnet inte skulle vara "förskolemoget" trots att dagarna tagit slut.

Sedan går det mer pengar nu när barnen blivit äldre och det ska inhandlas mer sportprylar och sådant.
 
Sv: Ekonomitänkande

Jag hoppas verkligen att någon av vännerna hn har på facebook följer med henne till apoteket och köper medicinen- FÖR BARNETS SKULL!
Sen hade jag ng hoppats att hn förstod piken och inser att det är bra att ha en krona över...

Sen finns det ju sådana personer som inte skäms för att skriva ut sådana här saker på fb och kyligt räknar med att vänner ska "ställa upp". Ett statusrad på FB om att man inte har råd med en burk antibiotika till ett sjukt barn med kommentaren "vad gör man" = fiskande.

:mad:

Hade det varit jag hade aldrig skrivit ut det där utan gått till en vän/släkting och frågat rakt ut. Men jag har också gott om släktingar som kör med "fiska"-metoden.
"Jag är i XXXX, [en ort nära mig] fick skjuts ut och nu har jag inte pengar för att ta mig [30mil] hem, haha...![?]"
Att hjälpa en sån person spär bara på beteendet ytterligare. Men att låta det gå ut över barn - fy.
 
Sv: Ekonomitänkande

Jag har varit ensamstående och levt på existensminimum, det var inte alltid så lätt. Men jag såg ändå till att alltid ha pengar kvar hela månaden.
Vissa månader gick det inte ihop sig alls, men då fick man kolla om det gick att skjuta fram någon räkning, eller sälja nåt, ibland låna pengar.
 
Sv: Ekonomitänkande

Men jag skrev väl inte att det alltid var lätt??? Jag skrev ju tm att jag var redo att gå på gatan för att lösa situationen för mitt barn....

Sen håller jag med Skogstrollet med- det kan ju vara så att hon ALLTID har såna här undanflykter o sen har råd att gå ut till helgen. Men det vet ju inte jag. Huvudsaken är att det stackars barnet får medicin om det behövs. Det skrivs ju inte ut i onödan direkt.
Sen vet jag inte. Tycker man att hon håller på för mkt så kanske det är dags att anmäla henne till Soc.

Jag tänker på barnets bästa...
 
Sv: Ekonomitänkande

Märkligt man inte kan köpa pencillin trots man ej har pengar då alla apotek erbjuder avbetalning ? MEN, vissa säger ju nej om man har skuld hos kronofogden..men ändå. Våran åt kåvepening för några veckor sedan, 138:- för en flaska. Inga miljoner pengar presis :confused:

Vi har ingen direkt buffert sådär, men å andra sidan slösar vi inte speciellt mycket, lite slarvar vi, men vi har inte så mycket utgifter och bra inkomst...så det räcker gott och väl över barnbidragsdagen med råge.

Men jag känner igen det där sättet att vara totalblack och bara vänta på barnbidraget..för då löser sig allt. Hyrde in mig i ett stall en gång där allt hängde på när barnbidraget kom. Stallägarens häst hade alltid dåligt med spån när halva månaden gått....alltså, det var ju bara bajsunderlag tillslut, så jag sa åt dom en gång: Då sa dom, jamen om någon vecka komer ju barnbidraget och då kan vi ju köpa spån igen och göra fint hos XXXXXX :confused:
 
Sv: Ekonomitänkande

nämen gud! då undrar jag med hur dessa föräldrar tänker... verkligen dålig planering...


jag kan nog ärligt säga att jag blivit betydligt hårdare ekonomiskt sen jag fick barn, inte för att jag på någotvis var slarvig innan, men en del impulsköp som var totalt onödiga blev det ju men alltid pengar kvar till varje löning.. men nu är det inte enbart mig själv ansvaret ligger för utan fyra..
 
Sv: Ekonomitänkande

Det var bland det värsta jag hört... Visst, jag kan också tänka att när barnbidraget/lönen (jag får lön den 15:e så den kommer ju innan bb) så kan jag göra det och det, men då handlar det mest om saker som att köpa en onödig pryl eller liknande.

Det här med att fiska efter saker på FB kan jag förstå att folk gör ifall de sitter fast någonstans eller dyl, men skulle jag sitta så illa till att jag behövde fiska efter en hundring skulle jag ringa runt till folk, istället för att skämmas ögonen ur mig på FB.

Rent allmänt, så personen på min FB har tre barn och man. Det är ingen partypingla, hon är inte särskilt ung heller.
 
Sv: Ekonomitänkande

då är det ännu mindre okej...

jag har själv ett skräckexempel på en fd i umgängeskretsen, en tjej som krävde förskott på underhållet(nyseparerade) för att sätta in p-stav:o hon hade festat upp bb och andra inkomster.... då skäms man inte..:confused:
 
Sv: Ekonomitänkande

Fast jag tycker inte att man kan uttala sig utan att veta ALL fakta kring varför personen inte har pengar! Det kan ju vara en engångsföretelse.
(t.ex om hennes oförsäkrade hund blev sjuk och hon fick betala dyra veterinärkostnade)

Sen tror jag inte att det bara handlar om att tänka annorlunda ekonomiskt efter att man fått barn. Ibland kan man inte påverka sin ekonomi. Innan jag blev gravid tjänade jag mellan 15.000-22.000 kr efter skatt, under föräldraledigheten fick jag ut 8.000:- Och nu efter föräldraledigheten får ju ut ungefär samma och är då ensamstående! Det är inte lätt att få ihop ska jag säga dig. Så innan ni "dömmer" ska ni tänka på att alla kan inte påverka sin situation, och är pengarna då redan slut och barnet blir sjukt så förstår jag verkligen att det känns hopplöst!

(Vill förtydliga att jag aldrig har det tomt på kontot, samt har sparade pengar, vill bara förklara att jag har viss förståelse för att alla inte får det att gå ihop!)
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 004
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 651
Senast: cirkus
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 525
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 862
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp