ELT-gjord, värt pengarna?

@Sockerbit Jag har en väninna vars häst är 23 år och utvecklade tvånget vid 19 års ålder. Hon har haft hästen sen den var 5 så det är inget bakomliggnade tvångsbeteende.
Denna häst är IR-häst och mkt känslig för gräs. Hon upplever att den blir värre under sommarhalvåret vilket inte är så konstigt då de är mer svällda i kroppen då det finns gräs om än hästen aldrig går i en riktig beteshage utan bara får stå på avbetad yta.

Hästen tolererar inte ELT-gjorden utan passar bäst med smala gjordar. Smaken är som baken.
 
ang lätt tvång: min har bara problem på senhösten / tidig vinter. Då reagar hon för sadel, täcken mm genom att sura och kosparka samt bocka om jag gör fel : rätt är att hålla ryggen varm, elt-gjord, fårskinnsschabrak, sadla och spänna varsamt och när jag sitter upp sätter jag mig inte ner i sadel direkt utan tar den andra stigbygeln utan att sätta mig ner och låter henne skritta fram medan jag står i lätt sits några miuter innan jag mkt försiktigt gradvis sjunker ner i sadeln.
 
Sist på bollen men har ELT och är supernöjd. Förra hästen hade väl inget direkt tvång utan var allmän surtant och då spände jag jag lite i taget och var noga med att stretcha frambenen. Nya hästen har inget att jämföra med men hon är glad och nöjd.
 
Sist på bollen men har ELT och är supernöjd. Förra hästen hade väl inget direkt tvång utan var allmän surtant och då spände jag jag lite i taget och var noga med att stretcha frambenen. Nya hästen har inget att jämföra med men hon är glad och nöjd.
Min har inte kommit än, avis!

Har till och med hunnit testa den. Hästen är inte igång så jag förvänta mig en hel del bockningar och sådär, som det brukar bli när hon inte haft sadeln på sig på ett tag. Men ingenting! Dock är jag orolig att den kanske blev för kort...
 
Nu har jag hunnit testa gjorden lite grann och är positivt överraskad, hästen verkar tycka den är kanon. Inga bockningar hittills pga gjord/sadeltvång, om det nu är gjorden eller annat som spelar in återstår att se efter lite längre tids användning. Ett litet "problem" är dock att jag tyckte det var lite svårt att veta hur hårt/löst man vågar spänna den, den är som sagt rätt elastisk. Trodde först att gjorden var på tok för kort men inser nu efter lite användning att den kommer bli rätt bra ändå. Hittills väl investerade pengar och en glad ponny :)
 
Väcker en gammal tråd för att se om det fortfarande är denna gjord som anses vara en av de bättre? Jag tyckte mycket om min och et gjorde min förra häst också. Jag letar nu aktivt efter ny häst av kallblodstyp och har siktet inställt på en ny gjord men vill bara höra om den fortfarande är lika poppis?
 
Väcker en gammal tråd för att se om det fortfarande är denna gjord som anses vara en av de bättre? Jag tyckte mycket om min och et gjorde min förra häst också. Jag letar nu aktivt efter ny häst av kallblodstyp och har siktet inställt på en ny gjord men vill bara höra om den fortfarande är lika poppis?
Jag har min kvar och älskar den. Eller rättare sagt, nu har jag två. En till hoppsadeln och en till dressyrsadeln.
 
Väcker en gammal tråd för att se om det fortfarande är denna gjord som anses vara en av de bättre? Jag tyckte mycket om min och et gjorde min förra häst också. Jag letar nu aktivt efter ny häst av kallblodstyp och har siktet inställt på en ny gjord men vill bara höra om den fortfarande är lika poppis?
Jag har min kvar och är fortfarande nöjd, för tillfället utlånad till en stallkompis vars nya häst haft lite tvångtendenser tidigare -dock spänningsfri med ELT-gjorden.
 
Väcker en gammal tråd för att se om det fortfarande är denna gjord som anses vara en av de bättre? Jag tyckte mycket om min och et gjorde min förra häst också. Jag letar nu aktivt efter ny häst av kallblodstyp och har siktet inställt på en ny gjord men vill bara höra om den fortfarande är lika poppis?
Min tvånghäst hatar ELTgjorden, hade stora förhoppningar men han hugger efter den.. antar att den luggas i pälsen eller något, visar iofs inga tvångtendenser men det går inte att rida då han stannar och hugger efter gjorden hela tiden. Testat vid olika tillfällen med samma resultat :meh: Men, han tycker att cair är helt okej i stället, det är ju bra att han säger vad han tycker i alla fall!
 
Tycker inte alls om dem, man får dra för kung och fosterland om den ska hålla sadeln på plats, alldeles för elastisk.
 
Min ena häst gillar sin Elt, den andra blir superstressad av den. Jag ogillar att den är svår att hålla ren, vill ju inte alltid maskintvätta den iom att det är läder på den, men textilen blir ju smutsig och ofräsch. Dock har det hållit bra, haft den i sex år och den är superfin fortfarande.
 
Väcker en gammal tråd för att se om det fortfarande är denna gjord som anses vara en av de bättre? Jag tyckte mycket om min och et gjorde min förra häst också. Jag letar nu aktivt efter ny häst av kallblodstyp och har siktet inställt på en ny gjord men vill bara höra om den fortfarande är lika poppis?
Jag har fortfarande inte tränat någon häst som inte tyckt om gjorden.
Min gjord jag hade då tråden skapades var den första modellen. Den hade inget "säkerhetsbälte" i om resåren gick sönder. Min gjord såg fräsch och fin ut. Men när jag red min egen häst gjorde han ett litet skutt och gjorden brast. Så jag åkte av första gången på över 10 år rätt ner i leran. 🙄
Typisk att ramla av på sin egen hyfsat trevliga häst när man jobbar med problemlösning/inridning etc. :laugh:

Men när jag då skulle köpa ny gjord så hade de gjort om gjorden så att om resåren brister så finns ett band likt ett säkerhetsbälte som gör att inte allt går av på mitten, som för mig.
Oavsett var det självklart att jag köpte ny ELT-gjord iom att jag fortfarande tycker den är suverän!
 
Jag har haft min ELT-gjord en bra bit över tio år och den är lika bra fortfarande. Alla hästar jag provat den på har gillat den.
 
Jag har fortfarande inte tränat någon häst som inte tyckt om gjorden.
Min gjord jag hade då tråden skapades var den första modellen. Den hade inget "säkerhetsbälte" i om resåren gick sönder. Min gjord såg fräsch och fin ut. Men när jag red min egen häst gjorde han ett litet skutt och gjorden brast. Så jag åkte av första gången på över 10 år rätt ner i leran. 🙄
Typisk att ramla av på sin egen hyfsat trevliga häst när man jobbar med problemlösning/inridning etc. :laugh:

Men när jag då skulle köpa ny gjord så hade de gjort om gjorden så att om resåren brister så finns ett band likt ett säkerhetsbälte som gör att inte allt går av på mitten, som för mig.
Oavsett var det självklart att jag köpte ny ELT-gjord iom att jag fortfarande tycker den är suverän!
Ja jag älskade min och rekommenderar den till alla. Så det är definitivt ett köp som kommer göras, får bara se om hästen går igenom besiktningen först 🤫
 
Min ena häst gillar sin Elt, den andra blir superstressad av den. Jag ogillar att den är svår att hålla ren, vill ju inte alltid maskintvätta den iom att det är läder på den, men textilen blir ju smutsig och ofräsch. Dock har det hållit bra, haft den i sex år och den är superfin fortfarande.
Tillägg: jag kommer inte köpa en igen, vill hellre ha en helt i läder eller helt i textil, just för att kunna hålla gjorde fräsch på ett enklare sätt. (Men den nuvarande fjorden måste ju slitas ut först, vilket inte verkar ske…)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp