Enkel och prisvärd gps

Liten

Trådstartare
Jag är på jakt efter en gps att ha vid ridning. Jag har inte råd att köpa någon förrän i januari, men tänker att det är läge att skaffa sig lite koll. Jag har inte råd att göra några förhastade köp - studentekonomi ;)
Det jag söker är en enkel, dvs okomplicerad, gps att ha på armen. De funktioner jag önskar mig är medelhastighet, "nuvarande" hastighet, avverkad sträcka. Jag vill helt enkelt kunna hålla rätt på vilket tempo jag/hästen håller, hur långa våra rundor är/blir och medelhastigheten för turen. Punkt.

Så - vad ska jag ha? Motivera och tipsa!

Jag har kikat lite på Garmin FR10, som kostar knappt 900:-. Batteritid 5h (5 veckor i energisparläge), uppladdningsbart batteri. Vattentät (ner till 50m). Ser ut att vara lagom teknisk för mig - fyra knappar :p Någon som har erfarenhet av denna?
 
Sv: Enkel och prisvärd gps

Finns väl vissa telefoner med GPS, har du kollat om din är en sån?
Min telefon kan visa var jag är med 500 m säkerhet. :D
 
Sv: Enkel och prisvärd gps

Jag har en HTC, så jodå - den har gps. Eller gps vete fasen, förresten, men den har iaf en liknande funktion med kartor etc. Men den kan inte visa de saker jag vill veta (tempo, medelhastighet, avverkad sträcka). Och jag vill inte behöva hålla på med telefonen när jag rider.
 
Sv: Enkel och prisvärd gps

Jag har en Garmin Forerunner 205, tror dock att modellen har utgått för flera årsedan, men den är exakt vad du letar efter.

Glömmer jag den när jag ska rida så använder jag appen Endomondo, den kan allt som du efterfrågar och är lätt att använda, men nackdelen är då att man får fippla med mobilen (vilket är anledningen till att jag fortfarande använder min gamla gps-klocka)
 
Sv: Enkel och prisvärd gps

Appar som kräver nätuppkoppling går tyvärr bort för mig, då jag inte har gratis surf och inte vill dra på mig mer fasta abonnemangskostnader än nödvändigt. Det blir så förbaskat dyrt att "surfa" hela ridturerna :p

Forerunner 2005 verkar inte finnas kvar, däremot 210. Tyckte dock att den och FR10 inte verkade vara speciellt olika när jag läste specifikationerna (Siba.se) - förutom att Forerunner 210 är betydligt dyrare och verkar ha mer finesser (som jag inte kommer att använda, eftersom jag inte har behov av pulsmätarfunktionerna). Hm hm hmm..
 
Sv: Enkel och prisvärd gps

Fast jag tror inte att Endomondo kräver surf, eller? Den kan i alla fall tala om medelhastighet under ridturen per automatik, man kan själv ställa in hur ofta och i vilken enhet. Jag har tex km-tider.
 
Sv: Enkel och prisvärd gps

Funkar den alltså om du stänger av 3G-anslutningen på mobilen, så att den inte kan koppla upp mot nätet automatiskt? Jag kan inte appar, därav frågan :p Har blivit så van vid att de flesta verkar kräva uppkoppling, att jag har väldigt väldigt få i telefonen.
 
Sv: Enkel och prisvärd gps

Jag har kört med både Endomondo och Runkeeper och de funkar utan att ha internetanslutning. Bara man har gps-sändaren igång. Om man sedan vill se kartan på där man ridit så måste man dock ha internetuppkoppling.

Själv tycker jag väl inte att de apparna är ultimata, ganska ungefärliga uppmätningar ibland och samma runda kan ibland skilja med flera hundra meter i slutdistans. Sen tycker jag också det är jobbigt att hålla på att fiffla med mobil på hästryggen. Positivt är dock att man kan ställa in så att den läsaer upp data med jämna mellanrum.
 
Sv: Enkel och prisvärd gps

Ja, den funkade utan internetanslutning. Prova den först, innan du köper någonting, så vet du om det är rätt för dig eller inte. Den finns i en gratisversion.
 
Sv: Enkel och prisvärd gps

Åhå! Nåväl, då ska jag absolut testa dem under jullovet (när jag ändå är pank), så märker jag om de funkar bra där jag och hästen håller till. Gratis är gott!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp