Bukefalos 28 år!

Elflyg snart här?

Thaliaste

Trådstartare
Enligt infrastrukturministern Andreas Carlsson är elflygen här om bara några år (uttalande idag angående att Bromma därför inte ska läggas ner). Jag tyckte det lät väldigt optimistiskt men jag kanske är ouppdaterad om tekniken, är det någon här som är mer insatt?

Och varifrån ska elen komma så snart? Om vissa är kritiska mot att övergången till en elbilsflotta gått så snabbt, samtidigt som kärnkraft minskat och andra elproduktionskällor inte byggts i tillräckligt takt, hur ska en elflygsflotta försörjas inom några år?
 
United Airline och nagra fler sager att de planerar att BORJA sin electriska flyg flotta 2026 men att ha en flotta for mindre stader och kortare flighter "up and running" 2030. Tanken ar att fa passagerare som flyger istallet for kor bil. Jag har bara hort talas om flygplan med en rackvidd av ~800 miles vilket ar lite mindre an 1300 kilometer. Jag gissar att flyg som gar langre strackor kommer att bli hybrid tills man fatt till el-teknologin sa det fungerar.
 
United Airline och nagra fler sager att de planerar att BORJA sin electriska flyg flotta 2026 men att ha en flotta for mindre stader och kortare flighter "up and running" 2030. Tanken ar att fa passagerare som flyger istallet for kor bil. Jag har bara hort talas om flygplan med en rackvidd av ~800 miles vilket ar lite mindre an 1300 kilometer. Jag gissar att flyg som gar langre strackor kommer att bli hybrid tills man fatt till el-teknologin sa det fungerar.

Det var något sådant jag tänkte mig, i slutet på 20-talet om allt går som planerat. Men det kräver ju att det finns tillgång på batterier och el för att det ska gå i lås, och takten på den utvecklingen har ju visat sig ha lite mer utmaningar än man hoppades på för några år sedan.
 
Enligt infrastrukturministern Andreas Carlsson är elflygen här om bara några år (uttalande idag angående att Bromma därför inte ska läggas ner). Jag tyckte det lät väldigt optimistiskt men jag kanske är ouppdaterad om tekniken, är det någon här som är mer insatt?

Och varifrån ska elen komma så snart? Om vissa är kritiska mot att övergången till en elbilsflotta gått så snabbt, samtidigt som kärnkraft minskat och andra elproduktionskällor inte byggts i tillräckligt takt, hur ska en elflygsflotta försörjas inom några år?
Jag tror(!) att det precis som @hastflicka säger kommer att handla om korta distanser, regional- och matarflyg, under väldigt lång tid framöver. Längre sträckor och interkontinentalt tror jag ligger minst tjugo år bort. Även om konstruktioner kan göras lättare så är det ändå stora mängder energi som krävs. Men det sker konkret utveckling hela tiden, även här i Sverige där t ex Heart Aerospace i Göteborg flaggar för att ha ett 19-sitsigt plan i luften i mitten av nästa år följt av en 30-sitsig modell. Även Heart siktar åtminstone initialt på sträckor där man idag kör bil och korta hopp mellan öar eller över fjordar och liknande.
 
Distansen räcker gott för inrikesflyg inom åtminstone södra delen av landet, t ex sträckan Stockholm-Malmö/Göteborg där de nya järnvägsbanorna lades ner innan jul med hänvisning till att elflygen snart är här.

Jag är själv skeptisk, men vi får se om han har rätt.
 
Jag tror(!) att det precis som @hastflicka säger kommer att handla om korta distanser, regional- och matarflyg, under väldigt lång tid framöver. Längre sträckor och interkontinentalt tror jag ligger minst tjugo år bort. Även om konstruktioner kan göras lättare så är det ändå stora mängder energi som krävs. Men det sker konkret utveckling hela tiden, även här i Sverige där t ex Heart Aerospace i Göteborg flaggar för att ha ett 19-sitsigt plan i luften i mitten av nästa år följt av en 30-sitsig modell. Även Heart siktar åtminstone initialt på sträckor där man idag kör bil och korta hopp mellan öar eller över fjordar och liknande.

Jag ser en stor potential inom relativt kort tid för både små elflyg och för drönare för korta avstånd och/eller otillgängliga områden, precis som du också är inne på. Men reguljär trafikflyg från t ex Bromma, där man väl framförallt flyger inrikes och till Europeiska städer, eller att det ska ersätta tågtrafiken - nja...det ligger nog betydligt längre fram i tiden och personligen tycker jag inte ens att det är önskvärt. Jag tycker det är mycket bekvämare att åka tåg till Göteborg och Örebro, än att flyga, och skulle välja det alla dagar i veckan även om flyget skulle bli mer miljövänligt.
 
Sen handlar det inte enbart om batterier.

Flera andra företag jobbar med olika material, vingform, vingfästen, motorer (det håller på att dyka upp nya varianter av typ dubbla propellrar som ser mkt intressanta ut). Den mesta av den här forskningen drivs av konventionella företag som främst jobbar med fossila bränslen, MEN, ju mer energisnåla vi kan få planen desto närmare kommer vi el-flyg.

Men tror, som många andra, att det kommer ta ett bra tag innan man tar el-flyget ner till kontinenten.
 
Ett flygplansbatteri som skulle räcka t.ex. över Atlanten skulle bli gigantiskt och väldigt tungt, så det blir nog de kortare sträckorna som kan trafikeras med batteridrivna flygplan.

Trist också, eftersom allt fraktflyg från t.ex. Kina är långdistans OCH så intensivt pga vår konsumtion av billiga saker/kläder som ska anlända snabbt snabbt. (Inte för att fartygstrafiken är direkt bra heller...)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp