Bukefalos 28 år!

En till muggtråd - vad BEROR det på?

SaraMara

Trådstartare
Klurar lite här på förmiddagen. Vad beror mugg på - egentligen? :confused:

Har aldrig fått någon riktigt bra förklaring faktiskt. Så, nu hoppas jag på er! ;)
 
Det är väl en typisk grej som "di lärde tvista om". En del säger att det kommer från marken och därför är utvärtes kommande av tex leriga hagar. Andra säger att det är reaktioner på tex spån/trycksvärta, andra har teorier om bakteries etc.
MIN egen helt ovetenskapliga teori är att det har med hästens egna imunförsvar att göra, att det skulle kunna ha till stor del med kost/foder att göra.
Det finns ju människor som drabbas av svamp titt som tätt och inga preparat i världen tycks hjälpa långsiktigt men efter koständringar och så så har man blivit kvitt besvären.
Men som sagt egna ej beprövade funderingar.
Någon typ av inre störning som gör hästen extra känslig och mottaglig för svampangrepp och därmed bakterier eftersom vi människor älskar att pilla på allt vi ser och känner :D.
 
Förra vintern fick min sköthäst mugg + eksem i ansiktet av att hon ätit dåligt silage/för mkt silage...
 
Ja, det är ungefär min tanke också. Vissa hästar har ju ALDRIG mugg, medans vissa andra får det varje år.

Sedan har man en tredje kategori, som får det vissa år men inte andra. Trots samma hagar, ungefär samma klimat (och därför lika leriga hagar), samma rutiner kring spolning av benen osv... Vissa år helt utan - hela säsongen, andra år jätteproblem från tidigt på hösten, osv. Vissa år kommer inte muggen förrän på vårkanten. :crazy:

Ingen som har kunnat se samband mellan hästar som är dåliga i magen och mugg? Alltså hästar som kanske inte har diarré, men lösar avföring än "normalt", "pruttiga", "bajssaft" som rinner ut när de pruttar osv?
 
En sorts allergi då på något sätt? Eller iaf överkänslighet. Men var det MÖGLIGT, eller hur var det dåligt?

Du skriver för mycket också - vet du om det var något speciellt hon var känslig för?

/Sara - tusen frågor-expert
 
Mugg kan bero på många saker, finns liksom inget direkt att detta är det: Min gammel häst fick aldrig mugg i leriga hagar, däremot varje år när hon släpptses på sommarbete och blev dålig i magen. då kom muggen. Men så fort magen stabiliserat sig så försvann muggen. Så i detta fall berodde det på oabalans i magen.
 
Det kan finnas flera förklaringar eftersom att mugg inte är en form av sjukdom utan flera olika men de benämns som Mugg då det är sårliknande ytor i karleden..

Svampinfektion. kommer inifrån hästen av något olämpligt den ätit eller ändrar kost.
Virus. finns alltid i hästen om den en gång fått det och kan blossa upp om huden i karleden blir fuktig och irriterad.
Eksem. uppkommer när hudens immunförsvar blivit försvagat, t.ex om man fodrar med korn och det bryter ut om huden i karleden blir irriterad eller fuktig.
Skavsår. Uppkommer om hästen inte blivit tillräckligt rengjord i karleden.

Men ofta kan man inte peka på bara en av anledningarna utan ofta pekar det på en blandning av dem.. t.ex att man ger korn och hästen går i en lerig hage.. eller att Hästen får ett litet skavsår som blir infekterat och en svampinfektion håller kvar såren.. någon kan ha rengjort sin borste med något medel som inte blev utsköljt och eksem blossar upp..

så får hästen mugg bör man kolla upp vad hästen får för foder, vad den går i för hage, vad som kan ha kommit i kontakt med hästens karlder och sedan kan man tänka på att behandla det.. men det var inte med i frågar så det orkar jag inte skriva med nu :smirk:
 

Liknande trådar

Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: Hippocampus
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
Svar
3
· Visningar
312
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Fazeem
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 413
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp