Bukefalos 28 år!

"En machokultur som styr"

Det är attityderna utanför ridskolorna som styr killarnas ointresse för hästsporten, menar Charlotte Wettberg, delägare i Varbergs ridskola.
– Machokulturen bestämmer vad som är tufft och coolt, säger hon.
Har ju snarare noterat att när det gäller kommunal verksamhet får allaktivitetshuset här mycket negativ kritik från kommunen och order om bot och bättring då de har bara 40% tjejer i sin verksamhet. Såg en artikel senare samma vecka att kommunen då vill satsa extra på stallen för att kompensera tjejerna. Men inte ett ord kritik om att stallen bara har runt 5-10% killar i sin verksamhet. Det känns mycket märkligt att det inte finns några krav från tjejdominerad verksamhet att bättra sig, bara för killdominerad.
 
Har ju snarare noterat att när det gäller kommunal verksamhet får allaktivitetshuset här mycket negativ kritik från kommunen och order om bot och bättring då de har bara 40% tjejer i sin verksamhet. Såg en artikel senare samma vecka att kommunen då vill satsa extra på stallen för att kompensera tjejerna. Men inte ett ord kritik om att stallen bara har runt 5-10% killar i sin verksamhet. Det känns mycket märkligt att det inte finns några krav från tjejdominerad verksamhet att bättra sig, bara för killdominerad.

Det beror ju på anledningen till att killarna inte söker sig till ridskolorna. Är anledningen att de inte är välkomna på ridskolan är det såklart ridskolans ansvar att ändra på det. Men är det p.g.a. att samhället i övrigt ser ner på killar som rider (tjejsport, lek inte maten osv) så ska ju inte ridskolorna straffas för det!
 
Det beror ju på anledningen till att killarna inte söker sig till ridskolorna. Är anledningen att de inte är välkomna på ridskolan är det såklart ridskolans ansvar att ändra på det. Men är det p.g.a. att samhället i övrigt ser ner på killar som rider (tjejsport, lek inte maten osv) så ska ju inte ridskolorna straffas för det!
Jag har nog inte fått uppfattningen om att den yngre generationen ser ned på killar som rider längre. Men definitivt att vuxna gör det.

Men jag vet inte varför "lek inte med maten" är ett skäl för killar att inte rida om "tjejer kan inte åka skateboard" inte ska vara det? Båda är ju oavsett tillmälen gentemot barn som vill göra en aktivitet.

Sedan, välkomna? Killar är ju absolut inte extra välkomna på ridskolan. Det sitter ju skyltar överallt där det bara står hon, tidningarna som man får i brevlådan om man rider på ridskola skriver hon och understryker att det är en sport för kvinnor om det inte är speciellt ett reportage om killar (gömmer dem snabbt innan barn får tag i dem). Jag reagerar nog allt ganska ofta på hur man skriver reportage om killar i ridsporten. Fint om man läser som vuxen men om personen som läser är 12 och pojke är nog definitivt intrycket att det är konstigt och lite fel. Sedan har jag nog allt reagerat på en ridlärare eller tvås beteende när det gäller mycket små gossar.

Nej en enda skylt från förbundet eller liknande är faktiskt helt jämlik, en om säkerhet, där har de varannan bild på gossebarn och varannan på flickebarn som visar varandra hur man gör med hästen. Den är fin :)

Nej jag tror att jag nog vill konstatera att ridsporten mer accepterar med en armbåge än välkomnar pojkar som ett naturligt inslag.

Till och med artikeln ovan bryr sig egentligen bara om tjejerna i sporten.

– Det var en bra inkörsport. Vi tog emot skolor varje onsdag. Killarna märkte att det krävs pondus för att ta hand om hästarna som är stora djur och då fick tjejerna växa i sitt ledarskap.

De tog emot skolor och då fick flickor som red växa i sitt ledarskap. För pojkarna förstod att de var typ bra ändå. Ingenting om att de verkat välkomna några fler pojkar in i ridningen.
 
Senast ändrad:
Jag har nog inte fått uppfattningen om att den yngre generationen ser ned på killar som rider längre. Men definitivt att vuxna gör det.

Men jag vet inte varför "lek inte med maten" är ett skäl för killar att inte rida om "tjejer kan inte åka skateboard" inte ska vara det? Båda är ju oavsett tillmälen gentemot barn som vill göra en aktivitet.

Sedan, välkomna? Killar är ju absolut inte extra välkomna på ridskolan. Det sitter ju skyltar överallt där det bara står hon, tidningarna som man får i brevlådan om man rider på ridskola skriver hon och understryker att det är en sport för kvinnor om det inte är speciellt ett reportage om killar (gömmer dem snabbt innan barn får tag i dem). Jag reagerar nog allt ganska ofta på hur man skriver reportage om killar i ridsporten. Fint om man läser som vuxen men om personen som läser är 12 och pojke är nog definitivt intrycket att det är konstigt och lite fel.

Extra välkomna? Varför skulle killar vara extra välkomna? Lika välkomna som tjejer duger alldeles utmärkt tycker jag. Jag tror definitivt att det kommer även från barnens jämnåriga. Att killar ska hålla på med "tuffa och riktiga" sporter som fotboll och inte "klappa och gulla med hästar". Carl Hedin är väl ca 30 år och har berättat hur han bemöttes som ridande kille av andra killar som inte red. Han brukade t.ex. hoppa av bussen på en busshållplats innan stallet för att de andra jämnåriga på bussen inte skulle veta att han skulle till stallet. Så mycket tror jag inte det ändrats sen han var liten och tonåring tyvärr.
 
Extra välkomna? Varför skulle killar vara extra välkomna? Lika välkomna som tjejer duger alldeles utmärkt tycker jag. Jag tror definitivt att det kommer även från barnens jämnåriga. Att killar ska hålla på med "tuffa och riktiga" sporter som fotboll och inte "klappa och gulla med hästar". Carl Hedin är väl ca 30 år och har berättat hur han bemöttes som ridande kille av andra killar som inte red. Han brukade t.ex. hoppa av bussen på en busshållplats innan stallet för att de andra jämnåriga på bussen inte skulle veta att han skulle till stallet. Så mycket tror jag inte det ändrats sen han var liten och tonåring tyvärr.
Ja Carl Hedin är 30...

Han blev säkert inte extra glad över att hans kön uteslöts ur tilltalet i ridsportens tidningar och om han red på ridskola stallets tilltal på skyltar.

Lär ju inte ha blivit ett dugg bättre om hans vänner följde med lillasyster som skulle rida och läste överallt att ridning är för tjejer i ridskolans stall och tidningar också.

Varför är vårt fokus så mycket på att ridsport är att klappa och gulla med hästar då?

Ja flickor ska ju göras extra välkomna på skateboardanläggningen här i stan, varför ska inte pojkar göras extra välkomna någonstans?

Ska det vara helt ok att i alla skyltar, tidningar, tilltal osv alltid anta att personen som läser är en ridande flicka? Är det jämställdhet? Vore det inte mer välkomnande om hälften av tilltalet var mot en manlig läsare?
 
Ja Carl Hedin är 30...

Varför är vårt fokus så mycket på att ridsport är att klappa och gulla med hästar då?

Ja flickor ska ju göras extra välkomna på skateboardanläggningen här i stan, varför ska inte pojkar göras extra välkomna någonstans?

Ska det vara helt ok att i alla skyltar, tidningar, tilltal osv alltid anta att personen som läser är en ridande flicka? Är det jämställdhet? Vore det inte mer välkomnande om hälften av tilltalet var mot en manlig läsare?

Jag ser inte mycket sånt från min lokala ridskola. Ingen reklamkampanjer riktade speciellt till flickor eller liknande. Överhuvudtaget inte mycket reklamkampanjer utan de lägger ut på sin hemsida och FB-sida om det är nåt event som t.ex. att man komma och prova på ridning. Ingenstans står det nåt om hon (eller han). Bara att alla är välkomna att prova på ridning.

Är vårt fokus att det är mycket klappa och gulla med hästar? Och är det fel att man klappar och gullar med hästar? Pojkar är säkert precis lika bra på det som flickor är och det finns väl inget som säger att pojkar skulle vara mindre intresserade av det än flickor.

Edit: snabb koll på deras FB-sida ger att de skriver inte tjejer/flickor/hon utan barn, ungdomar, elever, du, dig, din och liknande. Inte ett enda hon, tjej, flicka eller liknande. Så jag har inte upplevt från den ridskola jag har erfarenhet av att det riktats till flickor.
 
Senast ändrad:
Jag ser inte mycket sånt från min lokala ridskola. Ingen reklamkampanjer riktade speciellt till flickor eller liknande. Överhuvudtaget inte mycket reklamkampanjer utan de lägger ut på sin hemsida och FB-sida om det är nåt event som t.ex. att man komma och prova på ridning. Ingenstans står det nåt om hon (eller han). Bara att alla är välkomna att prova på ridning.

Är vårt fokus att det är mycket klappa och gulla med hästar? Och är det fel att man klappar och gullar med hästar? Pojkar är säkert precis lika bra på det som flickor är och det finns väl inget som säger att pojkar skulle vara mindre intresserade av det än flickor.
Nej exakt, inga reklamkampanjer finns för ridskolan riktade mot ena eller andra könet, däremot finns en del reklamkampanjer riktade mot flickor för allaktivitetshuset.

Men du måste väl ha märkt att tilltalet i ridskolornas tidningar och informationsmaterial är riktat mot en hon implicit?

Nej pojkar är jättebra på att ta hand om och klappa djur. Det var du som skrev någonting om att gulla med hästar som något som man kan använda som skällsord mot pojkar, som hellre ville hålla på med tuffa sporter, men jag kan ju hålla med dig om att ridsporten faktiskt ibland verkar ha en tendens att beskriva sig själva på det viset och jag förstår inte varför.

Alltså det är ju inte som att pojkarna riktigt har fotbollen som sin egna arena längre och en hel del arbete har lagts ned på att det inte ska vara det. Varför kan vi inte lägga ned lite arbete i andra riktningen också? Alla måste väl dela med sig?
 
Nej exakt, inga reklamkampanjer finns för ridskolan riktade mot ena eller andra könet, däremot finns en del reklamkampanjer riktade mot flickor för allaktivitetshuset.

Men du måste väl ha märkt att tilltalet i ridskolornas tidningar och informationsmaterial är riktat mot en hon implicit?

Nej pojkar är jättebra på att ta hand om och klappa djur. Det var du som skrev någonting om att gulla med hästar som något som man kan använda som skällsord mot pojkar, som hellre ville hålla på med tuffa sporter, men jag kan ju hålla med dig om att ridsporten faktiskt ibland verkar ha en tendens att beskriva sig själva på det viset och jag förstår inte varför.

Alltså det är ju inte som att pojkarna riktigt har fotbollen som sin egna arena längre och en hel del arbete har lagts ned på att det inte ska vara det. Varför kan vi inte lägga ned lite arbete i andra riktningen också? Alla måste väl dela med sig?

Jag har aldrig ridit på en ridskola med sån bra ekonomi att de kunnat ge ut en egen tidning. Dåligt om en så "rik" ridskola bara riktar sig till tjejer. Min lokala riktar sig till alla men har ingen egen tidning. FB-sida och hemsida delger information och där är det könsneutralt vad jag kan se. Där kallas de ridande på eleven och liknande. Inte hon eller han.

Och jo, fotbollen är mycket pojkarnas arena fortfarande. Den största och bästa klubben här i stan tar överhuvudtaget inte ens emot flickor i klubben. Där är allt deras informationsmaterial riktat till pojkar då de inte är intresserade av att dra till sig flickspelare.
 
Jag har aldrig ridit på en ridskola med sån bra ekonomi att de kunnat ge ut en egen tidning. Dåligt om en så "rik" ridskola bara riktar sig till tjejer. Min lokala riktar sig till alla men har ingen egen tidning. FB-sida och hemsida delger information och där är det könsneutralt vad jag kan se. Där kallas de ridande på eleven och liknande. Inte hon eller han.
Alla som rider på ridskola får ju en tidning från ridsportsförbundet.

Ja informationssidan på klubben är ganska neutral. Men ni har alltså inga informationsskyltar inuti stallet, om säkerhet, tävlingar, kurser, uteritter och allt möjligt, varav en hel del kommer från centralt håll?

Jag säger inte att de gör de med flit, men om du faktiskt går i en ridgrupp med några herrar och tar ett barn till ridningen så märker jag att det skär sig. Jag hade inte märkt det innan.

Men herrarna i din ridgrupp och pojken du tar till ridlektionen på din ridskola kanske självklart inte möter samma typ av smygande envist enkönade tilltal.
 
Senast ändrad:
Jag har inte ridit på ridskola på några år. Minns mycket lite av Ridsportförbundets tidning. Tror knappt jag läste den. All info jag behövde fick jag direkt från ridskolan.
Bläddrade i den ibland, hade tänkt lämna den till en pojke för några år sedan men insåg att det inte skulle gynna någonting alls faktiskt i känslan av att ridning är för alla. De åker ut snabbt nu. Så vet inte ens om jag har ett ex hemma att hitta exempel i just nu.
 
Jag har inte ridit på ridskola på några år. Minns mycket lite av Ridsportförbundets tidning. Tror knappt jag läste den. All info jag behövde fick jag direkt från ridskolan.
Men fick du alltså från artikeln ovan en genuin känsla av att den här damens stora önskan är att hälften av eleverna på en ridskola ska vara pojkar? Eller bara en önskan om att flickor som håller på med hästar ska få cred för de har podus och enstaka pojkar ska få stöttning.
 
Men fick du alltså från artikeln ovan en genuin känsla av att den här damens stora önskan är att hälften av eleverna på en ridskola ska vara pojkar? Eller bara en önskan om att flickor som håller på med hästar ska få cred för de har podus och enstaka pojkar ska få stöttning.

Jag har inget intresse av att försöka tolka vad en person sa till en reporter som sen har tolkat det personen sa.

Jag struntar i könsfördelningen på ridskolan. Det jag vill är att de barn som vill rida ska få göra det och ska slippa få höra från andra att de har fel kön för en viss idrott. De som vill rida ska få göra det och de som vill spela fotboll ska få göra det. Tyvärr har ridningen blivit en traditionellt kvinnlig sport från att ha varit en traditionellt manlig förr. Jag ser inte en 50/50-fördelning som ett självändamål. Målet är att ingen ska låta bli att välja en sport p.g.a. sitt kön.
 
Jag har inget intresse av att försöka tolka vad en person sa till en reporter som sen har tolkat det personen sa.

Jag struntar i könsfördelningen på ridskolan. Det jag vill är att de barn som vill rida ska få göra det och ska slippa få höra från andra att de har fel kön för en viss idrott. De som vill rida ska få göra det och de som vill spela fotboll ska få göra det. Tyvärr har ridningen blivit en traditionellt kvinnlig sport från att ha varit en traditionellt manlig förr. Jag ser inte en 50/50-fördelning som ett självändamål. Målet är att ingen ska låta bli att välja en sport p.g.a. sitt kön.
Ok, jag struntar inte i könsfördelningen på ridskolan eller på några andra platser i samhället utan tycker att en ganska jämn fördelning kan uppmuntras i de flesta sporter och intressen för barn.

Och som det är just nu då många flickor rider ifrågasätter vuxenvärlden ridande pojkar (och deras föräldrar) i stor omfattning.
 
Ok, jag struntar inte i könsfördelningen på ridskolan eller på några andra platser i samhället utan tycker att en ganska jämn fördelning kan uppmuntras i de flesta sporter och intressen för barn.

Ska vi tvinga in barn som inte vill menar du? Det viktiga är väl att ingen väljer bort en sport p.g.a. sitt kön. Jag tror att många pojkar börjar med andra sporter för att deras killkompisar håller på med de sporterna. För att pappa sitter och tittar på diverse bollsporter och pojkarna matas med att det är bollsporter man ska hålla på med som pojke. Jag tror att problemet ligger mer i samhället i stort än på ridskolorna specifikt. Det är i grunden samma syn på kön som orsakar det här som gör att klädaffärerna har pojk- och flickavdelningar för små barn där flickkläderna är rosa/lila och tajta medan pojkkläderna är blå/gröna/svarta och i lösare passform och rejälare tyger.
 
Ska vi tvinga in barn som inte vill menar du? Det viktiga är väl att ingen väljer bort en sport p.g.a. sitt kön. Jag tror att många pojkar börjar med andra sporter för att deras killkompisar håller på med de sporterna. För att pappa sitter och tittar på diverse bollsporter och pojkarna matas med att det är bollsporter man ska hålla på med som pojke. Jag tror att problemet ligger mer i samhället i stort än på ridskolorna specifikt. Det är i grunden samma syn på kön som orsakar det här som gör att klädaffärerna har pojk- och flickavdelningar för små barn där flickkläderna är rosa/lila och tajta medan pojkkläderna är blå/gröna/svarta och i lösare passform och rejälare tyger.
Du tror att många pojkar börjar med andra sporter av olika orsaker. Tex pappa och killkompisar.

Om många killkompisar och pappa red skulle de ju börja med ridsport lika gärna helt enkelt. Det vore väl bra?

Någonstans måste förändringen börja och om ridsporten gör tydligt att ridsport är för alla barn (och vuxna) som gillar sporten så ökar chansen för den förändringen. Just nu är ju ett gyllene tillfälle med tanke på hur stora framgångar vi har i ridsporten just nu.

Självklart är det inte ett ridskolorna specifikt som orsakar problemet. Men lika självklart är det ju framför allt kommunen och ridsporten som borde vilja lösa det?

Ridsporten skulle rent av lite själviskt kunna notera att fotbollen och andra sporter "tar" allt fler flickor ifrån dem. Dessutom sporter som har stort fokus på aktivitet och motionsbiten i sin sport och kanske lite mindre klapp och gos relaterad image. Om de inte får upp ett intresse bland pojkarna också kanske deras elevunderlag rent av riskerar minska med tiden.

Varför tror du att man måste tvinga en pojke till att rida och att de inte skulle uppskatta det? Det är precis det bemötandet som härskar från alla inom ridsporten och utanför den. Tycker han verkligen det är roligt? Ska han verkligen hålla på? Hur ofta frågar man en pojke eller flicka som spelar fotboll det? Det är så självklart att en 7 årig flickas föräldrar som aldrig sett en häst börjar rida är naturligare än att en 7 årig pojkes ridande föräldrar erbjuder honom alternativet. (det senare ifrågasätts alltså från vuxenvärlden som just tvång)
 
Senast ändrad:
Ok, jag struntar inte i könsfördelningen på ridskolan eller på några andra platser i samhället utan tycker att en ganska jämn fördelning kan uppmuntras i de flesta sporter och intressen för barn.

Och som det är just nu då många flickor rider ifrågasätter vuxenvärlden ridande pojkar (och deras föräldrar) i stor omfattning.

Precis, vuxenvärlden men även andra barn. Men jag tror inte ridskolorna gör det så mycket. Jag tror att många där är glada om det kommer pojkar dit. Så var det när jag var liten och gick på ridskola. Sen fick de få pojkar som var där extra uppmärksamhet just för att det var pojkar och extremt få. Iaf de som var i tonåren fick extra uppmärksamhet av de jämnåriga tjejerna.

En vän till mig har en son som rider på ridskola och min uppfattning när jag pratar med henne är att han inte är ensam pojke. Har t.ex. en vän i gruppen som är pojke. Vad jag vet har de även en manlig ridlärare numera.
 
Anledningen enligt mig. @Badger varför många har aktiviteter speciellt för tjejer på exempelvis all-aktivitetshus är för att killar allt som oftast är normen. De "behöver" inga speciella skateboardgrupper för grupperna är från början välkomnande för killar. Se på fotbollen hur man talar om den; fotboll och damfotboll. Likväl som att jag sett flera ha speciella grupper för pojkar inom ridsporten på ridskolor, för där är tjejerna normen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 856
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp