Bukefalos 28 år!

elda betet

Hallau

Trådstartare
Har en fråga , undrar varför många eldar sina marker?
Eldar man för att det växer ska bättre eller för att man vill ha bort ogräs. Har hört lika olika bud.
 
Sv: elda betet

Oftast eldar man för att få bort förnan, dvs gammalt gräs från förra året. Det nya gräset växer inte fortare för att det gammla är borta, det ser bara så ut eftersom man ser det tidigare när det inte finns något ivägen.
 
Sv: elda betet

Vi eldade en av beteshagarna förra året, och den blev jättefin etfer det. Alla rator och gammalt gräs försvann och gav plats åt det nya att växa. Vi eldade liksom för att ge hagen en nystart, den hade varit mindre bra skött ett tag och behövde "fräschad upp". Dock märks ju ingen skillnad i näringsvärdet, hösilaget hade exakt samma värden som föregående år.
 
Sv: elda betet

Vi eldade för att ha bort det gamla och en massa sly som började ta över då vallen inte var brukad på många år. Sedan så växer det bättre då askan funkar som gödning.
 
Sv: elda betet

Det har jag också funderat över... Nog borde dom dö eftersom just högarna brukar ligga och pyra en bra stund.
 
Sv: elda betet

Jag undrar om man lyckas ta kål på fästingarna också? Sen har jag läst någonstans att eldningen hjälper till att hålla efter ogräs.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 815
Senast: Blyger
·
Hemmet Det har kommit så många nya råd kring att elda i kamin i vinter, förmodligen för att många som eldar gör det i eldstäder som inte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 074
Senast: Mia_R
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 599
Senast: CaisaCax
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 711
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp