Bukefalos 28 år!

En sadeltråd till... om araber *sorry*

T

tiisa

Letade i gamla trådar men fann ingen som kunde svara på mina funderingar... :crazy:

Till problemet: Jag har ridit western ett antal år, mestadels på araber, och provat mig igenom stora delar av sadelsortimentet på westernsadlar i "svenssonklassen" (dvs med nyp mellan ca 10 000 och 20 000). Vanligaste problemet har varit att sadeln är lagom när man börjar (ofta semiQ, roundskirt reiningsadel) och sedan blir för smal i fram efter ett par månaders träning. När jag då har bytt sadel till en QH eller fullQ har den ibland tippat fram (jag drog slutsatsen att den då var för vid i fram och/eller för "hängmattelik" i profilen) och i ett fåtal fall har den passat bra. Ofta är det också svårt att hitta en sadel som är tillräckligt kort för en arab och samtidigt tillräckligt bred, utan att tippa fram... Min förra häst (arab) fick tillslut en continental classic reiner, FQ som jag (med hjälp av sadelutprovare) fick padda upp lite fram.

Nu sitter jag här med ny häst och problem igen: Continental semiQ = lagom lång, för smal (ligger "ovanpå" hästen ist för "runt" den) continental FQ = ngt vid, tippar fram. Premiere FQ = Ngt vid över bogen (har fått hjälp att padda upp den), tyckte den låg bra över länd och kors i början, men sedan hästen har börjat bygga på sig där och då har sadeln börjat skava. Det här är de sadlar jag provat ordentligt och ridit i ett tag, har testat några modeller till, men de har avfärdats direkt.

Vad har ni som rider araber för sadlar? Har så svårt att hitta något som är lagom kort och tillräckligt brett, utan att tippa fram.
 
Jag har en Sterling med full quarter bom.
Jag har också haft jätteproblem att hitta en sadel till min arab trots att det är en stor arab. Han är bred och har rejäl manke. Provat massor av olika sadlar och ramlade till slut över denna sadel på en tävling.
 
Hejsan!
Jag har nyss köpt en ny w-sadel till min arab!
Jag har en arab-trailwestern heter den!
Den är special gjord för araber och sitter jätte bra!!
Har strl 32 (full quarter bom alltså.)
det är inte något "känt" märke så vitt jag vet! han som vi beställde den av är den bästa i europa på westernsadlar!
 
Jag provade en Simco som låg riktigt bra på min häst. Tyvärr var den lite för trång över manken så jag tvingades att lämna tillbaka den. Kolla med Milsta, han kanske kan hjälpa till?
 
Tack för svaret!

Har du köpt din sadel genom Milsta? Var annars? Har aldrig testat en sterlingsadel, hur är kvalitén på dem i övrigt? Prisklass?
 
Bonanza western store är oxå bra vad det gäller sadlar... :D
Hon e bra att ha att göra med hon som äger butiken och hjälper till med det mesta!!!
 
Nej jag köpte min Sterling av en firma som tyvärr inte är aktiv längre. Tror att det kan vara svårt att få tag på den sadeln. Det var Anna Lööf som hade importerat min sadel. Kanske du kan kolla med henne?

Prisklass ca 25.000:- när jag köpte sadeln för 3 år sen.
 
På min familjs två arabston har det blivit varsin Crates. Den första vi hade var ett annat märke, men den slutade passa när hon fick mer muskler. Prövade oss igenom allt vad sadlar hette som vi kunde få tag på, men det slutade med en Crates. Likadant till den andra pållan, prövade olika, men hamnade till slut på samma ställe.

Fast det är ju långt ifrån säkert att alla araber passar i en Crates, och inte heller att alla deras sadlar passar på en arab...

/Ida
 
Min första westernsadel var en Crates med arabbom, den låg uselt på min häst. Tyvärr, det var en bra sadel annars.
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: ufot
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Karamello30
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 933
Senast: Freazer
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 488
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp