Bukefalos 28 år!

En fråga som jag behöver svar på!

R

Roxxxyy

Jag fick en häst som överläts på mig, jag var då tvungen att skriva på ett kontrakt som hans gamla ägare skrev, om att jag inte får sälja eller överlåta hästen till någon annan utan att jag då måste återlämna hästen, alla ägarpappaer o sånt är fixat så jag står som ägare.. Nu har jag hamnat i en ekonomisk kris och vill överlåta hästen till hans nuvarande fodervärd, men hästens gamla ägare svarar inte och ringer inte upp, jag har lämnat meddelanden! Och jag kan inte lämna tillbaka hästen till henne då hon hotade en vän som oxå lånat häst av henne att hon skulle låta avliva hästen. så nu är jag i ett dilemma! Vad ska jag göra? Vad gäller kontraktet hon skrev när hon vägrar svara??
 
Sv: En fråga som jag behöver svar på!

Står det ordagrant i kontraktet att du måste lämna tillbaka hästen eller måste du enbart informera om nya ägare?
Fortsätt ring, maila, åk dit?

Kan du låta hästen vara hos sin fodervärd utan att överlåta? Hur länge har du försökt få tag på "gamla" ägaren? Tänk på att det är sommartider, alla är inte tillgängliga 24/7 just nu....
 
Sv: En fråga som jag behöver svar på!

Nu har jag hamnat i en ekonomisk kris och vill överlåta hästen till hans nuvarande fodervärd, men hästens gamla ägare svarar inte och ringer inte upp, jag har lämnat meddelanden!

Men du har ju redan hästen hos en fodervärd, då kostar väl inte hästen dig någonting nu förutom möjligtvis försäkringen? Och om nu fodervärden vill ha hästen, varför inte bara fortsätta vara fodervärd och ta det på livstid? Själva ägandet kostar ju ingenting.
 
Sv: En fråga som jag behöver svar på!

Vad står det mer exakt i kontraktet? Du kan ju inte viga ditt liv åt att få kontakt med den gamla ägaren. Använd dom kontaktuppgifterna hon lämnade på kontraktet, skicka ett rekommenderat brev så du vet att det har kommit fram, skriv att om hon inte svara innan ett visst datum du bestämmer (typ inom två veckor) så tar du det som att hon har inte möjlighet att ta emot hästen och du säljer den vidare.

Egentligen kan du sälja hästen vidare utan att kontakta förra ägaren, konsekvenserna blir att du gör ett kontraktsbrott. Detta kan dock inte leda till ett straff enligt svensk lag, utan på sin höjd till skadestånd (vilket i mina ögon inte är särskilt troligt i detta fallet i.o.m. att ni inte skrivit in någon vite(?)).
 
Sv: En fråga som jag behöver svar på!

Jag hade inte kunnat skriva det bättre själv.

Det är nog precis så jag hade gjort om jag varit i din sits. Om hon inte svarar efter flertalet försök att kontakta henne, både genom telefon och rekommenderat brev så är det väl bara till att gilla läget och sälja hästen till fodervärden?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 244
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 189
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 635
Senast: cewe
·
Hästvård Hej! Jag tog emot en obesiktad häst. Den va även oskodd (inte verkad sen i somras) och inte vaccinerad sen 2017. Då hästägaren skrivit...
Svar
10
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp