Bukefalos 28 år!

En till tråd om mat!

Sv: En till tråd om mat!

När du lagar mat, så gör till ett helt kompani. Tar lika lång tid som till en person. Sen äter du det några dar. Vips så behöver du bara laga mat ett par ggr i veckan.

Fundera ut nån ny rätt emellanåt, som du kan tänka dig. Bläddra runt på receptsidor, tex tasteline. Sen utökar/förändrar du receptbanken/menyn efterhand.

För varje rätt man planerar redan i inhandlingsstadiet, bör man också planera vad det blir för rester av det man planerar och vad man ska handla för att göra en ny rätt av det. Då slår man många flugor på en smäll, effektiv matlagning/tid/ekonomi och miljötänk, vi slänger way to much mat.
 
Sv: En till tråd om mat!

Planera? Äsch då. Improvisera. :p Det är det enda som gör att det kan kännas kul att laga mat. Man kollar vad som finns, sen gör man nåt av det.

Men effektivitet är bra; det är ju så mkt annat man vill göra.
 
Sv: En till tråd om mat!

Planera? Äsch då. Improvisera. :p Det är det enda som gör att det kan kännas kul att laga mat. Man kollar vad som finns, sen gör man nåt av det.
.

Vi är väl alla olika, som tur är. Men jag ska vara typ tre andetag från svältdöden om jag ska kunna frammana energin att trolla med knäna och improvisera out of the blue när hungern sätter in. Jag är långt ifrån en organiserad människa så därför behöver jag en viss struktur, annars lever jag glatt på bekvämt vattenkokattillagat te, vilket jag kan göra i flera dagar ibland. Därför blir livet så mycket enklare om jag planerar att tex resterna på potatisen ska bli biffar av något slag, resterna på köttfärsen ska bli ovan nämnda fyllda paprikor eller så blir det fyllda piroger eller paj om mängden räcker. Har jag inte de tankarna så blir det liksom inget. Och dyrt.
 
Sv: En till tråd om mat!

Köp en lergryta. I den kan du göra allt från stekar och grytor till t.ex. fläskkarre, kyckling m.m. I de flesta recept slänger man i allt i lergrytan från början med grönsaker och potatis, sen in med den i kall ugn och X antal timmar i ugnen. Sen tar man ut den och har god och nyttig mat.

Enda planeringen det kräver att är att lergrytan behöver ligga i kallt vatten i nån halvtimme innan för att inte spricka när den kommer in i ugnen. Så ska den alltid in i kall ugn med.

Jag har gjort många köttgrytor i min den sköter sig själv medans jag sitter och löser korsord i ett hörn. Enda jag gjorde sist var att stoppa i creme fraiche när det gått en tid och rörde om och sen tillbaka in i ugnen. Sen får jag beröm för min fantastiska matlagning.:D Mer bekvämt sätt att laga mat finns inte enligt mig.

Ännu bekvämare kan det bli, man kan förbereda alla ingredienser på kvällen, låta lergrytan ligga i blöt över natten (för att slippa det momentet på morgonen) och sen sätta in en stek på låg värme runt 80 grader innan man går till jobbet eller till stallet eller vart man nu ska. Sen kommer man hem till ljuvlig mat. Lergryta är en verkligt smart uppfinning.
 
Senast ändrad:
Sv: En till tråd om mat!

Te låter tunt som nödmat. Tur att du planerar då. ;) Här blir det mackor eller gröt om det inte finns nåt färdigt sen tidigare och orken att ordna till nåt inte infinner sig. Det är därför jag lagar mkt mat de dagarna jag väl gör nåt; då klarar jag mig ett tag sen.
 
Sv: En till tråd om mat!

Min nödmat är omelett. Jag steker lök och någon eller några andra grönsaker (tomat och zushini är favoriterna), och häller sen på två ägg lblandat med en matsked vatten och saltar och pepprar. Klart på några minuter och ganska nyttigt.
 
Sv: En till tråd om mat!

Om det finns något kött du gillar så kan du köpa en lite större bit och slänga in i ugnen på 110 grader en lördag eller söndag på morgonen. Vilken ugnsform som helst går bra, täck med folie eller ugnsfast lock. 5-6 timmar klarar sig de flesta köttbitar och detta fungerar väldigt bra med billigare bitar som blir möra och goda. Färdigt att äta när man är klar med sitt och resterna går att skiva/tärna och använda i pytter, risottos eller annan snabbare mat under veckan.

Råkostsallad kan man göra en gång i veckan och ha i kylen, den håller sig. Har man en maskin som river behöver man bara skala och även om det är tråkigt så överlever man.

Ytterligare ett tips är att medan man väntar på/äter sin middag dag 1 gör man i ordning det man kan förbereda till middag nästa dag. Då tar det ingen extra tid utöver den tid man redan lägger på sin middag.

Om det finns färdigmat du gillar, skriv av ingredienserna från paketet och se vad som krävs för att du ska kunna göra något liknande själv, det kan bli billigare så.
 
Sv: En till tråd om mat!

Thai är bästa snabbmaten. Det finns färdiga grytbaser på konserv att köpa alternativt färdiga kryddblandningar som du häller vatten eller kokosmjölk i. Koka riset i micron, släng i grönsaker i en stekpanna, slå i grytbas eller kryddor och lite frysta räkor. Tar ca 15 min att göra :).
 
Sv: En till tråd om mat!

Min nödmat är omelett. Jag steker lök och någon eller några andra grönsaker (tomat och zushini är favoriterna), och häller sen på två ägg lblandat med en matsked vatten och saltar och pepprar. Klart på några minuter och ganska nyttigt.

Jag har förätit mig på omelett. Tycker det är såååå tråkigt :p
Synd, ägg har jag annars obegränsad tillgång på :D

Om det finns något kött du gillar så kan du köpa en lite större bit och slänga in i ugnen på 110 grader en lördag eller söndag på morgonen. Vilken ugnsform som helst går bra, täck med folie eller ugnsfast lock. 5-6 timmar klarar sig de flesta köttbitar och detta fungerar väldigt bra med billigare bitar som blir möra och goda. Färdigt att äta när man är klar med sitt och resterna går att skiva/tärna och använda i pytter, risottos eller annan snabbare mat under veckan.

Råkostsallad kan man göra en gång i veckan och ha i kylen, den håller sig. Har man en maskin som river behöver man bara skala och även om det är tråkigt så överlever man.

Ytterligare ett tips är att medan man väntar på/äter sin middag dag 1 gör man i ordning det man kan förbereda till middag nästa dag. Då tar det ingen extra tid utöver den tid man redan lägger på sin middag.

Om det finns färdigmat du gillar, skriv av ingredienserna från paketet och se vad som krävs för att du ska kunna göra något liknande själv, det kan bli billigare så.

Tack för tips!

Thai är bästa snabbmaten. Det finns färdiga grytbaser på konserv att köpa alternativt färdiga kryddblandningar som du häller vatten eller kokosmjölk i. Koka riset i micron, släng i grönsaker i en stekpanna, slå i grytbas eller kryddor och lite frysta räkor. Tar ca 15 min att göra :).

Jag brukade använda sådana grytbaser när jag var yngre, men nu tycker jag inte att de smakar så gott längre.. Men ska prova lite olika och testa, det är ju väldigt smidigt!
 
Sv: En till tråd om mat!

Idag lärde jag mig förövrigt att man kan köra sötpotatis i micron och sen snabbsteka i stekpanna. Såååå gott och supersnabbt!
Testade även med rödbetor. Tog lite längre tid i micron men fortfarande snabbt. Grymt!
Rotsaker är annars något som jag tycker tar lite för lång tid. Men har inte tänkt på att man kan mjuka upp dem i micron :)
 
Sv: En till tråd om mat!

Man kan också tärna dem i små bitar (i storlek med färdigköpt pyttipanna) så går det snabbt att råsteka. Eller koka och göra mos/stomp.
 
Sv: En till tråd om mat!

kl

Jag var hemma hos kusin med 4½-årig dotter i måndags och fick ugnsstekta kycklingben. Vilket jag av någon anledning aldrig tänkt på att göra själv, men det var verkligen gott - och så enkelt och snabbt i förberedelsestadiet. Lägg i en form. Olivolja, kryddor och vad annat man nu vill ha. Det blev mild kryddning med tanke på tösen, men man kan ju ta vad som helst. In i ugnen på 200 grader i 40 minuter, där sköter de sig själva. Passar till vad som helst.

Idag lade jag ett gäng i marinad när jag kom hem i förmiddags, har varit ute hela dagen, så nu är det bara att skjutsa in dem, göra en sallad med en fuskpåse blad och en avokado och koka ett broccolistånd.
 
Sv: En till tråd om mat!

Så härligt att det fortsätter ramla in tips!

Vi har ju alla lite olika tanke kring vad som är snabbt och smidigt men jag gillar variantionen. Tummen upp för er! :up:
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 066
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 923
Senast: Blueberry
·
Gravid - 1år Jag har lite problem med att äta. Är i vecka 16 och de senaste veckorna har det varit riktigt dåligt med maten när jag jobbat. Jobbar...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: lilltrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp