Bukefalos 28 år!

"En sadel att växa i"?

phie

Trådstartare
Ja, det är andemeningen i ett påstående som jag stött på idag när jag har surfat på sadelutprovningssajter.

Anledningen att jag frågar är att en häst som jag är intresserad av inte kommer att säljas med någon utrustning, vilket innebär att jag måste hitta en sadel som passar. Hästen har lite hull i nuläget och kommer säkerligen att bygga muskler när den blir riden lite mer regelbundet. På en sadelutprovningssajt stod det att det kan vara bra att ha en snäppet för bred sadel (som används tillsammans med exempelvis en gelepad för att inte ligga helt kass) medan hästen musklar på sig.

Är det brukligt att göra så? Man kan väl inte räkna med att den för breda sadeln ligger bra på hästen när den musklat sig ändå, eller kan man det? Hur skulle ni göra om ni var i min situation; Köpa en billigare sadel som ligger reko att använda under bodybuildingsperioden för att sedan köpa en dyrare och utprovad eller köpa en för bred som hästen ska växa i?
 
Sv: "En sadel att växa i"?

Enligt mig är det hundra gånger bättre att köpa en kvalitetssadel som är lite för bred än en billig (och värdelös) sadel. Nu kommer jag säkert få halva buke över mig, men det är ingen större fara med en för vid sadel, MEN den får absolut inte trycka någonstans, t.ex. på manken. Det som däremot är farligt är en för smal sadel, för då har hästen ingen som helst plats att bredda sig och kommer därför bli formad efter sadeln.
Tömkör gärna hästen under uppbyggningstiden, då minskar du tiden som hästen är omusklad, så att den blir musklad snabbare = sadeln ligger bättre.
Så länge sadeln har "samma form som hästen", alltså är lagom rak/svängd för hästens rygg, är det knappast något problem. Se till att den ligger bra. Ha ett fårskinns- eller gelunderlägg under sadeln så att den är lagom vid för hästen när den bygger upp musklerna.
 
Sv: "En sadel att växa i"?

Det beror på hur hästen kommer ändra sig. Om hästen är färdigvuxen i kroppen men korrekt riden så brukar det bara vara muskelmassan som ändras, och då kan en sadel i en bredare bom ligga bra när hästen har breddat sig lite (och tills dess använder man en fårskinnspad)

Om hästen är ung eller inte korrekt riden (eller har haft en felaktig sadel tidigare) så finns det en stor chans att hästen ändrar sig i kroppen och får en rakare/mer svängd rygg. Då kanske inte en sadel passar alls efter några månader, och man måste köpa ett helt annat märke/modell.

Jag hade köpt en utprovad sadel, som är något för vid.
 
Sv: "En sadel att växa i"?

Jag skulle köpa en som ligger bra nu men som har lite marginaler i sideld då hästen kommer att förändras snabbt med rätt träning och foder. Jag även fundera på att vänta någon vecka med utprovning och tömköra och klättra fram lite muskler så man ser vilket håll det lutar åt. Det är precis som du säger svårt att veta hur hästen ser ut om något år, så troligtvis får du ända byta sadel sedan.

Men onödigt att köpa en sadel som ligger tajt redan nu då du kanske bara kan använda den någon månad med bra träning och foder. Musklerna måste ha plats att utvecklas medan sadeln ligger på också.
 
Sv: "En sadel att växa i"?

heidi maria: Låter klokt att vänta ett tag med utprovning! Blir till att gära lite markarbete i sådana fall :)

Diabolical_Kitten
: Tack för ditt inlägg. Den är hästen är 7 år, så den är nog färdigväxt. Det är just med breddandet som är frågetecknet. Den är rätt sent tagen, och inte riden så mycket för sin ålder.

Noffepoffe: Jättetack, lärde mig något nytt idag :) Det lutar åt en uppbyggnadsperiod sedan köp av en något för vid sadel för vidare uppbyggnad.
 
Sv: "En sadel att växa i"?

Jag använder sadlarna jag har tillgång till under en uppbyggnads period. Har hitills alltid haft någon som legat tillräckligt bra. Rider även mycket med bomlöst.
När hästen är mera färdig så får han en bättre anpassad.

Men det händer så otroligt mycket dom första veckorna! sadeln är för vid vecka ett, lagom vecka två och för smal vecka tre, lite för vanligt senario...
 
Sv: "En sadel att växa i"?

Några tipps på uppbyggnadsarbete: tömkör i form på både rakt och böjt spår. variera formen mellan lång och låg och lite högre kortare. Tömkor även över cavalettiserier. Ett annat bra tips som tränar både hästens rygg och rumpa och samtidigt mattes är att gå ut och promenera i kuperad terräng och uppför backar. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 835
Senast: anna_panna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 712
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av att skicka sin Passiersadel till Tyskland. Jag har en Passier Comet till min unghäst bomvidd 27,5...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: lizzie
·
Utrustning Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken på att prova ut en sadel själv, då jag känner att jag inte alls vet vad jag gör. Jag kan se om...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 384
Senast: Sibylla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp