Ensam kanin... Fel?

H

HokusPokus

Jag var inne och läste ett tråd här och jag blev länkad till Djurbruksverkets hemsida där jag kunde läsa om deras lagar angåenede och hålla kaniner. Där står ju att man ska hålla kaniner i par eller grupp.

Vad gär man om det inte funkar? :crazy: Jag har en STOR dvärgvädurshane som bor inomhus i min lägenhet tillsammans med mig och min katt. Min kanin flyger på allt och alla som heter kaniner.:crazy: Jag har två kaniner till på min balkong som bor tillsammans.
Ninja(innekanin) springer fritt i min lägenhet på 44 kvm ALLTID och använder kattåda för att uträtta sina behov. Han och katten delar låda. Han visar även katten vem det är som bestämmer. Ninja bodde tillsammans med en hona innan men jag var tvungen och ta bort henne. Nu funkar han inte tillsammans med någon annan kanin.
 
Sv: Ensam kanin... Fel?

Det rekommenderas att man har kaniner i sällskap. Däremot är de inte lag på det. Funkar det inte så gör det inte. :)

Kaniner är sociala djur och du bör helst hålla dem i par eller i grupp.
(Citat från Jordbruksverkets hemsida.)
 
Sv: Ensam kanin... Fel?

Jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete för att man inte har två kaniner tillsammans. Kaniner är sociala djur, ja, men de är inga flockdjur.
 
Sv: Ensam kanin... Fel?

Som de andra redan skrivigt finns det ingen lag på att man ska ha kaniner tillsammans. Kaniner är ju inga flockdjur utan de lever i kollonier. Och många kaniner trivs bästa själva. Hanar som inte är kastrerades ska ju absolut inte sättas tillsammans då det kan innebärja ren livsfara för varandra. Så värkar din kanin trivas så ha inte dåligt samvete för den är själv :)
Har själv tre kaninen som bor själva, två hanar och en hona. Hanarna är extremt agresiva mot varandra och honan hatar alla andra kaniner. Sen har jag även en annan hona och en annan hane som är kastrerad. Dessa två bor tillsammans och älskar att ha sällskap av varandra. Så man måste se till individen.
 
Sv: Ensam kanin... Fel?

Om man har utekaniner eller kaniner man kanske inte ger jätte mycket uppmärksamhet och så. Dom kan man gärna ha en kanin kompis till :) Men om man ska ha en inne kanin, så är det bättre att ha den ensam! För Ensama kaniner blir mycker tamare och sånt. Och som sagts kaniner är inga flockdjur. :)
 
Sv: Ensam kanin... Fel?

För Ensama kaniner blir mycker tamare och sånt.

Det kan jag säga på en gång, att det stämmer inte. :p
Min tamaste hona bor tillsammans med sin dotter.
Och familjens absolut otamaste kanin bor själv.



Jag tycker som så, att har man plats och möjlighet (dvs har kaniner som kan gå ihop och kommer överens) kan man ha kaniner ihop.
Men finns inte platsen, eller att kaninerna hellre bor själva, så bör de få göra det också.
Mindre plats = färre ställen att komma undan varandra = ökar risken för att bråk kan uppstå.
Det kan man ju bara tänka sig in i själv.
När skulle det bli mest bråk:
När alla har hela huset att tillgå och kan gå in i sina egna rum,
eller när alla enbart har tillgång till tex vardagsrummet och gör allt tillsammans på samma ställe?
 
Sv: Ensam kanin... Fel?

Ja men det är ju olika från kanin till kanin så klart. Men min mormor som har en zoo affär nere i småland och har hållt på med det i mer än 30 år hon säger att om man ska ha en inne kanin och ska ha den som typ " en hund" tex att man varje dag släpper ut den så den får skutta lös att man varje dag ger den uppmärksamhet och gosar massor och sånt så är det bättre att dom bor ensama för om kaninen inte är helt tam innan man köper den och då köper två mindre tama kaniner då kan dom ta stödd av varandra hela tiden och sånt, men visa kaniner funkar ju bäst tillsammans med en annan kanin :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 580
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: Martenix
·
Övr. Katt Min hund har fått flyga iväg till Nangijala och jag dör mentalt av avsaknaden av pälsdjur här hemma :cry: Blir ingen ny hund av olika...
2
Svar
36
· Visningar
4 347
Senast: Lii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp