En hejdundrande massa frågor om avel...

H

HappyBitch

Dethär är lite bak & fram, men nu har det blivit som det har blivit... Jag har en betäckningsrätt i en hingst (vbl.travare) & ska nu leta på ett lämpligt sto att betäcka.
*Vad bör jag kika efter förutom tidigare avkommor/resultat?
*En liten procent inavel är normalt, men ungefär vad är bäst?

Har aldrig avlat själv tidigare :o :crazy: skulle också behöva veta lite....
*hur vet man när det är dax att åka för insemination/betäckning? märker man på stoet när det börjar bli dax för brunst? hur?
*betäckning maj-juli....?

Tack så jättemycket för alla svar - kommer säkerligen fler frågor under resans gång....
 
Det beror ju på vad det är för hingst.
För övrigt så rekommenderas boken "att bli med föl".
 
Stoets stam ska nu passa med hingsten, alltså dom bör inte vara släkt på för nära håll, givetvis kan du linje avla, ha den hästen som du vill linje avla på i tredje led eller längre bak i såfall tycker jag.
Stoet skall ha ett bra och korrekt exteriör, jag antar att du ska avla på ett varmblods sto så välj ett som har en bra trav. Jag föreslår då också att du väljer ett som själv har lite meriter för att få ett bra värde på fölet. Chansen är då också att kapaciteten blir större på fölungen. Har stoet själv inga meriter så bör avkommorna ha det. Stoets temprament är viktigt, stoets betende präglar fölet under uppväxten.

Ston brukar brunsta med 20-23 dagars intervall, fråga ägaren/säljaren till stoet du ska ha hur just hon ligger i tiden.
Jag vill gärna betäcka i juni så fölet kommer i maj då brukar mitt sto hinna brunsta två ggr innan hon skall betäckas, så på brunsten innan den som jag vill betäcka på brukar jag ringa seminstationen och förvarna om att jag kommer om 3 veckor. Bästa är att åka till stationen/hingsten 1-3 dgr innan brunsten är beräknad.

Ska du tävla trav med fölet är det väl en fördel om hästen är född tidigt på året vad jag har förstått så då bör du betäcka tidigt. Annars är juni-juli lagom då kommer bebisen i maj-juni och det börjar bli varmt och gräset har börjat växa.

Jag rekommenderar också boken "Att bli med föl"

Lycka till!
 
Tror ni om dethär?

Nu har jag ev. hittat ett sto som jag tycker verkar lite intressant.... Tror ni om dethär;
*Inavelskoefficent 3,420%
*Inavel i leden 5+5 & 4+5
*Fransk stam: 13,28%
*Amerikansk stam: 86,72%

:D :confused:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 270
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Marty
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 387
Senast: Cornelia
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp