Bukefalos 28 år!

Era bästa resemål

Miiikaela_

Trådstartare
Jag och mor min tänkte åka iväg i början på september, 5-7 dagar. Ett relativ billigt resmål där maxbudget ligger på någonstans runt 7-9000 kr inkl mat. Det är som en liten extra resa innan vi åker till maldiverna i mars för att det är så himla långt dit ;)

Jag känner mig slut på idéer, vi har varit i London mängder av gånger och vi älskar det. Vi funderar dock på att prova något annat, se något nytt. Så vi funderar på att eventuellt få både lite sol bad/upplevelser, stad etc.

Någon med ett bra tips? Visst skulle vi kunna ta en sista minuten charter också men det känns lite tråkigt, eller är det någon som har ett tips där? Bra charter till något intressant ställe som inte är för dyrkt, dock inte turkiet eller spanien där vi varit mycket innan.

Så era bästa tips till något prisvärt ställe som passar för en långweekend eller en vecka. :)
 
Min familj ska till Brac i Kroatien i sommar där de hyrt två lägenheter, inte speciellt dyrt! Tyvärr kommer inte jag och min sambo kunna följa med.. Men Kroatien är iaf ett hett tips! Split ska vara jättefint och Dubrovnik ännu finare! Vet flera som varit i Dubrovnik och säger att det är en av Europas vackraste städer.
 
Min familj ska till Brac i Kroatien i sommar där de hyrt två lägenheter, inte speciellt dyrt! Tyvärr kommer inte jag och min sambo kunna följa med.. Men Kroatien är iaf ett hett tips! Split ska vara jättefint och Dubrovnik ännu finare! Vet flera som varit i Dubrovnik och säger att det är en av Europas vackraste städer.

Vad roligt att du säger det, det som jag kollar mest på just nu är kroatien och då fraförallt dubrovnik :) får kika vidare på det då. Jag har själv ingen jag känner som varit där så det var ju kul att höra!
 
Jag tänkte skriva Kroatien innan jag läste svaren i tråden, vilket sammanträffande att ni redan diskuterat det :)

Jag älskar Kroatien! Jag tyckte dock att just Dubrovnik var det tråkigaste och kanske mest intetsägande (vi bilade längst med kusten och besökte många platser) - mest för att det var väldigt turistigt. Ibland trodde nästan jag och sambon att vi var i Sverige för det var svenskar precis överallt. Sedan var ju delar av staden jättefina, men inte särskilt utstickande från andra städer i landet. De flesta städerna är jättefina med gamla stadskärnor, och ofta kändes ju dessa mycket mer geniuna pga avsaknaden av turistmassorna ;) Även om Kroatien har jättevackra, mysiga, gamla städer så älskar jag landet mest på grund av dess natur :love: Stränderna, ölandskapen, naturreservaten! Så otroligt vackert.

Ett annat favoritmål som ligger nära är Barcelona. Underbar stad, nog min favvo i Europa. Är särskilt förtjust i Dublin också.
 
Jag tänkte skriva Kroatien innan jag läste svaren i tråden, vilket sammanträffande att ni redan diskuterat det :)

Jag älskar Kroatien! Jag tyckte dock att just Dubrovnik var det tråkigaste och kanske mest intetsägande (vi bilade längst med kusten och besökte många platser) - mest för att det var väldigt turistigt. Ibland trodde nästan jag och sambon att vi var i Sverige för det var svenskar precis överallt. Sedan var ju delar av staden jättefina, men inte särskilt utstickande från andra städer i landet. De flesta städerna är jättefina med gamla stadskärnor, och ofta kändes ju dessa mycket mer geniuna pga avsaknaden av turistmassorna ;) Även om Kroatien har jättevackra, mysiga, gamla städer så älskar jag landet mest på grund av dess natur :love: Stränderna, ölandskapen, naturreservaten! Så otroligt vackert.

Ett annat favoritmål som ligger nära är Barcelona. Underbar stad, nog min favvo i Europa. Är särskilt förtjust i Dublin också.

Delade meningar alltså, men det kanske beror på hur mycket man sett av landet innan. Om ni bildade runt kan jag tänka mig att ni fick se några riktiga guldkorn :) Men annars är det nog kombinationen av gamla städer med vad man i alla fall kan se på bild fantastisk natur :love:

Även Barcelona och Dublin har varit uppe på listan. Dublin föll bort lite när mamma började prata om sol och värme som en del av resan. Hur är Barcelona, jag har alltid velat åka dit men flera jag känner pratar flitigt om den höga brottsligheten. Hur har du upplevt det? :)
 
Varifrån åker ni? Om ni bor i Göteborgsområdet så är mitt tips att ta bussen till Oslo och därifrån (billigt) flyg till Tromsö. Vackraste stället på jorden!

Annars gillar jag Prag väldigt mycket. Dit är det både billigt att åka och billigt att vara.
 
@Miiikaela_ Ja, dels hur mycket man han sett men också vad man är intresserad av/tycker om, och vad man vill få ut av resan. Sånt är ju jätteolika :) Ja, alltså kombon med så vackra gamla städer och den helt fantastiska naturen är verkligen :love:

Barcelona, hög brottslighet? Aldrig hört talas om faktiskt, förutom ficktjuvar (men det är ju ingenting "farligt"). Jag tänker på vissa städer i Sydamerika, Mexiko och Sydafrika när jag hör ordet hög brottslighet ;) Du behöver absolut inte vara rädd för Barcelona, en jättetrevlig stad. Så fint med städer som är belägna vid kusten också, som Barcelona är. Den tickar i boxen att ni vill ha värme i alla fall, i september är det nog helt perfekt där :)

Jag är jättesugen på Lissabon också, dit skulle jag åkt om jag skulle på weekend nu.
 
Varifrån åker ni? Om ni bor i Göteborgsområdet så är mitt tips att ta bussen till Oslo och därifrån (billigt) flyg till Tromsö. Vackraste stället på jorden!

Annars gillar jag Prag väldigt mycket. Dit är det både billigt att åka och billigt att vara.

Ja vi åker från Göteborg :) skall kika på det!
 
@cherie Ja det är det ju absolut, jag brukar iofs normalt inte gilla "den svenska känslan" vill gärna känna att jag upplever landet lite. För den känslan fick vi i Thailand, bara svenskar och det känns så himla tråkigt. Jag och sambon kom precis hem från usa, och det var å andra sidan i natur i den benämningen och inte heller gamla städer men det var så rätt för oss :love: men dit har jag inte råd att åka hela tiden så något mellan de stora resorna förutom London (även om jag älskar London) skulle vara trevligt :) men vad skulle du rekommendera i Kroatien då? Som ändå är relativt billigt/enkelt att flyga till.

Vad konstigt, jag har verkligen hört det från massor med människor. Folk kanske överdriver vad vet jag, men då kanske Barcelona skall upp på listan då. Känns ju annars som ett perfekt ställe i form av sevärdigheter, strand, klimat och staden i allmänt :)
 
Har också hört om den höga brottsligheten i Barcelona (vet två som blivit rånade där), mycket ficktjuvar och väskryckare. Men är man försiktig/går inte ut med fina grejer/ser ut som ett lätt byte så är det nog inga problem.

Min mamma har varit mycket i Italien och är helt frälst. Senast var de på en vin/mat/vandringsresa i Toscana och enligt henne var det en av de bästa resorna hon gjort. Tror det var 4-5 dagar sammanlagt. Åkte till massa fina platser och vingårdar och vandrade och åt picknick i solen.
Helt klart en resa i min smak, som älskar vin och italiensk mat!! :love:
 
@GardenAngel åh den resan lät som den kunde vara för något. Bokade dom via något eller gjorde de i ordning resan själva? Om de bokade via något får du mer än gärna skicka ett pm till mig om du vet med vilka de reste :)
 
@Miiikaela_ Ja, det är vä ficktjuvar som är vida utbrett men det är det ju i de flesta storstäder med mycket turister. Jag upplever det ändå relativt enkelt att skydda sig från om man är uppmärksam. Jag vet att jag höll hårt i väskan på storgatan, men "hög brottslighet" tycker jag klingar väldigt negativt men det är nog för att jag tänker på mycket allvarligare brott. Om man tycker det känns jobbigt/obehagligt med ficktjuvar kanske inte Barcelona (och flera andra storstäder i Europa) är att föredra, så då ska du såklart inte dit. Tråkigt om man ska behöva känna sig begränsad på resan, det är därför jag till exempel tvekar lite inför att åka till Sydafrika.

Jag älskade många platser i Kroatien! Men jag har jättesvårt att välja en plats att stanna en längre tid på, för alla platser har sina fördelar. Om jag måste välja så kanske Split, jättevacker stad och ändå nära anslutning ut till många av öarna så ni kan få uppleva fina stränder och natur också. Skulle verkligen rekommendera ett besök i något naturreservat också (helst Plitvicka Jezera), men det ligger en ganka lång resa från Split. Så fantastiskt vackert :love:
 
Vi hyrde en stuga i Östterike - Badgastein , minns inte alls kostnaderna nu, men vintertid kan man åka skidor och sommartid vandra. Det är en av de roligaste resorna jag varit på och stämningen på afterskin var underbar. Vill gärna tillbaka! 27 grader varmt i mars med snö på backen, tshirt i solen och solbränna. Dessutom oändligt vackert!
 
Jag och mor min tänkte åka iväg i början på september, 5-7 dagar. Ett relativ billigt resmål där maxbudget ligger på någonstans runt 7-9000 kr inkl mat. Det är som en liten extra resa innan vi åker till maldiverna i mars för att det är så himla långt dit ;)

Jag känner mig slut på idéer, vi har varit i London mängder av gånger och vi älskar det. Vi funderar dock på att prova något annat, se något nytt. Så vi funderar på att eventuellt få både lite sol bad/upplevelser, stad etc.

Någon med ett bra tips? Visst skulle vi kunna ta en sista minuten charter också men det känns lite tråkigt, eller är det någon som har ett tips där? Bra charter till något intressant ställe som inte är för dyrkt, dock inte turkiet eller spanien där vi varit mycket innan.

Så era bästa tips till något prisvärt ställe som passar för en långweekend eller en vecka. :)

Jag gillar att förlänga sommaren genom att flyga till Beziers i södra Frankrike i september. Flyg billigt med Ryanair, bo billigt i Cap d'Agde, gå i hamnen, bada i medelhavet och hyr bil och ta utflykter upp i bergen eller se hästarna, tjurarna och flamingona i Camargue?
 
@Miiikaela_ Tråkigt om man ska behöva känna sig begränsad på resan, det är därför jag till exempel tvekar lite inför att åka till Sydafrika.

Kände mig lugnare i Kapstaden än i Barcelona. Barcelona är nog en av få städer där jag faktiskt bevittnat flera väskryckningar/stölder. Dar es Salaam en annan.
 
Jag gillar att förlänga sommaren genom att flyga till Beziers i södra Frankrike i september. Flyg billigt med Ryanair, bo billigt i Cap d'Agde, gå i hamnen, bada i medelhavet och hyr bil och ta utflykter upp i bergen eller se hästarna, tjurarna och flamingona i Camargue?


Åh det skulle kunna vara något! Låter som en resa i bår smak. Skall kika lite mer på det :) tack för tipset.
 
September är efter fransmännens egen semester, men campingar och sånt ät fortfarande öppet och det är riktigt varmt och skönt i vattnet.
 
Kände mig lugnare i Kapstaden än i Barcelona. Barcelona är nog en av få städer där jag faktiskt bevittnat flera väskryckningar/stölder. Dar es Salaam en annan.

Kul att höra :) (inte om väskryckningarna, men om Kapstaden)

Jag är dock högst medveten om att min oro för Kapstaden är något överdriven (även om jag fortfarande tror att allvarlig brottslighet är mer utbrett där - jag är inte så besvärad av "enklare" väsk- och plånboksstölder).

Jag har bland annat blivit avskräckt av mängderna säkerhetsriktlinjer som framförs på Sweden Abroad (jämför med Spanien/Barcelona) vid resa i Kapstaden samt information som jag fått höra från en vän som bott där. Inte minst har min pojkväns syssling blivit skjuten i huvudet i Kapstaden - såklart högst olyckligt och inte talande för resmålet i sig - men allt detta har gjort att jag känner mig lite obekväm att resa dit även om jag hemskt gärna skulle vilja :) Och som jag skrev, så tror jag det är ganska tråkigt att besöka ett resmål där man känner sig begränsad på grund av sin "rädsla" :)
 
Senast ändrad:
@Miiikaela_ Jag brukar alltid rekommendera Tyskland. Har åkt tåg, bil och buss genom stora delar av Tyskland och besökt ett antal städer och jag har nästan aldrig blivit besviken. Favoritstaden framför alla för mig är Heidelberg, men skulle inte tacka nej till att åka till Baden-Baden, Berlin eller Köln igen.
 

Liknande trådar

Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: Ava22
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 503
Senast: Eurydome
·
Fritid Jag har aldrig rest själv innan (förra året flög jag själv för första gången, möttes då upp av goda vänner på flygplatsen), och är...
Svar
11
· Visningar
2 525
Senast: fem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp