Bukefalos 28 år!

Era bästa resemål

Kul att höra :) (inte om väskryckningarna, men om Kapstaden)

Jag är dock högst medveten om att min oro för Kapstaden är något överdriven (även om jag fortfarande tror att allvarlig brottslighet är mer utbrett där - jag är inte så besvärad av "enklare" väsk- och plånboksstölder).

Jag har bland annat blivit avskräckt av mängderna säkerhetsriktlinjer som framförs på Sweden Abroad (jämför med Spanien/Barcelona) vid resa i Kapstaden samt information som jag fått höra från en vän som bott där. Inte minst har min pojkväns syssling blivit skjuten i huvudet i Kapstaden - såklart högst olyckligt och inte talande för resmålet i sig - men allt detta har gjort att jag känner mig lite obekväm att resa dit även om jag hemskt gärna skulle vilja :) Och som jag skrev, så tror jag det är ganska tråkigt att besöka ett resmål där man känner sig begränsad på grund av sin "rädsla" :)

Bodde ett år i Kapstaden, så njaaa, tror din rädsla är lite överdriven.. Dessutom flyttade jag dit som ensam tjej, 23 år gammal (Kom tillbaka till Europa i Januari). Hehe och har inte fått ett hårstrå rört. Har då även varit flertalet gånger på BBQ (Mzolis) vilket ligger i ett av kåkstäderna.

Hade mina "värsta" erfarenheter i Kina och i Malaysia (I kina (Ningbo - var där med plugget) höll ett gäng män fast mig på en nattklubb men jag lyckades slita mig loss och i Malaysia, nöp en kille mig i bröstetet (muslimskt och tyckte väl att han skulle "förnedra mig" mitt på ljusa dagen).

Det är en del våld i kåkstäderna men dessa är gäng relaterade. Dvs, folk ger sig inte på andra utan anledning.

I Barcelona kan det dock vara en hel del ficktjuvar som man kan råka ut för som turist. Så det kan vara klokt att vara lite försiktig.
 
Bodde ett år i Kapstaden, så njaaa, tror din rädsla är lite överdriven.. Dessutom flyttade jag dit som ensam tjej, 23 år gammal (Kom tillbaka till Europa i Januari). Hehe och har inte fått ett hårstrå rört. Har då även varit flertalet gånger på BBQ (Mzolis) vilket ligger i ett av kåkstäderna.

Hade mina "värsta" erfarenheter i Kina och i Malaysia (I kina (Ningbo - var där med plugget) höll ett gäng män fast mig på en nattklubb men jag lyckades slita mig loss och i Malaysia, nöp en kille mig i bröstetet (muslimskt och tyckte väl att han skulle "förnedra mig" mitt på ljusa dagen).

Det är en del våld i kåkstäderna men dessa är gäng relaterade. Dvs, folk ger sig inte på andra utan anledning.

I Barcelona kan det dock vara en hel del ficktjuvar som man kan råka ut för som turist. Så det kan vara klokt att vara lite försiktig.
Oj, jag känner tre personer som alla bott i bland annat Kapstaden och de menar på att man absolut bör vara försiktig. Att alla varningar inte är "bara för att" utan för att det finns fog för det. Därmed inte sagt att man inte ska åka dit dock.

Att någon nöp dig i bröstet berodde nog inte på att han var muslim - jag har blivit nypt lite här och var i mina dagar tyvärr och då av vad jag gissar var icke-muslimska män.
 
Oj, jag känner tre personer som alla bott i bland annat Kapstaden och de menar på att man absolut bör vara försiktig. Att alla varningar inte är "bara för att" utan för att det finns fog för det. Därmed inte sagt att man inte ska åka dit dock.

Att någon nöp dig i bröstet berodde nog inte på att han var muslim - jag har blivit nypt lite här och var i mina dagar tyvärr och då av vad jag gissar var icke-muslimska män.

Ja det kan ju hända i Kapstaden - likväl som att det kan hända någon annanstans. Menar bara att din oro är överdriven. Det är inte så att du blir överfallen var och varannan dag. Med det sagt säger jag inte heller att det aldrig händer något citerar mig själv "mesta våldet är i kåkstäderna och är gängrelaterade"

Självklart kan det ock vara icke muslimskt som det kan hända. Detta var dock helt klart riktat p.g.a att det var muslimskt då (Lång historia) mannen efter massa tjafs inte tyckte att vi hade rätt att vara där. För att tillägga är jag tillsammans med en arab där de flesta av våra gemensamma vänner är muslimska, så att det inte ska till med massa tjafs. Ibland måste man också vara öppen och beskriva vad som hänt och av vilka anledningar. :)
 
Ja det kan ju hända i Kapstaden - likväl som att det kan hända någon annanstans. Menar bara att din oro är överdriven. Det är inte så att du blir överfallen var och varannan dag. Med det sagt säger jag inte heller att det aldrig händer något citerar mig själv "mesta våldet är i kåkstäderna och är gängrelaterade"

Självklart kan det ock vara icke muslimskt som det kan hända. Detta var dock helt klart riktat p.g.a att det var muslimskt då (Lång historia) mannen efter massa tjafs inte tyckte att vi hade rätt att vara där. För att tillägga är jag tillsammans med en arab där de flesta av våra gemensamma vänner är muslimska, så att det inte ska till med massa tjafs. Ibland måste man också vara öppen och beskriva vad som hänt och av vilka anledningar. :)
Min oro? Jag går inte runt med någon oro och skulle utan tvekan åka dit. Därmed inte sagt att jag förutsätter att det är säkert där, och absolut inte bara baserat på att just du inte råkat ut för nåt.

Angående ditt sista stycke så kan jag väl definitivt tycka att det var onödigt att skriva att han var specifikt muslim, jag skulle till exempel inte skriva ut att den senaste som tafsade på mig var katolik för vad tillför det till historien? Ingenting. Jag tycker inte att varifrån din pojkvän eller dina vänner är har någonting med det det här att göra; oavsett bör man fundera över hur man uttrycker sig.
 
Finns ju massa härliga städer. Paris, London och Barcelona för att nämna några. Sen är ju min personliga favorit New York. Dock är ju det lite längre men fortfarande mitt bästa tips. Man kan aldrig få för mycket av den den staden! :love:
 

Liknande trådar

Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: Ava22
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 654
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 500
Senast: Eurydome
·
Fritid Jag har aldrig rest själv innan (förra året flög jag själv för första gången, möttes då upp av goda vänner på flygplatsen), och är...
Svar
11
· Visningar
2 525
Senast: fem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp