Ensamt marsvin?

Con

Trådstartare
Ikväll fick min ena marsvinshane avlivas akut pga urinsten. Han var inte så gammal, cirka 2,5 år, och nu har vi en ensam hane i samma ålder kvar.

Nu funderar jag på hur jag ska lösa det här med sällskap till marsvinet som är kvar. Att ha honom ensam känns inte som ett alternativ då han ju kanske lever flera år till.
Jag vet att det bästa vore att sätta ihop honom med en yngre hane, men då blir ju han ensam när den äldre dör. Och jag vill liksom inte ha marsvin i all evighet..

Kan det fungera att sätta ihop jämnåriga hanar när de är så pass gamla? Finns det något annat jag kan göra?
Jag är verkligen tacksam för svar, just nu sitter han i sin bur och ser så ensam ut :(
 
Sv: Ensamt marsvin?

Visst kan man alltid försöka sätta ihop honom med en annan vuxen marsvinshanne. Det kan funka eller så går det inte alls. Det är en fråga om personligheter och inte ålder. Det är bara några månader sedan jag satte ihop en vuxen omplaceringshanne med mina 2 andra grabbar som då var 1,5 år och det funkade... ja... den ena hannen hade inga större invändningar men det var en del tjafs med den dominante (men skam den som ger sig :p). Nu har dom bott ihop i över 3 månader och även om dom har sina stunder fungerar det utmärkt då buren är stor och dom springer löst i princip hela dagarna.

Sen, angående din punkt där du inte vill köpa en unge för att då kommer den bara se ditt nuvarande marsvin dö och så måste du köpa en ny polare till den och så sitter du med marsvin en hel evighet... det finns ju inga garantier för att det nya skulle bli supergammalt heller. Jag har ett gäng här hemma och dom två som senast gått bort var två av dom yngsta så... det finns som sagt inga garantier. Stirra dig inte blind på åldern.

Jag tycker definitivt du ska se dig om efter en älde omplaceringshanne först då det finns oändligt många därute som behöver ett hem, men försök ta reda på vilken personlighet han har. Är din dominant? Försök då hitta en som är mer undergiven så slipper du (förhoppningsvis) en massa tjafs om titeln som boss. Fungerar det inte med en äldre så köp då en unge, men som sagt; det kan vara värt ett försök med en omplacering bara du har lite tålamod.

Många lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ensamt marsvin?

Så där har jag också tänk! Började med två lika gamla men har nu en äldre och en yngre. Man får ju fundera på om man vill ha marsvinen just nu istället för vad man vill om några år! Och som OhNoez skriver - man vet ju inte hur gammalt det nya svinet blir. Om du letar runt lite kanske du kan hitta en kasterarad omplaceringshane, det borde bli lugnare?
 
Sv: Ensamt marsvin?

Tack till båda svaren!

Jag har mailat lite grann till uppfödningar i närheten, så förhoppningsvis kommer det att lösa sig :)
Känner mig dock inte så motiverad att leta ett nytt marsvin såhär snabbt, men jag får försöka för min lille grabbs skull. Det måste ju vara ännu jobbigare för honom än för mig just nu..
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 842
Senast: Gunnar
·
Övr. Djur En äldre släkting till familjen har en kakadua, som är nånstans mellan 40-50 år. (jag är osäker, men eventuellt är den vildfångad som...
Svar
15
· Visningar
2 002
Senast: pillerill
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 515
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 839
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp