Bukefalos 28 år!

En liten funderare...

M

mmm

Hej! Skriver inte ofta men kom och tänka på en sak idag.
Var inne på norges ryttarförenings hemsida och kollade runt lite.
Fick en känsla utav att dom hade mycket fler aktiva ryttare där än här i Sverige. Deras senior NM (SM för oss) gick på 120 km och deras junior NM på 80. Detta gör ju att fler människor som inte kanske vågar sig upp på 160 har chansen att vinna NM.

Hur tror ni det hade blivit om vi gjorde ngt liknande? Kanske inte just ha 120 km men 140? Och kanske 100 istället för 120 på ungdoms sidan?

Jag skulle själv tro att det skulle bli fler tävlande och också då kanske fler som senare vågar upp på högre distanser. Det skulle göra att det blev ännu mera tävling med fler startande.
Men det skulle också kanske göra att man rider väldigt fort och att hästarna gå sönder. Så man kunde ha ngt kvalssystem så att dom som rider vet hur dom ska göra...

Om några norskar kollar här, vad tycker ni? Skulle ni vilja ha erat NM på 160 istället?

En liten tanke ifrån mig =)
 
Sv: En liten funderare...

i Norge er det ikke så mange som konkurrerer, så hadde vi lagt vårt nm på 160 hadde det ikke blitt klasse. Fjorårets nm hadde 3 startende på 120 og junior hadde 5 eller 6 på 80 km. Kun en norsk hest fullførte 160 km i fjor, så det finnes ikke mange eliteryttere. Syns man fortsatt skal ha sm over 160 km i Sverige, for det skal ikke være sånn at alle kan starte et mesterskap.
 
Sv: En liten funderare...

SM för både seniorer och Young riders gick för bara några år sedan över 120 km här också.
 
Sv: En liten funderare...

När vi gick upp från 120 till 160 km som SM-distans tänkte vi tvärt emot hur du tänker.

Vi genomförde förändringen med två, tre års framförhållning och med ett mellansteg ett år på 140 km. Huvudtanken var att om vi vill få fler ekipage på 160 km nivå, så måste de ha någonting att sikta mot. Eftersom EM/VM går över 160 km så vill vi ha ett stort antal ekipage på denna nivå.

Jag vågar nog påstå att det har gett effekt. För det första så har vi nu ungefär lika många starter på SM som när det var över 120 km. Och för det andra och mest viktiga så har vi idag i storleksordningen 20 aktiva hästar som går 160 km. Det är en oerhörd skillnad jämfört med för en sex -sju år sedan.

Dessutom håller jag med Tonje D till 100% - ett svenskt mästerskap är ett svenskt mästerskap och där ska de bästa slåss om medaljerna.

YR-SM går över 120 km eftersom deras EM/VM går över 120 km. Samma sak här, vill vi ha många ryttare på denna nivå så kan vi inte sänka kraven. Vi måste stimulera ryttare att gå upp på denna nivå.

Lag-SM (som är lite mer omdebatterat) går över 100 km. Vi har gått upp från 80 km eftersom man för att starta 100 km måste ha genomfört två stycken 80 km. På det sättet krävs det lite mer av ryttarna som ska tävla på lag-SM. Och då återvänder jag till Tonjes kommentar "det ska inte vara så att alla kan starta på ett svenskt mästerskap"


Avslutningsvis så är Sverige det land i Norden som har den största bredden på elitnivå. Nu formligen massakerade norrmännen oss på det senaste Nordiskt Baltiska Mästerskapet som genomfördes i Norge (över 120 km), men i normalfallet så brukar faktiskt Sverige vara bäst (eller hur Tonje?). (Hoppas att jag inte peppade norrmännen för mycket inför årets NBM på Simlångsritten nu).

Från Sveriges sida så skulle vi - med ett antal års framförhållning - vilja öka distansen även på NBM till 160 km. Tyvärr får våra grannländer inte ihop lag i dagsläget och då blir det förstås inte så mycket till lagtävling. Men jag tror ju även här, att om man sätter upp ett mål om att NBM går över 160 km år X, då kommer det att finnas fler ryttare på den nivån år X.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: underensten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 210
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 085
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp