En god gäst

pollex

Trådstartare
Kära Bukelena Ribbing,

Jag och en vän började diskutera gästers vett och etikett när det gäller att hjälpa till i värdens hem. Jag hövdade att en god gäst erbjuder sig att hjälpa till med saker (det är dock en svag sida hos mig själv :o) men inte drar igång sysslor på eget initiativ, propsar eller kommer med kommentarer.

Har jag rätt? Fel? Beror det på (i så fall vad)?

Mvh
Undrande
 
Kära Bukelena Ribbing,

Jag och en vän började diskutera gästers vett och etikett när det gäller att hjälpa till i värdens hem. Jag hövdade att en god gäst erbjuder sig att hjälpa till med saker (det är dock en svag sida hos mig själv :o) men inte drar igång sysslor på eget initiativ, propsar eller kommer med kommentarer.

Har jag rätt? Fel? Beror det på (i så fall vad)?

Mvh
Undrande
Helt rätt men... jag undviker att hamna i kvinnorna hjälper till medans männen sitter still fällan. Jag kan ibland sitta på händerna för att inte resa mig då jag verkligen verkligen inte vill bidra till att den hemska traditionen att värden sitter medans värdinnan stressar runt och försöker delegera lagom snälla och enkla uppgifter till de kvinnor som är fostrade att alltid hjälpa till.
 
Helt rätt men... jag undviker att hamna i kvinnorna hjälper till medans männen sitter still fällan. Jag kan ibland sitta på händerna för att inte resa mig då jag verkligen verkligen inte vill bidra till att den hemska traditionen att värden sitter medans värdinnan stressar runt och försöker delegera lagom snälla och enkla uppgifter till de kvinnor som är fostrade att alltid hjälpa till.
Knocka in en armbåge i närmsta manliga gäst och nicka åt värden/värdinnan i tydligt tecken om att de ska erbjuda sig att hjälpa till :devil:
 
Rätt.

Så extremt irriterande om någon börjar rumstrera omkring på eget initiativ.

Jag instämmer! Vad ”kan” man göra åt en sådan gäst (om vi fortfarande ska hålla oss till vett och etikett) - säga typ att ”jag tar det där sedan” eller ”sätt dig ner du”?

(Eller förväntas man som värd arbeta undan allt medan gästen är kvar? Dvs, inte bara t ex duka ut till köket utan också röja undan?)
 
Helt rätt men... jag undviker att hamna i kvinnorna hjälper till medans männen sitter still fällan. Jag kan ibland sitta på händerna för att inte resa mig då jag verkligen verkligen inte vill bidra till att den hemska traditionen att värden sitter medans värdinnan stressar runt och försöker delegera lagom snälla och enkla uppgifter till de kvinnor som är fostrade att alltid hjälpa till.

Min mamma fostrade mig väldigt väl till man i den aspekten! :p
 
Standard hos våra närmaste vänner är:
Värden börjar duka av.
Jag/min man börjar hjälpa till.
Värden säger ”det behövs inte, jag tar det”
Vi säger ”Men vi hjälps åt”
Och gemensamt langsr vi disk och fyller diskmaskinen.
I vårt fall känns det ofta som att värden säger av artighet att hjälp inte behövs men vi vill ju att värden ska umgås istället för att tillbringa ”onödig” tid i köket när vi istället kan hjälpas åt. :)

Jag och min man serverar mat och dryck till våra vänner men det är oftast vännerna som tar initiativ till att börja duka av. Kanske är vi ”dåliga” värdar? Eller ett avslappnat umgänge :bow:
 
Kära Bukelena Ribbing,

Jag och en vän började diskutera gästers vett och etikett när det gäller att hjälpa till i värdens hem. Jag hövdade att en god gäst erbjuder sig att hjälpa till med saker (det är dock en svag sida hos mig själv :o) men inte drar igång sysslor på eget initiativ, propsar eller kommer med kommentarer.

Har jag rätt? Fel? Beror det på (i så fall vad)?

Mvh
Undrande
Tycker nånstans att det viktigaste är att gästerna trivs och kan vara sig själva än om de erbjuder hjälp eller inte.
 
Tycker det mest beror pa hur val man kanner varden.
Ju battre jag kanner varden, desto mer hjalper jag till, och desto mer oombett - ar ju skillnad om man ar pa middag hemma hos typ pojkvannens kompis (eller nagon man kanner lite halvaktigt) eller om det ar en middag med de narmsta vannerna som man har over en gang i manaden.
 
Kära Bukelena Ribbing,

Jag och en vän började diskutera gästers vett och etikett när det gäller att hjälpa till i värdens hem. Jag hövdade att en god gäst erbjuder sig att hjälpa till med saker (det är dock en svag sida hos mig själv :o) men inte drar igång sysslor på eget initiativ, propsar eller kommer med kommentarer.

Har jag rätt? Fel? Beror det på (i så fall vad)?

Mvh
Undrande
De flesta som svarar utgår från middagsbjudning eller liknande.
Plocka ihop disken är väl OK. Men där går gränsen.

Men nån som kommer hit och börjar plocka ihop mina tidningar på köksbordet eller ställa skorna i farstun rätt.... Eller ställa in den rena disken i köksskåpen på morgonen. Nja.....

Mina grejor är mina grejor. Är det stökigt är det mitt stök. JAG river undan på köksbordet eller puttar undan stövlarna så det går att kliva in i den minimala farstun.

Tack och lov kan jag räkna gångerna på ena handens fingrar. (att jag skäms över stöket är en annan sak)
 
Hjälpa till med det som rör middagen, absolut.
Andra prylar i hemmet- icke.
Gäller även om jag känner värden oerhört väl.


Ju mer jag känner värdarna ju mer avslappnat och ’hemma’ blir det. Ju mindre ord behövs sas. Vare sej det är att hjälpa till eller låta bli.

Samma om vi har middag.
Jag och/eller sambon fixar gärna själva och då är vi tydliga med det. Men ber om hjälp när-om det behövs.

Jag personligen hjälper gärna till, men ofta behöver jag inte för jag ’jobbar ju inte idag’ :grin:
Så jag brukar fråga ’vad ska jag göra’ istället för ’vill ni ha hjälp’ 😎
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 905
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 128
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp