Bukefalos 28 år!

Embyotransfer

Mrs_D

Trådstartare
Någon som har använt ET på sistone? I Sverige eller utomlands? Vad blev den ungefärliga kostnaden och framförallt, lyckades det?

Har ett sto som jag funderar att använda ET på. Dels har jag köpt henne under förutsättning att uppfödaren har rätt till ET på henne, dels vill jag få fler föl efter henne (hon har ett eget i år som är väldigt fint, hitintills iaf ;) ). Dock ska det vara ekonomiskt försvarbart att påbörja hela processen...
 
Sv: Embyotransfer

Jag har själv inte använt det (inget eget sto) men min stallägare födde upp mängder av hästar fram tills för ett par år sedan och var involverad i tidig ET-forskning här i USA - så lite har jag kunnat lära mig av honom i alla fall.

Det funkar ungefär som med människor, alltså äggen tas obefruktade från stoet som först har hormonbehandlats. Precis som med människor brukar man få mer än ett ägg på en behandling, alltså kan du få flera föl utav en behandling.

I min landsända är det vanligaste surrogatstona lite grövre korsningshästar, ofta modell högre. Jag vet egentligen inte varför det är så men det finns nog någon tanke bakom, om än ologisk.

(Det finns för övrigt en väldigt känd young rider i Virginia vars fina sto skadades och nu är "mor" till tre ET-födda föl. Det var intressant att följa hennes blogg och se hur det gick till bakom kulisserna.)

Och kostnaden - det är dyrt.
 
Sv: Embyotransfer

Nej på häst plockar man normalt inte ut äggen obefruktade vid et, man spolar ut embryon och planterar in dessa i surrogatstoet, därav namnet embryotransfer.
Har inte satt mig in i det så mkt men tror man spolar ur stoet någongång mellan 10-15 dygns dräktighet om jag inte minns fel.
 
Sv: Embyotransfer

Tror du att det skiljer sig mellan Sverige och USA i så fall? För det fallet jag har följt här i USA sköljdes stoet bara en gång men det resulterade i tre föl med tre olika hingstar.

Nu blir jag väldigt nyfiken!
 
Sv: Embyotransfer

Man sköljer ut embryot dag 7. Innan dess ligger det i äggledaren, och där kommer man inte åt det.
 
Sv: Embyotransfer

Vi har en ET-åring i stallet. Hon sägs ha kostat drygt 100.000 att få fram, men då ägde ägaren till mamman inte stona själv utöver den biologiska mamman.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 779
Senast: Masse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 924
Senast: fejko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Är så sjukt trött på uppfödare som tror att de är de enda i hela världen som säljer bra hundar. Försöker köpa en vakthund av en speciell...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 634
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp