En smått förvirrad kaninägare...

S

sally_lipton

Jag är lite förvirrad... hoppas någon kan ge mig svar.

Jag har en kaninhane kvar från årets kull, han är nu ca. 11-12 veckor men jag förstår inte riktigt vad han menar. Jag klappar och gosar väldigt mycket med mina kaniner, även när dom sitter i burarna. man brukar ju förstå om dom gillar det eller inte. Om dom inte verkar gilla det respekterar jag det och provar något annant.
men jag förstår mig somsagt inte riktigt på min hane. vad som händer när jag börjar klia/klappa honom bakom öronen eller smeker honom över huvudet:

Han visar lite ögoonvita (som jag annars brukar tolka som att dom är lite rädda/orliga) men sitter lugnt kvar. Han lägger inte öronen bakåt och när jag slutar klappa honom puffar han till mig på handen. (så brukar dom ju göra när dom vill att man sak fortsätta.. eller?).
Jag hoppas verkligen någon kan svara! :bump:
/Mimmi
 
Sv: En smått förvirrad kaninägare...

Enligt min helt oproffisionella mening, tror jag att han gillar det! ;)
De kan ju puffa för att de vill ha bort handen också men puffar han in huvudet in lite under handen kan du vara rätt säker på att han vill få mera klappar. Har en jättekelig hanne själv som visar ögonvitorna titt som tätt fast inget annat tyder på att han är rädd eller obekväm, han har nog helt enkelt lite mer ögonvita att visa bara :).
 
Sv: En smått förvirrad kaninägare...

tack! :D

dagen efter att jag skrivit tråden började han faktiskt slicka mej när jag gosade med honom :love: så nu är jag rätt säker på att han tycker om det ;D

tack igen! /mimmi
 
Sv: En smått förvirrad kaninägare...

Precis så gör en av mina honor också. Man ser ganska ofta lite ögonvita på henne, men hon har aldrig visat andra tecken på rädsla utan är tvärtom ständigt lugn och älskar att pussas och gosa. Så jag tror inte att det alltid behöver betyda att de är rädda :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
966
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 251
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 607
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp