Bukefalos 28 år!

"Elak" häst

N

Notorius

Min häst har blivit jättelak mot en av sina hagkompisar (går ihop med 3 ston) och han hetsar de andra två stona att jaga det tredje stoet. Hästarna höll på och sprang som galningar i flera timmar och var verkligen elaka mot varann :eek:
Så nu har vi flyttat min häst till en hage där han får gå själv och så tänkte vi att han kommer nog sakna sina kompisar om han får gå själv i 1 vecka, men nej då, han är likadan mot dem.
Nån som har en teori om varför han blivit sån här?
 
Sv: "Elak" häst

Har råkat ut för ungefär samma sak, min ponny har alltid varit den som bestämt i hagen, utan att han varit elak mot dom andra...i höstas fick jag hem en ny ponny och dom gick jättebra ihop I BÖRJAN, nu hatar dom varann :confused: en dag när vi tog in dom hoppade båda två in på tre ben...nu får dom gå i varsin hage iofs bredvid varann men ändå. Varför började dom helt plötsligt hata varann?det går verkligen inte längre, dom går knappt att rida ilag, ska bara flyga på varann hela tiden :(
 
Sv: "Elak" häst

undefined
Ahh visst är det urjobbigt att släppa ihop hästar.
Har de blivit så här plötsligt i flocken ? eller har någon kommit till och rangen ska disskuteras. Man bör ju låta ston och valacker gå för sig brukar bli lugnare.
Man kan låta nykomlilingen gå med flockledaren någon vecka och sen släppa på de andra.
Hoppas det går bra :crazy:
 
Sv: "Elak" häst

Min häst bestämde förut över damerna, ingen ny häst är det, utan de har känt varandra ett tag nu. Min har alltid bestämt.
Nu bara hatar han den ena och hetsar ju de andra, fattar inte varför :crazy:
Och min kompises ponny tycker han inte heller om.
 
Sv: "Elak" häst

Det är förstås svårt att bedöma en häst man aldrig träffat, men jag skulle tro att han av nån anledning förlorat i rang och försöker vinna tillbaka sin ställning genom att "sätta de andra på plats".
Sen vet jag ju inte hur din relation till hästen ser ut, men i andra fall av "plötslig personlighetsförändring" vet jag att det har hjälpt att jobba på relationen ägare/häst. Men som sagt så vet inte jag om det gäller i ditt fall, det kan ju ligga helt andra saker bakom. Om du upplever det som ett stort problem är nog mitt bästa råd att kontakta en "hästterapeut" eller dyl.

//Aranel
 
Sv: "Elak" häst

Nej, stort problem tycker jag inte det är. Han går ensam nu i hagen bredvid de andra hästarna och verkar snarare trivas bättre där.
Det gör ändå inte så mkt, då vi snart flyttar och han aldrig kommer träffa dessa hästar han går med nu igen.
 
Sv: "Elak" häst

Se inlägget nedan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Elak" häst

Jag förstår din oro, men jag tycker inte man behöver göra så mycket om inte det är så att dem går i närkamp.För då kan det givetvis bli farligt, men håller dem sig på avstånd och hotar varandra så tycker jag inte man skall göra någonting. För hästar är hästar, dem beter sig så hela tiden för att ordna i rangordningen. Detta är ett naturligt sätt och beteende för hästarna.
Jag har hela tiden haft ett väldigt dominant sto som verkligen har bossat i hagen, och när en dominant häst närmar sig en annan häst så flyttar dem sig bara, dem börjar inte bråka, dem som börjar bråka med varandra är dem som kämpar för att komma upp i rang. Nu har hon gått ner två snäpp i rang för hon är högdräktig och hon går hellre undan än riskerar något.Nä hästarna lär sig var dem har varandra, som sagt så länge dem inte går i närkamp.Låt hästar vara hästar, vi låter våra egna känslor blandas in i vad vi tror är hästarnas känslor.
Lycka till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Elak" häst

Jag vet bara att ett tag så gick min valack med bara ston. En dag kom ett nytt sto och han lät henne inte vara med. Jagade bort henne. Stoägaren var livrädd men eftersom jag känner min häst så sa jag bara lugn lugn imorgon är det lugnt i hagen igen. Och mycket riktigt.

Sen när det kom en valack till var det jätte jobbigt ett tag. Min häst tyckte att det var hans flock men den andra var högre i rang. De höll på som värsta hingstarna ett tag men tillslut gav sig min häst. Den andra valacken nöjde sig inte med det utan jagade honom och spöade upp honom så fort han kunde. Tillslut fick min häst gå 10 meter bort från flocken och då var han nöjd. Efter ytterligare en tid fick han vara med i flocken igen. Den andra valacken ville vara säker på att han inte var ett hot.

Sen var inte den andra valacken riktigt van vid att gå i flock och överreagerade väldigt men men.. de blev vänner till slut.
 
Sv: "Elak" häst

fast nu när jag har läst ditt inlägg så tycker jag att du har rätt. Fast jag måste erkänna att det var lite läskigt ibland när den andra valacken jagade min häst och sen skar det lite i hjärtat när han inte fick vara med de andra. Först stod han vid grinden och väntade på att jag skulle komma men sen kunde han börja närma sig de andra sakta men säkert och tillslut stod de och åt ur samma hö hög så det funkade.

Annars är min pålle den snällaste i hela världen och väldigt låg i rang så jag brukar inte ha sånna här problem.
 
Sv: "Elak" häst

Min lilla monster gjorde också detta efter att ha fungerat toppen med sina kompisar i hagen, nu är han hingst och de fanns ston som brunstade i stallet så jag antar att de har med de att göra + att han var ganska ny på stället och ville väl hävda sig.
Tyvärr lyckades han skada båda kompisarna och då bestämde vi att han fick gå själv.
 
Sv: "Elak" häst

men min häst mobbar verkligen ett sto, höll på att gå riktigt illa för några veckor sen.
hon har redan en skada i benet, och han jagar henne in i sken.
 
Sv: "Elak" häst

Det finns konstellationer av hästar som tyvärr inte fungerar ihop, i alla fall inte på ett begränsat utrymme, och då är det inte mycket man kan göra. En häst saknar förmåga att tänka i banorna "Nu måste jag vara snäll mot de andra hästarna, annars får jag stå själv i en annan hage".
 
Sv: "Elak" häst

Men det har funkat jättebra förut, det är det som är så konstigt. Sen om han får för sig att han ska gå över till de andra så slänger han upp frambenet och river ner stängslet och hoppar över understa tråden.
 
Sv: "Elak" häst

Är det något som förändrats, vad du kan komma på? Har ni t.ex. andra nya hästar i närheten? Någon av dem som är/har varit skadad?
 
Sv: "Elak" häst

För ett tag sen kom ju en ny häst, ett sto. Men det gick bra även efter att hon kommit, i ca 2-3 v, sen blev min häst elak. Men jag litar inte på henne (och har bra anledning till att inte göra det) som sköter morronen. Jag vet inte vad hon gör med min häst, för när hon började sköta morrnarna så blev hästen elak.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp